שיתוף פעולה נדיר בין הציונות הדתית לנטורי קרתא - נגד הפשרה בכותל

עמותת "עטרת כהנים" החליטה לפעול יחד עם הפלג החרדי האנטי-ציוני, כדי למחות על החלטת ראש הממשלה נתניהו לאפשר תפילות של רפורמים, קונסרבטיבים ונשים ברחבת הכותל המערבי: "הגויים השתלטו על הכותל, כמו צלם בהיכל". גם בממשלה הביאה ההחלטה לעימות חריף וקולני בין נתניהו לאלקין, כשראש הממשלה אמר: "גם בגז רציתי יותר, זו פשרה"

נטורי קרתא מוחים נגד הבחירות
נטורי קרתא מוחים נגד הבחירות | צילום: רויטרס

הפשרה ההיסטורית עליה הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע לאפשרויות התפילה בכותל המערבי, גורמת בימים אלה להסכמות היסטוריות לא פחות - בין הזרמים הציוניים בציונות הדתית, לבין הפלג האנטי-ציוני החרדי נטורי קרתא.

שני הצדדים, עמותת עטרת כהנים והעדה החרדית הקיצונית, החליטו לפעול יחד - כדי לטרפד את החלטתו של ראש הממשלה, או לכל הפחות למחות עליה.

המגעים בין הצדדים, מאוד לא סטנדרטיים מסוגם, הביאו אותם כעת להחלטה על פעולה משותפת. בהתחלה ייצאו פשקווילים, ואז החלטות של רבנים לא ציוניים - שחלקם כלל אינם פוקדים את הכותל ממילא - נגד הפשרה. "הגויים השתלטו על הכותל", אומרים שם, "זה כמו צלם בהיכל".

ההחלטה הביאה לעימות חריף גם בממשלה. רוב שרי הליכוד כלל לא השתתפו בדיון, אבל אלה שכן היו בו, יצאו נגד הרפורמים ונגד הפשרה בכלל.

שר התיירות יריב לוין, אמר בישיבת הממשלה כי "הרפורמים הם מתבוללים קומץ לא רלוונטי. אדם המתקרא רב רפורמי חיתן את הבת של הילרי קלינטון ביחד עם כומר. אי אפשר לחיות בצלו של בג"צ".

גם השר לענייני ירושלים זאב אלקין הביע את התנגדותו, והרים את הקול. את העימות בינו לבין נתניהו, כך סיפרו גורמים, אפשר היה לשמוע היטב גם מחוץ לחדר. "גם אני רציתי יותר במתווה הגז, זה מה שיש - זו הפשרה", אמר נתניהו. "זו דמוקרטיה, מותר לי להתנגד", ענה אלקין. "בצבא למדתי שיש מי שמסתער ויש מי שמסתתר", הגיב ראש הממשלה. "אני לא מסתתר", השיב אלקין, והצביע על הכסאות הריקים שהותירו שרי הליכוד.

"על הרבנים לקרוע קריעה", אמר הרב יהושע מרדכי שמידט, ראש ישיבת שבי שומרון, "היום הזה גם משול לאותו יום בו נעץ חזיר את ציפורניו בחומת העיר".

לעומת זאת, יזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, הביע את שביעות רצונו: "שרטטנו את המתווה לפיתרון של כל סוגיה עתידית בתחום דת ומדינה - כך יהיה בנישואים, בגיור, בכשרות. אם הצלחנו בכותל, נצליח גם במקומות אחרים. זו בשורה משמחת ליהדות העולם. ראש הממשלה עמד והבטיח כותל אחד לעם אחד - וקיים".

נשות בכותל
נשות בכותל | צילום: רויטרס