מסך עשן: מחדל בתי הזיקוק בחיפה - לא דיווחו במשך שנה על דליפת ענק של חומרים מסרטנים

עם כל הכבוד לחיידק הסלמונלה שהתפרץ למרכז השיח הציבורי, האיום החמור ביותר על בריאות הציבור ממשיך לרבוץ בשקט ובאין מפריע על מאות אלפים מתושבי מפרץ חיפה. בשנת 2015 הוכפלה פליטת החומרים המסרטנים מאחד ממפעלי בז"ן (כרמל אולפינים), מבלי שהמשרד להגנת הסביבה יורה על השבתתו. יותר מכך - המפעל כלל לא דיווח על דליפת ענק ממתקניו במשך שנה: מפברואר 2015 עד 2016

בתי הזיקוק במפרץ חיפה
בתי הזיקוק במפרץ חיפה | צילום: יוסי פרץ ארי

ה-7 בפברואר 2015 היה יום חורפי במיוחד במפרץ חיפה. פגיעת ברק הביאה להפסקת חשמל בכל האזור- ולהשבתת מפעל כרמל אולפינים- ששוכן בתוך מתחם בתי הזיקוק של החברה לישראל.

לאנשי המפעל לקח חצי שעה להתגבר על התקלה- אולם למה שקרה לאחר מכן הם ממש לא היו ערוכים: דליפות ענק של חומרים מסרטנים ומסוכנים שנמשכו חודשים ארוכים מבלי שאף גורם רשמי יודע על כך.

מסמכים פנימיים שהגיעו לידי "המגזין" חושפים בפעם הראשונה את מחדל בזן. מנהלי בזן מאתרים יותר מ-100 אלף רכיבי ציוד שדולפים כבר באמצע 2015 ומתחילים בתיקונם- אולם רק ב-20 בפברואר 2016 - יותר משנה אחרי הפסקת החשמל- נזכרים בבזן לידע את אנשי המשרד להגנת הסביבה על העליה העצומה בפליטות.

"היקף הפליטות מרכיבי ציוד בשנת 2015 עלה באופן משמעותי והגיע לכמות כפולה יחסית להיקף הפליטות שנמדדו בשנתיים האחרונות" כותב המפעל.

בתי הזיקוק בחיפה
בתי הזיקוק בחיפה | צילום: flickr, RonAlmog

חולפים יומיים ולראשונה נשמעת תגובה מכיוון המשרד להגנת הסביבה. המשרד מזמן את מנכל בזן אבנר מימון לשימוע וכך הוא כותב: "המשרד לא יוכל לקבל את העליה המשמעותית בפליטות לאוויר בשל המשמעויות הבריאותיות והסביבתיות".

אולם במקום לפעול מידית כנגד המפעל שלא התריע בזמן אמת- מנהל משרד הגנת הסביבה עם בזן מו"מ על ביצוע תיקונים והשבתת מערכות. המשרד אומנם מצהיר כי הוא רואה בחומרה את העלייה בפליטות- אולם אף אחד לא טורח לשאול את מימון מדוע לא דווח המפעל בזמן אמת על התקלה והגידול הדרמטי בפליטות.

יותר מכך- למרות שמדובר בעבירה פלילית לכאורה על חוק אוויר נקי ובסמכות המשרד לקחת את האחראים לבית המשפט ואף להטיל על המפעל קנסות כבדים- המשרד מסתפק בתוכנית של המפעל עצמו להשבתת מתקנים לשם תיקון הדליפות.

זיהום אוויר מעל שמי חיפה
זיהום אוויר מעל שמי חיפה | צילום: גלעד יוגב, הקואליציה לבריאות הציבור

ב-24 במרץ השנה הוציאו במשרד להגנת הסביבה צו מנהלי לצמצום פליטות כנגד המפעל: "מתוקף סמכותי לפי חוק אוויר נקי הריני מצווה כי לא יאוחר מהראשון ביולי 2016 יעמוד המפעל בקצב פליטה שנתי שלא יעלה על 150 טון בשנה" קובעים במשרד.

מה עונים בבזן? "קיבלנו את הצו ולאחר בדיקה ראשונית אין מנוס מהמסקנה כי הדרישה אינה ישימה לחלוטין ואינה בת ביצוע- בכל תנאי ובכל מאמץ". חשוב לציין: צו מינהלי הוא לא בגדר המלצה חייבים לבצע. אבל לבזן חוקים משלהם- ולמשרד להגנת הסביבה יש המון אוויר כשזה נוגע לחומרים שנושמים כמעט מיליון בני אדם.

 

מבתי הזיקוק נמסר כי: "בשל נפילת חשמל של חברת החשמל במהלך 2015 הושבתו מתקני המפעל והופעלו מחדש בצורה מבוקרת, אולם לאחר זמן התברר כי עצירתם באופן פתאומי גרמה לגידול בפליטות בלתי מוקדיות לאוויר, ללא חריגה מהתקן המותר.

החברה היא זו שדיווחה למשרד להגנת הסביבה על ממצאי הניטור החריגים, השביתה את מתקניה וביצעה בהם שיפוץ נרחב, מעבר לדרישות המשרד. החברה מדווחת למשרד להגנת הסביבה על מדדי הפליטות באופן שקוף ושוטף. לאחר הדממת המתקנים היה היקף הפליטות נמוך משמעותית מדרישת המשרד".

"המשרד להגנת הסביבה זימן את המפעל והוציא לו צו מנהלי לפי 'חוק אוויר נקי', טרם הוצאת צו סגירה. כמו כן, הציב המשרד למפעל יעדים להפחתה אגרסיבית של פליטת חומרים. במקרה של אי-עמידה בתכנית, ניתן יהיה להפעיל על המפעל סנקציות, לרבות הפסקת פעילותו".