מי מונע את סגירת התחנה המרכזית בת"א - ואפילו מרוויח מזה?

החוזה בין המדינה לבעלת המתחם חברת "נצבא" עומד לפוג, אך במקום לסיימו, עומד להיחתם חוזה חדש ל-24 שנים. "ככל שהמקום שוקע - כך ירוויחו יותר מבניית נדל"ן" • "המפצח"

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (חדשות עשר)
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב נפתחה בשנת 1993 ותוכננה להיות מעין עיר בפני עצמה עם קניון שכולל 1,500 חניות ו-30 דרגנועים. עם זאת, בעשור האחרון המקום, שהפך למוזנח, עבר לבעלות חברת "נצבא" (נכסי צאן ברזל אגד). לאחר שהחברה נקלעה לקשיים רכש אותה בשנת 2006 קובי מימון והוסיף לשאר התחנות המרכזיות שהיו בבעלותו גם את התחנה התל-אביבית. בזמן הקרוב החוזה בין נצבא למדינה מסתיים, אך במקום לסגור את המקום, עומדים לחתום על חוזה חדש ל-24 שנים.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, אמר: "המקום הזה מוזנח בצורה פנטסטית. הטענה היא שהוא מוזנח במכוון כחלק ממהלך גדול שהמטרה שלו היא להביא להתפוררות המקום הזה, כדי שבעלי הון יוכלו להרוויח כסף מהמקום הזה דרך נדל"ן". התיאוריה של חנין הייתה יכולה להישמע קונספירטיבית, אלמלא שופט בית המשפט המחוזי, בנימין ארנון, היה מאמץ אותה במלואה, כשקבע: "התוכניות של נצבא לאורך כל הדרך היו להביא לכך שהתחנה תקרוס ולא תשוקם. האינטרס העסקי של נצבא התמצה בנדל"ן ופיתוחו".

הסיפור הזה אינו מאפיין רק את התחנה המרכזית בתל אביב, אלא גם בערים אחרות. בכפר סבא מקדמת נצבא בניית חמישה מגדלים במקום התחנה במרכז העיר, ובחדרה מקודמת תוכנית שתעניק לנצבא את הזכות לבנות שני מגדלים בני 26 קומות במקום התחנה שבמרכז העיר. חגי עמית, עיתונאי מ"דה מרקר", אמר: "נצבא לא רואה את המקום כתחנה מרכזית אלא כנדל"ן".

משרד התחבורה משלם לנצבא 20 מיליון שקלים בכל שנה. עם זאת, למרות שמדובר בסכום נאה, המשרד הממשלתי לא דואג לכך שנצבא תעניק בתמורה שירות הולם לנוסעי התחבורה הציבורית במקום. גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", אמר: "זו תוכנית כלכלית-נדל"נית גרידא. מדובר בניסיון לעשות כסף לגורם פרטי על חשבון הציבור". ח"כ חנין הוסיף: "ההזנחה נעשית כדי לייצר הזדמנות גדולה. ככל שהמקום שוקע יותר, כך ניתן יהיה למחוק אותו ולהרוויח המון כסף". מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על התחבורה בעיר, אמרה: "לא היה דיון במועצת העירייה על הנושא הזה במשך 15 שנה. העירייה לא משתמשת מספיק בכל הכוח שלה".

מחברת "נצבא" נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען על ידכם ״נצבא״ לא מזניחה את התחנות המרכזיות. בשנים האחרונות החברה השקיעה ומשקיעה עשרות מיליוני שקלים בשיפוץ, הקמה והחזקה של התחנות. הקרקעות שעליהן בנויות התחנות הן בבעלותה של ״נצבא״ ואין כל מניעה שהחברה תקדם כל תוכנית היכולה להשביחן ולהשיא רווחים. ״נצבא״ נכונה לבצע באופן מיידי כל החלטה שתתקבל בנוגע לעתיד התחנה המרכזית החדשה בתל אביב על ידי משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו".

לגבי התחנה המרכזית בהרצליה, נמסר מחברת "נצבא" בתגובה כי "עפ"י החלטת משרד התחבורה ועיריית הרצליה, התחנה הוצאה אל מחוץ לעיר והופסקה פעולתה. משכך קידמה ״נצבא״ בנייה של מגורים במקום". לגבי התחנה בחדרה נמסר: "בחדרה התב"ע מאפשרת בניית מבני מגורים, אולם זו תתבצע רק לאחר העתקת התחנה למקומה החדש בפאתי כביש2 בתיאום עם משרד התחבורה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כוונת משרד התחבורה להעתיק בהקדם את פעילות התחנה המרכזית בתל אביב לאזור צומת חולון, וזאת בהתאם לתכנית המתאר של העיר תל אביב-יפו ולהסכמה של עיריית חולון, שחלק ממתחם התחנה מתוכנן להיבנות בשטחה. היות והתחנה הקיימת מאפשרת פעילות של מאות נסיעות ביום ומשרתת עשרות אלפי נוסעים המשרד פועל להארכת ההסכם עם בעלי התחנה לתקופה של חמש שנים בלבד, במהלכה יקודם ההליך הסטטוטורי והקמת התחנה במיקומה החדש.במסגרת ההסכם, בעלי התחנה מתחייבים לבצע שיפוץ יסודי של קומות הנוסעים, לרבות הסדרת המסחר במקום ושיפור הנגישות וסביבת ההמתנה לטובת באי התחנה".