שיגורים נוספים לעבר עוטף עזה; חיל האוויר תוקף ברצועה

אזעקות נשמעו בעוטף, בשדרות ובאזור אשקלון. כמה שיגורים יורטו, וחלקי רקטה נפלו בבי"ס. אין נפגעים. התושבים הונחו להישאר בסמיכות למרחב מוגן. צה"ל תקף ברצועה

עזה
עזה | צילום: חדשות עשר

רקטות שוגרו היום (שלישי) לעבר עוטף עזה, אזור התעשייה אשקלון ובעיר שדרות. מערכת כיפת ברזל יירטה כמה מהשיגורים, וחלקים מאחת הרקטות נפלו בחצר בית ספר בשדרות. אין נפגעים. חוף זיקים פונה ממבקרים ותושבי העוטף נתבקשו לשהות במרחבים מוגנים לזמן קצר. כל זאת, בזמן שחיל האוויר תוקף מוצבים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה, בתגובה למטח הפצמ"רים שנורה לעבר עוטף עזה הבוקר. מקורות פלסטינים מסרו כי מצרים פועלת לתווך בין ישראל לעזה כדי למנוע הידרדרות והסלמה רחבה.

לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל תקף מנהרה מסחרית שעברה מרפיח לכיוון מצרים. כמו כן, לפי הדיווחים הותקף מגדל שידור.

מוקדם יותר דווח כי כלי טיס של צה"ל תקפו באמצעות עשרה טילים את מוצב פג'ר של הג'יהאד האיסלאמי, כמו גם את המוצבים "בוראק", "מאלכ" ו"ערפאת" ומוצב בחאן יונס שבמרכז הרצועה. בנוסף, דווח כי מטוסים תקפו מוצב של חמאס במחנה הפליטים נוסיראת, גם הוא במרכז הרצועה. כמו כן, דווח על תקיפת מוצב של המשטרה הימית במרכז הרצועה באמצעות טיל אחד.

כמו כן, דווח כי הותקף בסיס של הזרוע הצבאית של חמאס באזור העיר עזה. משרד החינוך ברצועה מסר כי בית ספר ממשלתי במזרח דיר אל-בלח ניזוק מרסיסים של טיל ישראלי בזמן הלימודים. מבנה של העירייה במזרח ג'באליה הותקף גם כן.

תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה( חדשות עשר)
תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה( חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר
רסיסי יירוט בשדרות
רסיסי יירוט בשדרות | צילום: חדשות עשר

בד בבד, מעזה נמסר כי הפלגה "לשבירת המצור" יצאה היום מהרצועה ועל סיפונה מספר חולים וסטודנטים. באתר הזרוע הצבאית של חמאס דווח כי בוצע ירי לעבר הספינות, במטרה להשאירן בשטח הימי של הרצועה.

בכיר הג׳האד האסלאמי בעזה ח׳אלד אלבאש אמר כי "ההפלגה היא מסר לישראל שיש להסיר את המצור מעל הרצועה והיא לזכר ספינת המרמרה". עוד אמר: "היום מתקיימת צעדה ימית וצעדת השיבה תמשיך עד לסיום המצור על הרצועה. הדור הנוכחי מלמד את ישראל לקח. אנחנו מבקשים מהקהילה הבין-לאומית להגן על נוסעי ההפלגה הזו".

רכב שניזוק מרסיסי רקטה
רכב שניזוק מרסיסי רקטה | צילום: אושרי צימר
ספינת המשט בנמל עזה
ספינת המשט בנמל עזה | צילום: חדשות עשר

מקורות פלסטינים בעזה דיווחו כי אנשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי קיבלו הוראה להתרחק ממנהרות השייכות לארגון מחשש שישראל תפציץ המנהרות. בחמאס גם כן פינו מוצבים ומפקדות מחשש לתקיפה ישראלית.

