"המפצח": מדוע ישראלים משלמים יותר מתיירים על השכרת רכב?

חברות מציעות באופן עקבי מחיר יקר יותר לשוכרים הישראלים, בהפרש של עד 38%. כעת מוגשת נגד כמה מהחברות תביעה ייצוגית. "אנחנו רואים פעם אחר פעם שהישראלים פראיירים"

רכבים להשכרה
רכבים להשכרה | צילום: רויטרס

בישראל ישנם יותר מ-50 מיליון רכבים להשכרה, ו-14 מיליון ימי השכרה בכל שנה. אך כשמדובר בתיירים המחירים המוצעים יקרים יותר מאלה המוצעים לשוכרי הרכב הישראלים.

עו"ד גונן בן יצחק, ממייסדי תנועת המחאה "ישראל יקרה לנו", ניגש לחברת השכרת רכב כשהוא חמוש במצלמה נסתרת כדי לבדוק כמה יעלה לו לשכור רכב ליומיים, עם ביטוח בסיסי בלבד.

בסניף "יורופקאר-אלבר", המחיר המוצע לרכב פשוט היה 306 שקלים לא כולל מע"מ. לאחר מכן, כשבדק באתר האינטרנט של החברה, ונרשם כתייר, המחיר היה 64.40 דולר, כלומר - 227 שקלים לא כולל מע"מ. כשנבדק המחיר לרכב יקר יותר, המחיר היה 646 שקלים לישראלי, לעומת 402 שקלים המוצעים לתייר, הפרש של 38%.

בסניף חברת ההשכרה "באדג'ט" התוצאות היו דומות. 224 שקלים לרכב יונדאי באתר הישראלי, ו-178.5 שקלים באתר האמריקני, המציע מחירים לתיירים. בסניף "אוויס" - 244 שקלים ליומיים לישראלי, ו-230 שקלים לתייר באתר האמריקני. "הישראלי לא אוהב להיות פראייר, אבל אנחנו רואים פעם אחר פעם שהישראלים הם פראיירים", אמר בן יצחק.

עורך דין ליאור צמח(חדשות עשר )
עורך דין ליאור צמח(חדשות עשר ) | צילום: חדשות עשר

אבי הורוביץ, יועץ ליסינג לחברות ומומחה לתחום הרכב, הסביר שהסיבה להפרש במחירים בין תיירים לישראלים הוא תחרות. "התייר מקבל את המחיר הכי זול כדי שהתחרות תעבוד".

לכאורה שוק השכרת הרכב בישראל הוא שוק תחרותי עם לא מעט שחקנים קטנים. אלא ששני שליש ממנו עדיין נשלטים על ידי מספר מצומצם יחסית של חברות. בעוד בחו"ל יש תחרות חריפה על כל לקוח, בין אתרים רבים שמציעים דילים אטרקטיביים והשוואת מחירים, אצלנו השוק עדיין ריכוזי מדי.

שוק הרכב השכור בישראל מגלגל שני מיליארד שקלים מדי שנה. חצי מהסכום הזה מגיע מישראלים - בעיקר חרדים ובעלי עסקים. ואם הם מופלים באופן כה בוטה, אז יש מי שיקפוץ על העגלה - ויגיש תביעה ייצוגית בשמם.

עו"ד ליאור צמח מבקש מבית המשפט המחוזי לאשר תביעה ייצוגית נגד "יורופקאר", "אלבר" ו"אוויס" בשם ארבעה שוכרי רכב שנפגעו לכאורה מאפליית המחירים נגד ישראלים. "הישראלים משלמים יותר בפערים של עשרות אחוזים", הסביר.

האפליה מתקיימת למרות החוק לאיסור אפליה משנת 2000 האוסר אפליה במכירת מוצרים. השכרת רכב, כך מצוין במפורש בחוק, היא מוצר אסור באפליה.

מחברת "אלבר-יורופקאר" נמסר בתגובה: "התמחור בנושא השכרת הרכבים מושפע ממרכיבים ופרמטרים שונים הנובעים ממגמות השוק. המחירים לתייר אינם כוללים מע"מ ועל דרך הכלל אינם כוללים ביטוחים הנדרשים מאזרח ישראלי על פי דין".

מחברת "באדג'ט" נמסר בתגובה: "הבדיקה שנעשתה על ידכם משווה בין האתר הישראלי לאתר העולמי שאינו בשליטת באדג'ט ישראל. הבדיקה לא הביאה בחשבון הטבות שונות הניתנות ללקוח המזמין באתר הישראלי וגם לא השוותה עסקאות עפ"י תנאים ומרכיבים רלוונטיים נוספים. חברתנו פועלת על-פי דין. אין לה אינטרס שלקוח ישראלי ישלם יותר מלקוח זר. במרבית ימי השנה היא מציעה מחיר זול משמעותית מאתרים אחרים בעולם".

מחברת "אוויס" נמסר בתגובה: "אוויס ישראל איננה מפלה איש מלקוחותיה. הפער הזעום שנמצא בנתונים שהצגתם נובע מפערים בשערי מט"ח. אין כל ממש בטענות שהועלו כלפינו בתובענה הייצוגית".