מנהיגי היהדות הרפורמית בארה"ב זועמים על ביטול מתווה הכותל: "זה עלבון"

ניצחון לָמפלגות החרדיות - שמייצר משבר אמון עמוק בין הממשלה ליהדות ארצות הברית: פשרת הכותל שכללה הקמת רחבה מעורבת לגברים ולנשים בוטלה ובארגונים רפורמיים מתריעים מפני פגיעה קשה ביחסים עם יהדות העולם הליברלית

אלפי מתפללים ברחבת הכותל המערבי בתשעה באב
אלפי מתפללים ברחבת הכותל המערבי בתשעה באב | צילום: חדשות 10

ממשלת ישראל העבירה אתמול (ראשון) לרפורמים בארץ ובעולם מסר ברור: רוצים להתפלל בכותל? רק על פי הכללים האורתודוקסיים.

רחבת הכותל המעורבת, "עזרת ישראל", שהוקמה על ידי ממשלת נתניהו הקודמת ואושרה בזו הנוכחית בוטלה אתמול, ובארגונים רפורמיים מתריעים מפני פגיעה קשה ביחסים עם יהדות העולם הליברלית.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

צבא אסד לישראל: "תישאו באחריות ההשלכות של תקיפות נוספות בשטחנו"

קולומביה: ספינת תיירות עם 150 נוסעים טבעה, כוחות מחלצים את הנוסעים

עלייה להר הבית ובניית בית המקדש: זעם על מסיבות הסיום בגנים ובבתי הספר

ההחלטה הזו מייצרת משבר עמוק מול יהדות ארה"ב כאשר מדובר במהלומה קשה ליהודי ארה"ב ולקושי שלהם להזדהות עם ישראל. זהו אחד הנושאים היחידים שמאחדים את הקהילה בארה"ב ואפליה בין גברים לנשים היא דבר שלא נתפס מבחינתם. ראש התנועה הרפורמית בארה"ב הרב ריק ג'ייקובס הגיב למתווה הגיור ואמר כי "זה עלבון עבורנו".

מתפללים בכותל המערבי ב-ט
מתפללים בכותל המערבי ב-ט | צילום: רויטרס

בחזית אחרת אישרה אתמול ועדת השרים לחקיקה את חוק הגיור, המכיר רק בגיורים של הרבנות הראשית. הסמן החילוני בממשלה ליברמן הודיע שיגיש ערר ויקפיא את החוק, אבל מצא עצמו בודד גם מול השרים החילוניים בממשלה.

ברור שאנו בנקודת זמן דרמטית מבחינת החרדים וראש הממשלה צריך להבין כי הנורמה ההלכתית בעם היהודי מתפתחת לפי מה שמאפשרים לה ולכן לנתניהו יש אחריות גם על כך. התקפלות בנושאים נוספים תגרום להקצנה דתית.

למעשה, מתווה הכותל הוא זיגזג חרדי מפואר. ש"ס ויהדות התורה הסכימו בשתיקה למתווה, אבל ספגו ביקורת בתקשורת החרדית והתוצאה לפנינו. אחרי התנהלות הממשלה בפרשת התאגיד- פתאום ביטולו של הסדר היסטורי שהממשלה עצמה הגתה- נשמע כמעט נורמלי.