דובר חמאס, פאוזי ברהום, מסר בתגובה לירי הפגזים: "מה שעשתה ההתנגדות היום בבוקר מגיעה במסגרת הזכות הטבעית להגן על עמנו ולהגיב על פשעי ההרג הישראלים ועל תקיפות וחיסולי הלוחמים הבאים בכוונה תחילה ברפיח ובצפון רצועת עזה. הכיבוש הישראלי נושא באחריות לכל הסלמה שתבוא".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס מוקדם יותר לירי של כ-30 פצצות המרגמה לעבר עוטף עזה, שלפי ההערכות נעשה בתגובה למותם של שלושה פעילים של הג'יהאד האסלאמי לפני יומיים. "ישראל רואה בחומרה את ההתקפות עליה ועל יישוביה על ידי החמאס והג'יהאד האיסלאמי", אמר בנאומו בוועידת הגליל. "צה"ל יגיב בעוצמה רבה. ישראל תגבה מחיר כבד מכל מי שינסה לפגוע בה ואנו רואים בחמאס כנושא באחריות למנוע התקפות כאלה נגדנו". בהמשך פרסם נתניהו בטוויטר כרזה ובה נכתב כי 57 רקטות נורו לעבר ישראל - זאת בניגוד להודעות דובר צה"ל בנושא שכאמור העלו מספר נמוך יותר. לאחר מכן תיקן את הציוץ.

תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה ( אתר שיאהב)
תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה ( אתר שיאהב) | צילום: אתר שיאהב

בכיר הג'יהאד, דאוד שיהאב, הגיב על הירי לעבר עוטף עזה ואמר: "מדובר בתגובה מבורכת. הדם של בני עמנו אינו זול. גם כאשר הטרוריסטים מבזים את דם עמנו מבלי להיות מורתעים, כבוד עמנו הוא הדבר הכי יקר לנו. זהו מסר ברור שההתנגדות ממשיכה והיא מוכנה ומסוגלת להתעמת".

במקביל, שר הביטחון אביגדור ליברמן כינס הערכת מצב בקריה שבתל אביב עם הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון. כתוצאה מהירי, הגנן של אחד היישובים נפצע קל מרסיסים ופונה לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע.

כאמור, 27 פצצות מרגמה שוגרו מוקדם יותר הבוקר מרצועת עזה לעבר כמה מוקדים בעוטף עזה. אין נפגעים ומדובר צה"ל נמסר כי מרבית השיגורים יורטו, וכי בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לתושבים. שעה קלה לאחר מכן נשמעה התרעת צבע אדום נוספת בדרום עוטף עזה, וזוהו שתי נפילות של פגזים. בהמשך נשמעה התרעה נוספת, וזוהה שיגור אחד שנפל בשטח פתוח מבלי לגרום לנפגעים.

תקיפת מטוסים על מוצב חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה(חדשות עשר)
תקיפת מטוסים על מוצב חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה(חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

השגרה בעוטף עזה נשמרת ואין הוראות מיוחדות מפיקוד העורף. עם זאת, המועצה האזורית אשכול החליטה לבטל הצגה שאליה היו אמורים לצאת תלמידים מבית הספר וזאת בעקבות החשש של ההורים מירי במהלך הנסיעה. בריאיון לחדשות עשר אמרה מירב כהן, המתגוררת ביישוב בו נפל הפצמ"ר סמוך לגן הילדים. "שיגרה בעוטף עזה זה דבר מאוד דינמי. מנסים להמשיך הלאה ולשדר שיגרה, מצד שני אנחנו ערוכים וערנים. כל אדם מגיב בהתאם לאישיותו, אבל קורה כאן הרבה שאנשים נבהלים ונכנסים לחרדות. זה מבהיל וכל תגובה היא לגיטימית". עוד הוסיפה שהילדים הגיעו לגן, וכי הוא ממוגן.

פצצת מרגמה שנחתה סמוך לגן ילדים
פצצת מרגמה שנחתה סמוך לגן ילדים | צילום: חדשות עשר

שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ג'ופרה, מסר בתגובה למטח הפצמ"רים: "בזמן שילדים מתכוננים לבית הספר בבוקר מטח טילים נורה על דרום ישראל. אחד נפל מחוץ לגן ילדים. אני מכיר את הקהילות המחושלות של דרום ישראל אך התקפות חסרות אבחנה לא מקובלות לחלוטין ויש לגנות אותן בתקיפות".

מהמועצה האזורית אשכול נמסר כי זוהו נפילת בשני יישובים וכן בשטחים פתוחים, ולא ידוע על נפגעים או נזק. עוד נמסר זוהתה נפילה בסמוך לגן ילדים. "אחת המטפלות שהגיעה לפתוח את הגן מצאה את הרקטה", נכתב בהודעת המועצה. "הסעות התלמידים לבתי הספר ממשיכות כרגיל. הלימודים מתקיימים כרגיל". גם במועצה האזורית אשקלון התושבים הונחו לשמור על שגרה מלאה.

ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני: "אני יכול להגיד שנשמעו פיצוצים, שלפי מידע שהגיע אלינו היו יירוטים שלנו. עכשיו הכול שקט וחוזרים לשגרה. כנראה שזו תגובה של הג'יהאד האסלאמי ואני מקווה שאנחנו חוזרים לשגרה. "אנחנו כבר לא כל כך רגילים לאזעקות לשמחתי. ממידע שקיבלתי מהצבא זו בהחלט פעולה של הג'יהאד האסלאמי".

ח"כ חיים ילין, ראש מועצת אשכול לשעבר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ירי פצצות המרגמה הבוקר לעבר שטח ישראל הוא ירי לעבר אזרחים במטרה לפגוע. תפקידנו כתושבים, להמשיך את השגרה ותפקיד ממשלת ישראל לספק את הביטחון ולהגיב כך שהמוטיבציה שלהם להמשיך לירות תיפסק לחלוטין. מלחמת צוק איתן הסתיימה כשראשי החמאס ידעו שהפגזנו את הבתים של משפחתם, גם להם יש נקודות תורפה. הם לא ישבשו לנו את שגרת החיים ואת החוסן האזרחי שקיים כאן".

תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה( חדשות עשר)
תקיפת מטוסים על מוצב של חמאס בנוסייראת שבמרכז עזה( חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

שר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ אמר: "מטח הירי הבוקר מהווה עליית מדרגה, ואינו דומה לאף אירוע מאז "צוק איתן". על צה"ל להגיב בחומרה רבה יותר מבעבר. לא משנה אם מדובר בחמאס או בג'יהאד האסלאמי, חמאס הוא בעל הבית ברצועה ועליו לשלם את המחיר".

אמש נשמעה התרעת צבע אדום בשדרות ובמועצה האזורית שער הנגב, בעקבות ירי מקלעים מרצועת עזה. נזק נגרם לרכב בשטח ישראל בעקבות הירי וכמה קליעים נחתו בחצרות בתים בשדרות, אולם לא דווח על נפגעים.

מוקדם יותר אתמול, משרד הבריאות הפלסטיני בעזה מסר כי פלסטיני אחד נהרג ונוסף נפצע בינוני בהפגזה מטנק צה"ל לעבר עמדת תצפית של חמאס ממזרח לבית לאהיא, בצפון רצועת עזה. זאת, בתגובה לדיווח של לוחמי גדוד 12 של גולני על שמיעת ירי לעברם. מהזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, נמסר כי ההרוג בן ה-25 היה פעיל בשורותיה.

דובר צה"ל דיווח כי לפני האירוע, כוח צה"ל עצר שני פלסטינים שניסו לחצות את גדר המערכת בצפון הרצועה. על השניים, שעל פי החשד התכוונו לבצע פיגוע, נתפסו סכינים, קאטרים וחומר בערה. הובהר כי במהלך המרדף אחריהם נפתחה אש לעבר כוחות צה"ל. עוד נמסר כי אין נפגעים בצד הישראלי.