הפגנות החרדים: המשטרה נזהרה מכותרות שליליות - והחליטה לנהוג באיפוק

למרות שבוצעו 120 מעצרים במוקדי המחאה השונים, התנהלותה של המשטרה הייתה מאופקת. המדיניות היא לאפשר למפגינים יד חופשית, בין היתר כדי לתת לארגון לגיטימציה לפעול בכוחניות בפעם הבאה. במקביל, גורמי אכיפת החוק מייחלים שסוף חופשת החגים בישיבות תביא לרגיעה • פרשנות

עשרות חרדים מפגינים בירושלים וחוסמים את תנועת הרכבת הקלה
עשרות חרדים מפגינים בירושלים וחוסמים את תנועת הרכבת הקלה | צילום: קובי כהן

הפגנות העדה החרדית היום (חמישי) במספר מוקדים ברחבי הארץ היו גדולות במיוחד, עם 120 עצורים ושיבושי תנועה למשך שעות ארוכות בירושלים.

יחד עם זאת, תגובת המשטרה, שלא כמו בהפגנות הקודמות שהתרחשו בשבוע האחרון, הייתה מאופקת באופן יחסי. על אף מספר העצורים הגבוה, לא נרשמו אירועים אלימים או תיעודים של התנהלות משטרתית תוקפנית או חריגה. המשטרה אינה מתייחסת לסוגייה זו באופן רשמי, אך גורמים משטרתיים מוסרים המשטרה הבינה כי בכל פעם שהיא משתמשת ביד קשה נגד מפגינים, הכותרות ביום שלאחר מכן הן "אלימות שוטרים".

>> מחאת החרדים - כתבות נוספות:

תיעוד: שוטרת בועטת במפגינים חרדים בירושלים

הפגנות חרדים בבני ברק ובירושלים במחאה על כליאת עריקים; 57 נעצרו

מח"ש תבדוק את תיעוד השוטר שאיים בנשק בהפגנה

לאור זאת, הוחלט במשטרה לתת למפגינים יד חופשית. הצומת המרכזי שמול בנייני האומה והרכבת הקלה בירושלים היו חסומים היום במשך כ-7 שעות. אפשר שאחת המטרות של מהלך זה היא הפעלת לחץ על הציבור על מנת לתת למשטרה לגיטימציה לפעול ביד קשה יותר בפעמים הבאות.

מחאת החרדים בצפת
מחאת החרדים בצפת | צילום: דובורות המשטרה

לצד זאת, עתידן של ההפגנות לא ברור. בחודש האחרון תלמידי הישיבות היו בחופשה לרגל חגי תשרי. ביום ראשון, חופשה זו תגיע לסופה ובמשטרה מקווים שחזרתם של התלמידים לחדרי הלימוד תביא לרגיעה.

יש שסבורים שההפך הוא הנכון וההפגנות ימשיכו. "הפלג הירושלמי", בהנהגת הרב אוירבך, מפגין במחאה על כליאת שני תלמידי ישיבה שערקו מהשירות הצבאי ונידונו ל-20 ימי מחבוש. היום הצטרף אליו הפלג הקיצוני של "העדה החרדית". כפי שהעידו המפגינים בשיריהם, לדבריהם הם מוכנים "למות ולא להתגייס". אליהו, תלמיד ישיבת פוניבז', הסביר: "אנחנו לא מעוניינים לשתף פעולה עם החוק הזה, שמגיע לשרוף נשמות ולשלוח אותנו למשרפות הצבא".

ההפגנות היום נערכו בשני מוקדים בירושלים, בבני ברק, בצפת ובכביש 446, בין צומת שילת לצומת כפר רות. במהלך ההפגנה בירושלים, האלימה מבין ההפגנות, נרשמו עימותים עם השוטרים והמפגינים אף הבעירו פחים. בצפת המחאה לא לוותה באלימות ולא בוצעו במוקד זה מעצרים.

חרדים המפגינים בירושלים חוסמים את תנועת הרכבת הקלה
חרדים המפגינים בירושלים חוסמים את תנועת הרכבת הקלה | צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים