ההפרטה במשרד הרווחה: "החברה לא רואה בהדרכה טיפולית מקצוע"

חברת משאבי האנוש "דנאל" זכתה במכרז להפעלת המעונות של חסות הנוער. מאז המעבר לידיה, רבים מהמדריכים עזבו: "מי שמחפש קריירה של מעל לשנתיים - יפסיד כסף" • המפצח

מעון צופיה, המעון הנעול היחיד בארץ לנערות
מעון צופיה, המעון הנעול היחיד בארץ לנערות | צילום: חדשות עשר

תשעת המעונות הנעולים של חסות הנוער של משרד הרווחה הם האפשרות האחרונה של נערים ונערות שהוזנחו, סבלו ממצוקה קשה, הידרדרו לזנות, השתמש בסמים ופשעו. זאת האפשרות האחרונה שלהם לפני שיילכו לכלא.

במשך 22 שנים, המעונות הללו הופעלו על ידי עמותת "ענב", אך בחודש האחרון החליטו במשרד הרווחה לסיים את החוזה איתה, לטענתם, בשל שורת מחדלים. במקום לקפוץ על ההזדמנות ולהעביר את המעונות של חסות הנוער לידי המדינה, החליטו במשרד הרווחה להעמיק את ההפרטה.

חברת "דנאל", שליבת פעילותה היא כוח אדם, זכתה במכרז שהוציא משרד הרווחה, שספג ביקורת קשה מצד בית המשפט המחוזי שבירושלים. עיון יסודי בו מעלה חשד כי מי שכתב אותו לאו דווקא ראה את טובת בני הנוער לנגד עיניו. לפי עורך הדין זאב שצקי, מומחה לדיני עבודה מ"כוח לעובדים", המכרז פוגע בגישה הרואה במדריך טיפולי מקצוע. "המכרז קובע מספיק ניסיון של שנה עם בני נוער כדי להדריך במעונות. כאילו מספיק להדריך שנה בצופים כדי להתמודד עם בני נוער בסיכון".

המעבר ל"דנאל" הביא לעזיבה מסיבית של מדריכים ומדריכות, שהיו הקרובים ביותר לנערים ולנערות. יניב (שם בדוי), שהדריך במשך שלוש שנים במעון חסות לנוער בדרום הארץ, עזב בעקבות הגעת "דנאל". "אצלנו במעון 25 אחוז בערך מהצוות המקצועי עזב", הוא מספר. "הייתה לי פגיעה במשכורת, בערך 20 אחוז בברוטו. מי שמחפש קריירה של מעל לשנתיים - יפסיד כסף".

שאלה מעניינת יותר היא מה מרוויחה "דנאל" מהמכרז? מה לחברה שבעליה עשו אקזיט של 300 מיליון שקלים ושנסחרת בבורסה לפי שווי של כמעט מיליארד שקלים ולטיפול של נוער בסיכון? "יש פה אסטרטגיה עסקית, אומר רמי אדוט, מומחה להפרטה ורגולציה ממכון "ון ליר", "אם ניגשת למכרז אחד זה עוזר לך במכרז הבא".

"דנאל" הוקמה כחברת כוח אדם, אבל בחברה זיהו תחום חדש שבו ניתן להרוויח יפה - הפרטת שירותים חברתיים. התהליך הזה, שמתרחש בישראל בצורה מואצת בשני העשורים האחרונים, גרם ל"דנאל" לצמוח בכ-5 שנים בכמעט 800 אחוז.

יש לציין, כי משרד הרווחה הוא המשרד המופרט ביותר מבין משרדי הממשלה - 80 אחוז מתקציב המשרד הולך למפעילים חיצוניים, יותר מ-7 מיליארד ש"ח. את המצב הזה מנסה לשנות שר הרווחה חיים כץ, שהגיע להסכמה עם האוצר על פיילוט שיתחיל בשלושה מעונות שיופעלו ע"י עובדי מדינה.

תגובת חברת "דנאל":
"חברת דנאל הינה חברה ציבורית שפועלת בעיקר בתחומי הרווחה מזה למעלה מ- 25 שנה. דו"חותיה הכספיים מפורסמים בשקיפות מוחלטת כנדרש מחברה ציבורית. 20 אלף עובדי דנאל מספקים שירותים ל- 20 אלף קשישים  סיעודיים, ל- 2,500 דיירים בהוסטלים ומעונות של החברה ול- 2,000 תלמידי החינוך המיוחד. השירותים ניתנים למשרדי ממשלה שונים (בתחומי הדיור, תעסוקה וחינוך),  מונחים ומבוקרים באופן קבוע  ע"י משרדי הממשלה וזוכים להערכה רבה בקרב אנשי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים. בנושא הפעלת פנימיות חסות הנוער, דנאל הייתה בין החברות והעמותות הבודדות שניגשו למכרז.  מדובר בתחום מורכב במיוחד, המהווה אתגר משמעותי, שרק גופים מנוסים ומקצועיים יכולים להצליח בו. למרות הקשיים הרבים, דנאל נרתמה לעניין וגייסה 80 אחוז מהעובדים הקיימים! ברוב המקומות שהופרטו על ידי המדינה לחברות פרטיות ועמותות, ניתן לראות שיפור מהותי באיכות השירות ב- 50 אחוז מהעלות שהוצאה על ידי המדינה. אילולא פעלה המדינה בדרך זו, הייתה ההוצאה על טיפול באוכלוסיות מוחלשות אלו עולה פי 2 עד פי 3! אם ישנם גורמים שיודעים לספק שירות כזה במחיר זול יותר ובצורה מקצועית יותר - הם מוזמנים להתחרות במכרזים ולהציע את שירותיהם".

תגובת עמותת "ענב":

עמותת ענב סיפקה את השירות לבני הנוער במסגרות באופן מקצועי, חינוכי וטיפולי, מעל ומעבר לנדרש. הטענות על מחדלים ומחסור בעובדים חסרות כל בסיס. העמותה תמשיך בפעילותה מתוך עמדה ערכית, מחויבות חברתית ואמונה ביכולתה לספק מענה מקצועי לבני נוער בסיכון ולסייע להם בתהליך השיקום.

תגובת משרד האוצר:

בשנה האחרונה הפסיק משרד הרווחה את המכרז להפעלת המעונות באופן חד צדדי, ויצא למכרז בזק חדש ללא התייעצות עם משרד האוצר. על מנת לקצר את התורים ולשפר את הטיפול, הקצה האוצר בשנה האחרונה מעל ל-200 מיליון שקלים להעלאת שכר המדריכים, הגדלת כוח האדם ובינוי ושיפוץ תשתיות "חסות הנוער". לאחר דיונים מקצועיים בין משרדי הממשלה, נמצא כי תפקיד המדריך לנוער בסיכון הינו בעל מאפיינים ייחודיים שאינם מתאימים לפרופיל של עובד מדינה. אין זה נכון לפתור כשל של משרד הרווחה בניהול ההתקשרות עם המפעילים, על ידי דרישה להלאמה של השירות, שתפגע באיכות השירות לנערים.