"זו רק ההתחלה": עשרות אלפים השתתפו במחאת הלהט"ב בכיכר רבין

יו"ר אגודת הלהט"ב: "ראש הממשלה, הקהילה דורשת מעשים". אורנה בנאי: "זה יום היסטורי". תאלין אבו חנא: "אני מיעוט בתוך מיעוט, אבל אתכם אני הרוב" • צפו בעצרת המלאה

מחאת הלהט"ב בכיכר רבין
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין, ארכיון | צילום: רויטרס

כ-80 אלף בני אדם השתתפו הערב (ראשון) בעצרת המחאה המרכזית של קהילת הלהט"ב בכיכר רבין שבתל אביב, על רקע סערת חוק הפונדקאות שהביאה לשביתת הלהט"בים ולשורת מחאות בכל רחבי הארץ.

"ניצחנו בענק", קראה אורנה בנאי. "תראו איך מהבוקר המדינה עמדה מלכת, כי זה יום היסטורי. הרגישו את זה מקריית שמונה עד באר שבע, בקיבוצים, בצמתים, בבתי הקהילה הגאה, זו רעידת אדמה. הציבור אמר, 'כן לשיוויון, לא לאפליה'". היא פנתה לעשרות אלפי הנוכחים, ואמרה: "תראו כמה רבים אתם - אתם מדינת ישראל. אנחנו כוח גדול, ענק, ולכוח הזה יש משמעות, ויכולת להזיז הרים. המחאה לא נגמרת, היא רק מתחילה הערב".

"משהו רע עובר על המדינה שלנו", הוסיפה בנאי. "יש תחושה שבממשלה שלנו נמצאים אנשים חסרי אחריות, שמקדמים חוקים מזיקים, חוקים גזעניים, שלוקחים אותנו אחורה בזמן, במקום ללכת קדימה בפתיחות, בנאורות. אז להתחתן זה לא חוקי, ורישום הורים זה לא חוקי. מה כן חוקי? טיפולי המרה".

המונים בהפגנת הלהט
המונים בהפגנת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: חדשות עשר

יו"ר האגודת למען הלהט"ב, חן אריאלי, אמרה: "אדוני ראש הממשלה, תסתכל על הכיכר הזאת. יש פה קהילה שדורשת מעשים, ולא הודעות לעיתונות. עכשיו תורנו, אדוני ראש הממשלה, להגיד לך לא - לא לאמירות סרק, לא לפגישות יח"צניות ריקות מתוכן. אנחנו דורשות מעשים - בחקיקה, בתקציבים, במדיניות, בתוכניות ארוכות טווח שנבנות יחד עם ארגוני הקהילה ולא מעל הראש שלנו".

"בוא איתי אדוני ראש הממשלה להכיר את העם שלך", הוסיפה אריאלי. "אנחנו שווי ושוות זכויות במדינה הזאת ואנחנו אומרות כן לשוויון. אני עומדת כאן היום ואני נורא מתרגשת. אל תטעו, אנחנו עושות פה הערב היסטוריה. במשך שנים עברנו תהליך מציבור של יחידם לקהילה, ותראו את העוצמה של הקהילה שלנו כשאנחנו עומדים ועומדות פה ביחד".

לדבריה, "הקהילה מורכבת ממגזרים שונים, דעות שונות, מגדרים שונים, הקהילה שאני חלק ממנה הצליחה השבוע לאחד ולגבש את כל מי שמאס בשיח של שנאה ואלימות. אנחנו עומדות כאן עם ציבור ענק שתומך שמאמין, שרוצה לחיות פה, בהבנה שכולנו שווים. שלכולנו יש זכות לחיות פה בביטחון אזרחים ואזרחיות שוות ושווים. זה לא פחות ממאבק על דמותה של המדינה שלנו".

באירוע נשאו דברים גם הפעילות הטרנסג'נדריות מאיה ארבל וליעוז לוי, ותאלין אבו חנא, שעלתה לבמה ואמרה בהתרגשות: "אני גאה להיות אישה מבחירה, נוצריה, ערבייה וישראלית 100%. למרות שאני מיעוט בתוך מיעוט בתוך מיעוט, אני מרגישה חלק מהרוב, הרוב שמאמין בשיויון ומתנגד לאפלייה ולגזענות. הרוב שמאמין שהזכויות לביטחון והכרה חייבים להיות נחלת הכלל. מעל הבמה הזו אני קוראת לממשלה ולכנסת לעשות הכל שהחוק יגדיר אותי כאזרחית שווה 100%".

אורלי ורוית ויסלברג צור, שהגישו עתירה לבג"ץ בעניין רישום ההורות, בדרישה לאפשר רישום ילדי בנות זוג בנות אותו מין או בני זוג בני אותו מין במרשם האוכלוסין, התייחסו בדבריהן לדיון שייערך מחר בבית המשפט. "מחר בבוקר, שופטי בג"ץ, נדרוש מכם לעשות את מה שאתם אמורים לעשות - להיות שומרי הסף של הדמוקרטיה ולשמור על הצדק".

מספר אומנים השתתפו אף הם בעצרת, ובהם ריטה, אורנה בנאי, קורין אלאל, רן דנקר ודנה אינטרנשיונל, ששרה את שירה "ניצחתי". מנחי האירוע, נדב בורנשטיין ולוסי אהריש, סיימו את העצרת בקריאה, בעברית ובערבית: "זו רק ההתחלה".

כ-5,000 בני אדם השתתפו מוקדם יותר הערב בצעדת המחאה של הקהילה הטרנסג'נדרית בדרום תל אביב. הצעדה, תחת הכותרת "נלחמות על החיים", הצטרפה לאירועי מחאת הלהט"ב ברחבי הארץ, והתמקדה בקריאות הטרנסג'נדרים והטרנסג'נדריות לשיוויון. הצעדה יצאה משדרות וושינגטון בפלורנטין לעבר עצרת בגן הרציפים בתחנה המרכזית הישנה. הצועדים הצטרפו לעצרת המחאה המרכזית בכיכר רבין שנערכת כעת.

מחאת הלהט
מחאת הלהט"ב בדרום ת"א | צילום: חדשות עשר

בתוך כך, נודע היום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לזמן בקרוב את מנהיגי המחאה לפגישה. כמו כן, הושגו החתימות הנדרשות על מנת לקיים דיון פגרה מיוחד בכנסת על אפליית להט"בים ועל חוק הפונדקאות, אולם טרם נקבע תאריך לדיון זה.

האגודה למען הלהט"ב הבהירה כי עד כה, "לא נעשתה פנייה מטעם ראש הממשלה או אנשיו אל האגודה למען הלהט"ב או אל נציג קואליציית הארגונים בכנסת עודד פריד". חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הוסיפה כי "לא מדברים איתנו בהודעות לתקשורת אלא במעשים. נראה מעשים ואז נחליט אם להיפגש. לא נעשתה פנייה רשמית לאף אחד מארגוני הקהילה. נמשיך להיאבק עד שנראה מעשים, זכויות וחקיקה. גמרנו עם פגישות ריקות מתוכן".

עקב עצרת המחאה המרכזית, החל מהשעה 18:30 נחסמו לתנועה הצירים הבאים במרכז תל אביב: אבן גבירול בין שאול המלך לארלוזורוב לשני הכיוונים, בן גוריון משלמה המלך, פרישמן מכיכר מסריק, דוד המלך מוויצמן, בלוך מארלוזורוב.

מחאת הלהט
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

מחאת הלהט
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

מחאת הלהט
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס