הסניגור מהקלטות משפט האונס: "אמפתיה תפריע לעבודתי"

בארגוני הסיוע פנו לשרת המשפטים ולהנהלת בתי המשפט בעקבות ההקלטות מתחקיר "המקור", בהן נשמעו שופטים מבקשים מנערה לשחזר את האונס שבוצע בה, בבקשה לפקח על סנגורים במשפטים אלה וקביעת כללים לניהול תיקים אלה בבתי המשפט. הסנגור שייצג את הנאשמים בתיק טען בשיחה עם חדשות 10: "היו משפטים שאני ביקשתי הדגמה של אקט כזה או אחר. רק בעבירות אונס חייבים להשמיט את הכלי הזה?"

עו"ד מנחם בלום
עו"ד מנחם בלום | צילום: חדשות 10

למחרת חשיפת "המקור" של הקלטות המשפט בו ביקשו שופטים מנערה לשחזר את האונס שבוצע בה, בארגוני הסיוע לנפגעות תקיפה מינית פנו היום (שישי) לשרת המשפטים, איילת שקד, ולהנהלת בתי המשפט בבקשה להקים גוף ביקורת מיוחד על סנגורים בתחום עבירות המין וכמו כן לקבוע כללים לגבי המותר והאסור בחקירות נפגעות אונס. ההקלטות נחשפו בעקבות עתירת חדשות 10 לבית המשפט העליון באמצעות עורך הדין פז מוזר.

יש לציין כי בניגוד לטענה שהועלתה נגדו, הסנגור בתיק, עו"ד מנחם בלום, לא הורה לנאנסת להדגים את האונס, אולם עבור רבים, השאלות שהעלה בפניה ואופן הצגתן בדיונים היו בוטים מדי. אלא שמשפטנים ששוחחו עם חדשות 10 בעקבות התחקיר טוענים כי עו"ד בלום פעל כפי שמצופה ממי שפועל מתוך חובה להגן על זכויות הנאשם.

בלום עצמו לא מבין מה רוצים ממנו. בשיחה עם חדשות 10 הוא דחה את הטענות לפיהן הוא היה בוטה מדי והיה יכול לנהוג ברגישות רבה יותר כלפי קורבן האונס. "אני שאלתי את השאלות בעדינות הנדרשת. אי-אפשר היה לשאות את השאלות עם אותה מהות באופן עוד יותר רך. רגשות של אמפתיה רק יפריעו לי לעשות את עבודתי", הוא אמר למחרת שידור ההקלטות.

[brightcove_iframe video_id='no-video' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='597'']

שרת המשפטים, איילת שקד, ונשיאת ביהמ
שרת המשפטים, איילת שקד, ונשיאת ביהמ"ש העליון, מרים נאור | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

בית המשפט העליון קבע שהמתלוננת לא בדתה את מעשה התקיפה מלבה ותיארה באופן מדויק את אשר חוותה על בשרה. עם זאת, במהלך המשפט, כדי להטיל ספק בגרסת הנאנסת, העלה בלום גם שאלת נסיונה המיני - מהלך משפטי מאוד שנוי במחלוקת. לטענת בלום, הקטינה מסרה בנושא גרסאות סותרות. "לכן היה חשוב לדעת אם היא הייתה בתולה או לא. משום שאם הייתה בתולה, ברור שזה מחזק את הטענה שלי, שלא היה אונס", הוא הסביר.

בלום גם לא דוחה את השימוש בהדגמות, כפי שביקשו השופטים מקורבן האונס בתיק זה שהתנהלת לפני שבע שנים: "אני נכחתי אישית במשפטים שאני ביקשתי הדגמה של אקט כזה או אחר. רק בעבירות אונס אנחנו חייבים פתאום להשמיט את הכלי הזה?"

ח"כ מיכל רוזין, לשעבר מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, אמרה היום בעקבות ההקלטות שנחשפו: "הסנגורים עוברים כל גבול. אני חושבת שהשופטים לא עוצרים אותם והפגיעה חוזרת על עצמה גם בבתי המשפט".