"המפצח": כך הורדת המכסים של שר האוצר גרמה לעליית מחירים

תכנית "נטו הוזלות", עליה הכריז כחלון, הייתה אמורה להוזיל את מחירי מוצרי הצריכה. בחלק מהמקרים לא רק שהורדת המכסים לא מסייעת בהוזלת המחירים - היא גורמת לעלייתם

שר האוצר משה כחלון בריאיון לחדשות 10
שר האוצר משה כחלון בריאיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

שר האוצר, משה כחלון, הכריז לפני כשבועיים על תכנית "נטו הוזלות", בה יורדו מכסים ומיסי קנייה על מוצרי צריכה בשווי מאות מיליוני שקלים. מתברר, שהורדת המכסים פוגעת לעתים קרובות בתעשייה המקומית ואף גורמת לעליית מחירי המוצרים במקום להורדתם.

עוד בספטמבר השנה הודיע כחלון על ביטול המכס שנגבה על עדשות מגע, עדשות למשקפיים ומשקפיים. הביטול אמור היה להוזיל את המוצרים הללו ב-12 אחוזים מתחילת דצמבר, אך ההפך קרה - המחיר הממוצע לעדשות משקפיים לפני הורדת המכס היה 387 שקלים, והיום הוא עומד על 392 שקלים. בדומה למשקפיים, המחיר הממוצע של כיסא אוכל לתינוק היה לפני הורדת המכס 359 שקלים. היום הוא עומד על 364 שקלים.

גם הורדת המכס על נעליים לא עבדה כמתוכנן. לפני הורדת המכס ב-12 אחוזים בחודש מרץ, מחיר נעליים ממוצע היה 449 שקלים. כיום, הוא עומד על 437 שקלים. כלומר, ירידה של שני אחוזים וחצי בלבד.

בסלולר דווקא גולגלה ההנחה לצרכנים - המחיר הממוצע של טלפון סלולרי לפני ביטול מס הקניה היה 1372 שקלים. היום מחירו הוא 1215 שקלים. "זה עובד בעיקר כשיש הרבה תחרות, אבל כשאין תחרות זה לא מתגלגל לכיס של הלקוח", הסביר עומר כהן מ"דבר ראשון".

הטונה היא דוגמא טובה לחוסר היעילות של הורדת מכסים בשווקים בהן אין תחרות. אושיק אפרים, מנכ"ל המפעל "ויטה פרי הגליל" מחצור הגלילית כבר תשע שנים. את מה שקרה לאחר ביטול המכס על הטונה לפני כשנתיים - הוא ידע לצפות מראש. "אני אמרתי שהמחיר לא ישתנה, למרות הורדת המכס. במשך שנתיים המחיר לא השתנה". כך הורדת מכס פגעה בתחרות, וגרמה ליצרנים להעלות את המחירים ולפגוע בתעשייה המקומית לטובת היבואנים. המפעל עבר מלהעסיק שמונים עובדים - לעשרים בלבד.

מטעמו של שר האוצר נמסר בתגובה: "הטענות המועלות בכתבה מגוחכות. שר האוצר כחלון הוביל וניצח מאבקים רבים במוקדי הכח החזקים ביותר במדינת ישראל. כך עשה ברפורמה שהוביל מול טייקוני הסלולר, ברפורמה להפרדת חברות האשראי מול הבנקים, ברפורמה להוזלת דמי הניהול מול חברות הביטוח וברפורמה במשק החשמל שסיים השבוע מול החברה החזקה במדינה לאחר 21 שנים של ניסיונות כושלים. הפחתות מכסים ומיסי קנייה שהוביל שר האוצר בשנתיים האחרונות הפכו את ישראל מהמדינה היקרה בעולם לאחת הזולות בעולם במחירי אייפונים ומכשירי סלולר והביאו להפחתה של עשרות אחוזים במחירים של דגים, גבינות, בשר וירקות. נמשיך לפרק מונופולים, לפתוח את השוק לתחרות ולהביא להפחתת מחירים עבור כל אזרחי ישראל, שמרגישים היטב את הפעולות שעשה עבורם שר האוצר כחלון. אנחנו מציעים לציבור לצאת ולראות את הפחתות המחירים כתוצאה מנטו הוזלות בשטח".