"המפצח": האם ישראל ויתרה על חזון המכוניות החשמליות?

הממשלה לא הקימה תשתיות, ליבואני הרכב אין אינטרס, והמצב שנוצר הוא שבישראל, בעברה חלוצה בתחום הרכב החשמלי, נמכרו בשנה האחרונה רק 3 מכוניות כאלה - הכי מעט בעולם

עמדת טעינה נטושה של בטר פלייס בצומת ירקונים
עמדת טעינה נטושה של בטר פלייס בצומת ירקונים | צילום: חדשות עשר

ישראל הייתה חלוצה בעולם בתחום הרכב החשמלי אך נתקעה מאחור. שלוש מכוניות חשמליות בלבד נמכרו כאן בשנה החולפת מה שמציב אותנו במקום האחרון בעולם. בסין, לשם השוואה, שמונה אחוזים מהמכוניות שיימכרו השנה יהיו חשמליות. באירופה - חל ב-2017 גידול של 49 אחוזים במספר המכוניות בלי המנוע. ובנורבגיה, שליש מהרכבים על הכביש הם חשמליים.

אחת הסיבות האפשריות לכך שאין רכבים חשמליים בכבישי ישראל היא יבואני הרכב, שמרוויחים בכל שנה יותר משני מיליארד שקלים מחלקי חילוף. בכלי רכב חשמליים, אין מנוע והם מצריכים פחות תחזוקה וטיפולים, ולכן אין ליבואנים אינטרס להביא לישראל רכבים כאלה.

עם זאת, יבואני הרכב טוענים כי הסיבה לכך שהמהפכה החשמלית הוחמצה בישראל היא היעדר תשתית. מאז ננטשו עמדות הטעינה של "בטר פלייס" שקרסה, המדינה לא טרחה להקים בעצמה תשתית הטענה לכלי הרכב החשמליים.

לאחרונה, הודיעו במשרד האנרגיה על הקצאת 25 מיליון שקלים לטובת הקמת תשתית טעינה, אלא שלפי שעה מדובר בתוכנית תיאורטית שאולי תתחיל לקרום עור וגידים ב-2020. ההפסד המוערך למשק מאי מעבר לחשמל עומד לפי חן הרצוג, כלכלן ראשי בחברת BDO, על 28 מיליארד שקלים, וזה מבלי להביא בחשבון את הנזקים הבריאותיים של הזיהום שנפלט מהמכוניות הרגילות.

תגובת משרד האנרגיה

משרד האנרגיה מקצה מזה מספר שנים משאבים רבים בהתאמת הרגולציה בנושא טעינת רכב חשמלי. 25 מיליון ש"ח הוקצו לתמיכה בפריסת עמדות טעינה לרכב חשמלי. מדובר במהלך משמעותי שבו, בפעם הראשונה, מובילה הממשלה פריסה ארצית של עמדות טעינה לרכב חשמלי. סקר עמדות ציבור יצא לדרך לפני כשבוע ויסייע להוצאתן לפועל של תוכניות אלו.

תגובת משרד התחבורה

משרד התחבורה היה בין הראשונים בעולם שנערכו מבעוד מועד לקליטת כלי רכב חשמליים והיברידיים: הוא השקיע מיליוני שקלים ברכישת אוטובוסים בעלי הנעות אלטרנטיביות, עודד יבוא רכב חשמלי והיברידי והסדיר את תחזוקתם.