ביהמ"ש העליון קיצר את עונשו של יונתן היילו ל-12 שנות מאסר

שופטי בית המשפט העליון החליטו להמיר את עבירת הרצח בה הורשע הצעיר מהעדה האתיופית להריגה, ולהפחית 8 שנים מהעונש המקורי שנגזר עליו. ב-2010 רוצץ היילו את גולגלתו של ירון איילין, שאנס אותו לפני כן בכמה מקרים שונים. אחותו אמרה בביהמ"ש: "אני בוכה כבר 6 שנים"

יונתן היילו, הצעיר האתיופי שהרג אדם שאנס אותו
יונתן היילו, הצעיר שהרג אדם שאנס אותו | צילום: חדשות 13

פעילים למען שחרור היילו מחוץ לביהמ"ש בדצמבר 2014:

בית המשפט העליון החליט הבוקר (שלישי) להמיר את עבירת הרצח בה הורשע יונתן היילו להריגה, וכתוצאה מכך להפחית שמונה שנים מעונש המאסר המקורי שנגזר עליו.

המשמעות היא שעונשו הנוכחי של הצעיר מהעדה האתיופית, שתקף באמצעות לבנה אדם שאנס אותו בכמה מקרים שונים, עומד על 12 שנות מאסר בפועל - ולא 20 שנה כפי שנקבע תחילה. היילו נמצא מאחורי סורג ובריח מאז 2010, השנה בה אירעה התקרית, ובעקבות ההחלטה הבוקר נותרו לו עוד 6 שנות מאסר. במידה וינוכה לו שליש מתקופת מאסרו, הוא צפוי להשתחרר כבר בעוד שנתיים.

בתום הדיון בנוגע לערעור בבית המשפט, אמרה אחותו כשהיא דומעת בהתרגשות: "אני בוכה כבר שש שנים. אני רועדת ומתרגשת. מקווה שנראה אותו בקרוב בבית". האחות התקשרה לאם המשפחה מול המצלמות והודיעה לה באמהרית על ההפחתה בעונש.

כתבות נוספות בנושא:

>> פרקליטו של היילו לחדשות 10: האם הוא צריך לחכות עד שייאנס בפעם השלישית?

>> המאבק המקוון לשחרור יונתן היילו

יונתן היילו, הורשע ברצח גבר שאנס אותו
יונתן היילו, הורשע ברצח גבר שאנס אותו | צילום: חדשות 10

בהחלטם, כתבו השופטים מלצר, שהם וברק-ארז: "במקרה ספציפי זה הוכח קיומו של 'קנטור מתמשך'. בתקופה ארוכה של התעמרות מצידו של המנוח כלפי המערער, אשר כללה מסכת של אירועי אלימות, איומים באלימות לרבות איומים על חייו של המערער, סחיטה כספית והתעללות מינית שכללה שני מעשה סדום".

עוד נכתב: "זהו אחד מאותם מקרים שבהם המשפט אינו יכול להכיל את מלוא מורכבותם של החיים ושל הצער האנושי. כמו כן, זהו מקרה שמחייב איזון בין ההתחשבות במצוקת הפרט לבין שיקולי צדק כלל חברתיים, ובכלל זה השמירה על קדושת חייו של כל אדם, גם מי שפשע, והחשש מפני מתן הכשר לעשיית דין עצמית ולנקמה".

בתוך כך, לאחר שהשופטים ציינו בהחלטם כי היילו הרג את ירון איילין מכיוון שפחד כי אנס אותי פעמיים, אמר עורך דינו אלון אייזנברג לחדשות 10 כי הוא מתכוון לפנות לנשיא ולבקש ממנו להעניק חנינה למרשו, זאת למרות ההקלה בעונש.

היילו, צעיר בן 27 ממוצא אתיופי, הרג במאי 2010 אנס סדרתי בשם ירון איילין, שפגע בו מינית במשך תקופה ארוכה. בדצמבר 2013 הוא הורשע ברצח ונגזרו עליו 20 שנות מאסר, אבל עורך דינו, אלון אייזנברג, הגיש ערעור על פסק הדין.

אייזנברג טען כי המנוח אנס את הצעיר פעמיים, התעלל בו במשך שנים ולקח ממנו כספים. "בליל האירוע הוא לקח אותו לחניה חשוכה ומבודדת, תוך איומים על חייו, עד שזה החליט להקדימו וחנק אותו", אמר בתוכנית הבוקר של ערוץ 10, "היילו היה הקורבן. האם היה צריך לחכות עד שייאנס בפעם השלישית?".

התובע, עו"ד מיקי פורן, טען כי מדובר ברצח שבוצע באכזריות יוצאת דופן. "המנוח הוא הקורבן, לא היילו", אמר פורן וסיפר כי בליל הרצח כלל לא היה בין השניים מגע מיני, וכי מדובר היה בנקמה. בהכרעת בית המשפט נכתב כי להיילו היו לפחות 3 "נקודות יציאה" בהן יכול היה לנתק מגע מהמנוח, אולם הוא "המית את המנוח באכזריות רבה, וביצע בו וידוא הריגה. מעשה ההמתה לא היה סמוך למעשי ההתעמרות, והדרישה הכספית בסמוך להמתה אינה יכולה להביא לתגובה כה קיצונית כמו נטילת חיי אדם".

השופטים שהם, מלצר וברק-ארז התנגדו אז לטענת ההגנה העצמית של היילו. "בעוד המנוח מפרפר על הקרקע, היילו הטיח לבנה בראשו. יש כאן הגנה עצמית?", שאל שהם, "המוות נגרם כתוצאה מהחבטות עם הלבנה, אחרי שהוא כבר חנק אותו והפיל אותו. היילו חנק את איילין במשך שבע דקות, ומה שאירע לאחר מכן, כולל ריצוצה של הגולגולת, אינו הגנה עצמית".

יונתן היילו שזוכה מרצח כיוון שנאנס
יונתן היילו שזוכה מרצח כיוון שנאנס | צילום: חדשות 10

אלפים הצטרפו למאבק ברשת

המאבק למען היילו בעת הגשת הערעור הגיע גם לרשתות החברתיות, שם הביעו בו תמיכה אלפי אנשים. במקביל נרתמו לקמפיין מספר חברי כנסת, משפטנים ואף 52 פסיכולוגים ומטפלים בטראומה, שפרסמו גילוי דעת הקורא לבית משפט להתחשב בהיותו נפגע טראומה מינית.

"המציאות הטראומטית משבשת מנגנוני תגובה, קליטה ועיבוד מוכרים וידועים.... הקורבן לא מצליח לתאר את החוויה במלואה וגם לא להבנותה כסיפור סדור ומובנה", מסרו אז אותם פסיכולוגים.