מוצא, מחלות וקרובים רחוקים: הבדיקות הגנטיות החדשות הולכות קדימה ואחורה

על ידי דגימת רוק מחלל הפה שלכם תוכלו לגלות על עצמכם הרבה יותר דברים מאשר אי פעם דמיינתם • מצד אחד, אפשר למנוע כך מחלות ובעיות רפואיות. מצד שני, האם אתם באמת רוצים להעביר את כל המידע הכי אישי עליכם לחברה מסחרית?

הדמיה גרפית של סליל דנ"א DNA החומר הגנטי
הדמיה גרפית של סליל דנ"א DNA החומר הגנטי | צילום: GettyImages/אימג'בנק

כל מה שאתם צריכים לעשות כיום כדי לאתר קרובי משפחה רחוקים באמריקה, לגלות שאולי אתם בעצם 20 אחוז איטלקים, למצוא לאיזו שושלת אתם שייכים ואפילו להבין שאתם עלולים ללקות במחלה מסוימת או רגישים למזון מסוים - זה לקחת מקל קטן, להכניס אותו לחלל הפה ולהוציא ממנו כמה תאים מאיזור פנים הלחי.

הבדיקות הגנטיות כיום הולכות רחוק יותר מאי פעם. בעוד מיפוי הגנום האנושי עלה מיליארדי דולרים, כיום תמורת סכום של מאות דולרים, ולפעמים גם הרבה פחות, קיימים מאות אתרים שמציעים שירות שכזה, ושמאפשר לכם לגלות דברים מדהימים על עצמכם ועל ה-DNA שלכם.

על פניו הכל נראה ורוד ומעודד - הקידמה הטכנולוגית יכולה לעזור לנו להיות גם מודעים יותר לבריאותנו מאי פעם. "אם אני יודעת שאני עלולה ללקות בסיכון מוגבר לדום לב", מעידה הדס אל-חי, שהתנסתה בבדיקות הללו, "כמובן שאדע לשים לב לזה בבדיקות התקופתיות שאני עוברת".

מצד שני, לא כולם מתלהבים מההתפתחויות האחרונות - גם בעולם הרפואה. למרות שתיאורטית אפשר להגיע לתוצאות טובות יותר על ידי טיפול שיותאם לגנטיקה של המטופל, רופאים אומרים כי לא תמיד הבדיקות הללו מוסרות את הפרטים המדויקים. חמור יותר מבחינת כמה מהם הוא עניין החדירה לפרטיות: האם באמת תרצו להעביר לחברות המסחריות את הפרטים הכי אישיים על עצמכם?