"הרמאות הגדולה ביותר": כיצד הפכה רפואת היתר לתופעה עולמית?

לפי גורמי רפואה, הצריכה המיותרת של תרופות - המחלה הכרונית החמורה ביותר: "גורם התמותה מספר 3 בארה"ב". מומחה לקרדיולוגיה: "תמיד רודפים אחרי הכדור המתאים" • המפצח

ייצור תרופות
ייצור תרופות | צילום: חדשות עשר

"רפואת יתר" היא מכה עולמית שבה צורכים באופן מיותר תרופות ומקבלים טיפולים ללא צורך ממשי. התופעה הזו, שמקורה ברצון של חברות התרופות להגדיל את רווחיהן, מדאיגה את בכירי הרופאים בעולם, בהם גם סר ריצ'רד תומפסון, לשעבר רופאה האישי של המלכה האליזבת ה-2 וכיום נשיא בית הספר המלכותי, שיצא לקמפיין הסברתי בנושא ואף יגיע בקרוב לביקור בישראל. "יש עדות ברורה לכך שאנחנו נותנים למטופלים תרופות רבות מדי שאינן יעילות ובעלות תופעות לוואי", הבהיר.

התופעה הרפואית שלא מוכרת לרבים היא אולי המחלה הכרונית החמורה ביותר שממנה סובלת הרפואה המערבית. ד"ר דני קרת, מומחה ברפואה ובנטורופתיה, סיפר: "במחקר באחד המגזינים החשובים בעולם הרפואה נכתב כי 225 אלף מקרי מוות נבעו מטיפול רפואי מיותר". עוד הוסיף כי "זהו גורם התמותה מספר שלוש בארה"ב".

ד"ר אלכס ארדיטי, מנהל מחלקה קרדיולוגית לשעבר, הוסיף: "כל הזמן יש רדיפה אחרי הכדור המתאים. זה מה שלמדנו באוניברסיטה וזאת טעות. זאת הרמאות הכי גדולה שיכולה להיות מצד חברות התרופות".

עוד כתבות בחדשות עשר >>

נחש בלע אישה - ובני משפחתה הוציאו את גופתה מבטנו בשלמותה

רוסיה: נהג מונית דרס הולכי רגל במוסקבה, לפחות שמונה נפצעו

שלושה ימים אחרי הגשם המפתיע - שרב: שיאי חום נמדדו בעוטף עזה

בין הטיפולים והתרופות שמסכנים את חיינו ניתן למצוא את בדיקות סקר מאמץ לאנשים בריאים, תרופות לחולי סוכרת ומרשמים להורדת כולסטרול. "כמו כל בן אדם, בגיל 60 התחלתי להיות חולה, קיבלתי תרופות לטיפול בסוכרת ובכולסטרול אך הן לא עזרו. החלטתי להפסיק ופתאום התחלתי לחיות מחדש. העייפות נעלמה, הכולסטרול ירד ורמת הסוכר השתפרה פלאים", סיפר ד"ר ארדיטי.

אחד ההליכים הרפואיים הפופולריים ביותר בישראל הוא צנתור. כמעט 45 אלף צנתורים בוצעו בישראל בשנת 2016. מה שמציב את ישראל כאחת המדינות המובילות בעולם במספר הצנתורים: 262 ל-100 אלף אנשים, לעומת 126 בבריטניה או 210 באיטליה. ד"ר אלכס ארדיטי התייחס לסוגיה: "כמו שאתה רוצה לעשות חיים קלים, כך גם הרופא ולכן הוא בוחר לעשות זאת". ד"ר קרת אמר: "צנתור יעיל רק בהקשר של התקף לב. אם עושים אותו בהקשר של מחלת לב יציבה - המטופל לא ירוויח מזה. זה לא יאריך את חייו ולא ימנע את התקף הלב שלו".