סערת חוק הגיוס: החרדים מכריזים - "מוכנים לשבת בכלא"

המפלגות החרדיות מכריזות כי הן יוצאות למלחמה בהחלטה לפסול את החוק שפטר בני ישיבות מגיוס לצבא. השלב הראשון הוא סעיף ההתגברות של הכנסת על בג"ץ. "לא נתפשר על זה בשום מחיר"

נערים דתיים בישיבה מפוקסלים - אילוסטרציה
נערים דתיים בישיבה מפוקסלים - אילוסטרציה | צילום: רויטורס

גלי ההדף מן הסערה של ביטול חוק הגיוס על ידי בג"ץ ממשיכים להכות גלים ולהציף מחלוקות.

"ברור שהניצחונות של ישראל בכל המלחמות היו לא למרות בחורי הישיבות, אלא בגלל בחורי הישיבות", אומר לחדשות 10 הרב בועז נקי.

"לא נתפשר על זה בשום מחיר", אומר חיים פטרוב, תלמיד ישיבת "מעלות התורה". "יש לנו נכונות לשבת בכלא בשביל העיקרון המקודש הזה".

עם זאת, אף אחד לא באמת חושש שיגייסו חרדים. הדוקטרינה החרדית עובדת על להרוויח זמן וכך בשנה הקרובה ישקיעו הון, זמן ומשאבים בחקיקת חוק חדש, כהוראת בג"ץ. החוק יעבור כמה שנים אחר כך מישהו יגיש בג"ץ והחוק יבוטל בטענה שהחרדים לא מתגייסים.

לכתבות נוספות בנושא >>

ליברמן על חוק הגיוס: "על מי שיסרב להתגייס ניתן להטיל רישום פלילי"

לפיד על החלטת בג"ץ: "גיוס לצה"ל הוא לא רק לפראיירים"

החרדים יציבו תנאי בפני נתניהו - חוק חדש או משבר

חרדים מפגינים בצומת בר אילן שבירושלים
חרדים מפגינים בצומת בר אילן שבירושלים | צילום: מחאות החרדים

המפתח למניעת היווצרות משבר נמצא בידיים של ליברמן וכחלון. כחלון הודיע בעבר כי הוא מתנגד לפסקת התגברות והתנגד להתקפה על שופטי בית המשפט העליון. ליברמן נמצא במלכוד: הוא חושש ממתחים קואליציוניים בזמן שבוחריו בעד גיוס חרדים. היום (רביעי) הכריז ליברמן כי מפלגתו תתמוך בגיוס חרדים.

אתמול קבע בית המשפט העליון כי החוק המאפשר פטור לחרדים מגיוס אינו עומד במבחן החוק ויש לבטלו מאחר שהוא פוגע בשוויון. על פי פסק הדין, מאז שחוקק החוק ישנם פחות מתגייסים חרדים, דבר שפוגע לדברי השופטים פגיעה חמורה במידתיות ובשוויון.

יושב ראש ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, אמר היום בכינוס הסיעות החרדיות בכנסת כי "יש לנו הסכם קואליציוני וכל מי שבקואליציה מחויב לנושא חוק הגיוס". לדבריו, "כמו שאנחנו משתדלים עד הפסיק האחרון ותומכים בכל מה שהתחייבנו, כך אנו מצפים שכולם יצביעו על כל תיקון שנביא לחוק". גם השר יעקב ליצמן אמר כי "הסכם קואליציוני צריך לקיים בהקדם". לטענתו, "שר האוצר משה כחלון אמר לנו 'על חוק בני הישיבות אני איתכם'. אני סומך עליו".