השר ארדן: "אפעל להריסת ביתו של מי שיואשם בהצתת בתים"

השר לבטחון פנים אמר כי בכוונתו לפעול כלפי האחראים על ההצתה בדומה לחקיקה ביחס למבצעי פיגועים. מוקדם יותר שוחח נתניהו עם אבו מאזן, והודה לו על סיוע הכבאים הפלסטינים. מעל ל-30 נעצרו בסך הכל בחשד להצתה, 23 עדיין מוחזקים בידי המשטרה

השר גלעד ארדן בראיון לחדשות 10
השר גלעד ארדן בראיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

חמש יממות לגל השריפות: השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, אמר הערב (שבת) כי יפעל לתיקון בחקיקה, כך שמי שיואשם בהצתה על רקע לאומני - ביתו יהרס. בתוך כך אמר גורם בכיר לחדשות 10, כי "מרבית השריפות, מקורן בהצתות על רקע לאומני".

מוקדם יותר שוחח ראש הממשלה נתניהו עם אבו מאזן והודה לו על הסיוע של הכבאים הפלסטינים שהגיעו לסייע לכיבוי השריפות. במקביל ערך שר האוצר משה כחלון מסיבת עיתונאים, והתייחס לצעדים הצפויים בתהליך השיקום הארוך הצפוי.

"נפעל על פי סולם הרגישות הגבוה ביותר של אנשים שממשתפים במצוקה מתוך הבנה של גודל השבר, אני מבקש להתחשב בזה, זו לא מלאכה קלה", אמר כחלון, "מדובר באזרחים טובים שמשלמים מיסים והולכים למילואים מגיע להם את כל הזכויות. נקצר את התהליכים כמה שרק אפשר".

>> לכתבות נוספות בנושא:

תיעוד: כך נראית חיפה מן האוויר לאחר השריפות

44 כבאים פלסטינים הגיעו לעזור לכוחות הכיבוי בישראל

רבים הציעו עזרה לאלפים שפונו מבתיהם

בצהריים החל הסופרטאנקר לפעול באזור היישוב נטף שבהרי ירושלים, על מנת לתת "מכה סופית", כהגדרת המשטרה, לאש שהשתוללה באזור לפרקים בימים האחרונים. בנוסף מקווים הכוחות כי הסופרטאנקר יגרום למכת מנע שימנע התפשטות של שריפות נוספות.

לצד פעילותו של המטוס, מבצעים כוחות הכיבוי הקרקעיים סריקות אחרונות, על מנת לוודא שלא תפרוצנה דליקות חדשות. השריפה שפרצה בהרי ירושלים אתמול מוגדרת בשליטה, ותושבי היישוב נטף החלו לחזור אט אט לבתים. התכנון המקורי היה לסגור את כביש 1 לתנועה בשל פעילות המטוס, אך לבסוף הוחלט שלא להשאירו פתוח.

ארדן בחלמיש, הלילה:

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_erdanffff_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_nva3q108' duration='53'']

ובצל הפעלתו של הסופרטנקר התעורר ויכוח בין גורמים ברשות הכיבוי למפקד מחוז ירושלים בנוגע לנחיצותו. גורמי הכיבוי המקצועיים לא ביקשו את הפעלתו כיוון שלטענתם לא היתה לכך הצדקה, אולם מפקד מחוז י-ם יורם הלוי קיבל את ההחלטה להפעילו. גם בדיעבד גורמי הכיבוי לא סבורים שהיה בכך צורך.

גם על השריפה הגדולה בחלמיש שהשתוללה בשעות הלילה הושגה שליטה, והתושבים הורשו לחזור לבתים. בכוחות הכיבוי נשמרת עדיין הכוננות הגבוהה בכל הגזרות למרות החלשות הרוח, זאת מחשש לפריצת דליקות נוספות.

גם בצפון נרשמה רגיעה, לאחר שכוחות הכיבוי נאבקו בשריפות שפרצו במהלך היום במספר מוקדים. אחר הצהריים פרצה שריפת קוצים גדולה באזור דלית אל-כרמל, שמונה צוותי כיבוי הוזעקו למקום והצליחו להשיג שליטה על האש. במקביל פרצה דליקה גם בכפר נח'ף שבגליל, וגם שם הושגה שליטה בעזרת צוותי כיבוי קרקעיים בשילוב מטוסים.

ביער צ'רצ'יל שבאזור נצרת הופעלו גם כן מטוסי הכיבוי בעקבות הדליקה שפרצה שם בצהריים, והצליחו לכבות את האש. מה שמייחד את השריפות שפרצו באזור הצפון במהלך היממה האחרונה, שבכולם חושדת המשטרה כי מדובר בהצתות מכוונות על רקע לאומני.

כבאים בשריפה בנטף
כבאים בשריפה בנטף | צילום: כיבוי אש

במשטרה מוחזקים נכון לשעה זו 23 עצורים בחשד להצתות או להסתה לביצוע הצתות. עוד נמסר, כי בסך הכל מתחילת אירועי השריפות ברחבי הארץ נחקרו למעלה מ-30 חשודים. ביהודה ושומרון נתפסו בסך הכל עשרה חשודים בהצתות בידי כוחות הביטחון.

במהלך הלילה תפס כוח צה"ל סמוך לדיר קדיס שבחטיבה המרחבית אפרים שלושה חשודים במכונית בה נמצאו שני בקבוקי דלק מלאים, בקבוק דלק ריק, שק עם בדים, כפפות ומצתים. כמו כן, אחר הצהריים תפס כוח צה"ל בשיתוף משטרת ישראל חשוד אשר זוהה על ידי פקח רשות הטבע והגנים מצית את החורש צפון מערבית לבתיר בחטיבה המרחבית עציון. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון.

בנוסף נתפסו על ידי כוח צה"ל שני מציתים ליד אום ריחן שבשומרון, שניהם פלסטינים מהכפר ברטעה. מוקדם יותר 9 פלסטינים מהכפר קליל הציתו ארבעה מוקדים סמוך להר ברכה. בוצע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר אולם הם הצליחו להימלט.

ולא רק נזקים לנפש ורכוש גרמה האש, אלא גם ליערות ואתרי הטבע. מהקרן הקיימת לישראל נמסר כי בסך הכל נשרפו 11 אלף דונם ב-58 אירועי שריפות יער, מהם 7,500 בשריפה הגדולה בהרי ירושלים. בקק"ל הוכרז גיוס כללי של מערך הכיבוי ואליו הצטרפו עובדים נוספים לסיוע במאמץ הכללי להצלת היערות. למעלה מ-300 עובדי וכבאי קק"ל יחד עם 20 כבאיות ועשרות כלי ציוד הנדסי מסייעים במאמצי הכיבוי הנרחבים ביערות ובשטחים הפתוחים.