זו הטכנולוגיה הישראלית שהפיחה חיים בסרט האנימציה מיסטר לינק

מה הקשר בין הוליווד לפארק במדע ברחובות? ובכן, מסתבר כי טכנולוגיית הדפסת התלת ממד של סטרטאסיס מרחובות עמדה בבסיסם של כמה מסרטי האנימציה המצליחים ביותר בשנים האחרונות

זמן צפייה: 02:00

בניגוד להייפ ולבאז התקשורתי שדעך, הרי שבשנים האחרונות יישומי הדפסת תלת מימד מצאו דרכם למגוון תעשיות שונות. החל מרפואה דרך תעופה ועד לתעשיות ביטחוניות שונות – כיום ניתן למצוא מדפסות תלת ממד הנמצאות בשימוש בשלל תעשיות, לעתים אף בכאלו שלא היינו מצפים שדווקא שם יעשה בהן שימוש. אחת מאותן התעשיות הללו, למרבה ההפתעה, היא למרבה ההפתעה תעשיית הקולנוע.

אם תחילה מדפסות תלת הממד נכנסו בעיקר כתפאורה לעתיד, דוגמת המשכפלים שהוצגו בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא":

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=moZzh_cb7RE']

או מכונת ההדפסת התלת ממד שמשחזרת את גיבורת הסרט "האלמנט החמישי" לילו  משרידי DNA בלבד:

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=h9OBbsLYGOE']

ובל נשכח את מכונת הדפסת התלת מימד מהסרט פארק היורה 3 שנעשה בה שימוש על ידי הדמויות להדפסת חלקים בשטח:

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=mfllzwFay_U']

עם התקדמות הטכנולוגיה, המכונות הללו מצאו עצמן יותר ויותר בשימוש מאחורי הקלעים של הפקות סרטים גדולות – מאשר בקדמת המסך, ודי בצדק. קשה למצוא היום שובר קופות ענק או סרט עתיר אפקטים שלא נעשה בהם שימוש בטכנולוגית הדפסת תלת – ממד: החל ממלחמת הכוכבים, דרך עולם היורה ושומרי הגלקסיה – טכנולוגיית הדפסת התלת ממד הפכה לדרך זמינה ונוחה לאנשי אפקטים ותפאורה לייצר אלמנטים זמינים ונוחים שיצטלמו על המסך ויראו נהדר.

אחת החברות הכי פעילות בתחום היא סטראטסאיס הישראלית. בשנים האחרונות ענקית מדפסות התלת ממד מרחובות שיתפה פעולה עם אחד מאולפני האנימציה הכי מרתקים הפועלים כיום – הלא הוא לייקה. האולפן הצעיר הוקם רק לפני כ-13 שנים ובמהלכן הצליח למצב עצמו כאולפן אנימציה  איכותי שדוחף את אומנות הסיפור הזו קדימה הן האמצעות תכנים לא שיגרתיים והן באמצעות יישום טכנולוגיות חדישות ומהפכניות. במהלך השנים האולפן המדובר זכה בשלל פרסי אוסקר על הפקות אנימציה וסטופ מושן דוגמת: חתונת רפאים, קורליין, פאראנורמן והסרט המצליח קובו- אגדה של סמוראי. זה האחרון קנה את עולמו בזכות האנימציה הייחודית שלו, אשר נוצרה הודות לטכנולוגיה של סטרטסיס הישראלית. כעת שתי החברות חידשו את שיתוף הפעולה ביניהן בסרט החדש מיסטר לינק, שיצא לאקרנים בתחילת החודש.

בסרטון מטה בלייקה מסבירים כיצד נוצר סרטם זוכה פרס האוסקר קורליין בשילוב הטכנולוגיה הישראלית:

[youtube_embed youtube_id='https://www.youtube.com/watch?v=99wPiXaW35c']

הסרט מיסטר לינק מספר את סיפורו של יצור ענק מכוסה פרווה הנושא את שם הסרט (השם המקורי של הסרט הוא  Missing Link), אשר חובר למגלה ארצות בשם ליונל פרוסט בחיפוש אחר בני משפחה אבודים. בלייקה מספרים כי העבודה על הסרט נמשכה כ-5 שנים, בעיקר בשל הטכנולוגיה בה נעשה שימוש בסרט אשר הדמויות בו אינן מצויירות ולא מדובר בגרפיקה ממוחשבת אלא בשיטת הסטופ-מושן שנעשתה הפעם באמצעות מדפסות תלת הממד של סטרטסיס. כלומר האנימציה שלהם מבוססת על הדפסת דמויות בתלת ממד והזזתן באופן ידני, פריים אחרי פריים. בחברה אומרים כי שיטה זו אינה מועדפת לרוב על היוצרים שכן היא דורשת סובלנות רבה ולה מגבלות בכל הקשור להבעות פנים של הדמויות, חד-ממדיות והקושי לייצר רצף בצילום. באולפני LAIKA ניסו למצוא דרכים לעקוף את המגבלות והסרט המדובר פרץ את הגבולות הללו - בעיקר  בזכות השת"פ עימנו".

בסטרטסיס מגלים כי הפקת הסרט עשתה שימוש במדפסות מדגם ה-J750 של החברה, מודל שזכה לכינוי  "מדפסת הקשת" בזכות יכולתו להדפיס בכל צבעי הקשת. כאמור בעזרת מדפסת תלת ממד של סטרטסיס, LAIKA הדפיסה דמויות אנימציה במגוון צבעים, טקסטורות והבעות פנים עשירות וכך הודפסו למעלה מ-300,000 חלקים – מהדפסת הבעות פנים של הדמויות ועד לחלק הקטן ביותר. בחברה מרחובות אומרים כי לייקה הינה לקוחה של החברה כבר שנים רבות: " יש להם חווה שלמה של מדפסות שלנו אשר עובדות נון-סטופ. ככל שסטרטסיס ומדפסותיה מתפתחות כך גם מתפתחות אפשרויות היצירה של לייקה בקשר ישיר" מתגאים בחברה.