תחקיר: משרד הבריאות אסר על מיילדות פרטיות - בתי החולים מצפצפים

בפברואר פרסם משרד הבריאות הוראה לכל בתי החולים להפסיק להציע את שירות המיילדת האישית בתשלום. המשמעות: הפסדי הכנסה לבתי החולים. אז מה עשו בתי החולים? בדיקת חדשות 10 גילתה, השם שונה ל"שירות אחות פרטית" - ובתי החולים ממשיכים לעבור על החוק. משרד הבריאות: "נפעל בנחישות ליישום ההוראה"

בית החולים שערי צדק בירושלים
בית החולים שערי צדק בירושלים | צילום: חדשות 10

בתמורה לסכום של כמה אלפי שקלים, אפשרו במשך שנים בתי החולים לנשים יולדות להנות משירותיה של מיילדת פרטית צמודה. בתחילת השנה החליטו במשרד הבריאות לשים לכך סוף, אולם בדיקת חדשות 10 מגלה שבבתי החולים פשוט מצאו דרך חדשה להמשיך ולהעניק את השירות - ולצפצף על החוק.

שירות המיילדת האישית מציע ליווי אישי במהלך הלידה. בפברואר האחרון משרד הבריאות אסר במפורש על בתי החולים להציע את השירות. "אני מניחה כי כל מנהלי בתי החולים הממשלתיים והעירוניים-ממשלתיים מודעים להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בדבר איסור פעילות בחירת רופא בתשלום בבתי חולים אלה. יחוד מיילדת 'אישית' כנגד תוספת תשלום, גם אם שלא על פי בחירה שמית של המיילדת, כלולה תחת איסור זה", כתבה היועצת המשפטית של המשרד למנהלי בתי החולים והוסיפה: "לאור האמור, על בתי החולים להפסיק את שירות 'המיילדת האישית'... ולא להציעו עוד לציבור היולדות".

אלא שבדיקת חדשות 10 מעלה כי השירות עדיין מוצע. כך הציעו אותו לתחקירן חדשות 10 בבתי החולים שיבא, איכילוב, מאיר, אסף הרופא ולניאדו. המחיר למיילת אישית בבית החולים מאיר הוא 2,650 שקלים. בשיבא 3,000 שקלים, באיכילוב ואסף הרופא 3,300 שקלים ובלניאדו לא פחות מ-4,000 שקלים.

הייתה בעיה עם פוליטיקה סביב זה כי החליטו שאסור לנו לעשות לידות פרטיות", הסבירו בבית החולים איכילוב לתחקירן חדשות 10. "זה היה לפני חצי שנה ואז החליטו שזה בסדר". אלא שאז גם נחשפה השיטה: במקום להפסיק את השירות - שינו לו את השם. הכירו: "שירות אחות פרטית".

"הופכים אותנו מיולדות ללקוחות", אומרת הדס זיו, מנהלת פעילות ציבורית ב"רופאים לזכויות אדם". "כלומר, זה מן כמו איזו חנות שאנחנו קונים בה דברים וזה אומר שהשיקול הרפואי הוא לא השיקול הראשון, אלא אם אני משלמת כסף או לא. זה אומר שאם יש לי כסף אני אקבל טיפול א', ואם אין לי, אז אני אקבל את הפחות". לדברי עו"ד ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי: "כל המשחקים וההתחכמויות, בין אם יקראו לזה מיילדת פרטית בתשלום, כל הדברים האלה הם פסולים. מה שצריך לעמוד לנגד הרופא זה השיקול הרפואי - וזה בלבד".

הריון
הריון

תגובות

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: בשיבא לא מוצע כל שירות של מיילדת פרטית או אישית, אלא שמירה מיוחדת של אחות על חשבון המשפחה. השירות ניתן בכול מחלקות בית החולים והוא נשען על הנחיות משרד הבריאות ומוגדר בנוהל חד וברור.

תגובת המרכז הרפואי תל אביב: המרכז מאפשר שירות שמירה למאושפזים בכלל מחלקות בית החולים ובהן חדר הלידה, באמצעות אחיות שאינן עובדות באותה עת בבית החולים.

תגובת המרכז הרפואי מאיר: יולדת אשר מבקשת שמירה אישית נוספת של אחות - יכולה לעשות כן. היולדת חותמת כי ידוע לה ששירות זה אינו מקנה לה בחירה של אחות מסוימת בעת הלידה. נפעל לוודא כי צוות המחלקה מיישם את ההנחיות.

תגובת ביה"ח אסף הרופא: בבית החולים לא מוצע כל שירות של מיילדת פרטית או אישית. אנו מתירים לאחות מיילדת לבצע שמירה פרטית כמו כל אחות במרכז הרפואי, כפוף להנחיות וכאשר אינה במשמרת. יולדת רשאית לבקש שמירה פרטית על חשבונה כמו כל מטופל אחר.

תגובת משרד הבריאות: המשרד הגדיר את המיילדת הפרטית וכול תואר אחר דומה, "פעילות אסורה בתוך בתי החולים הציבוריים, הממשלתיים או של הכללית". השרה והמנכ"ל יפעלו באופן נחוש מול מנהלים שלא מיישמים הוראה זו.