כל בית צריך מרפסת? כך הפכו תחומי הבנייה והתחבורה למערב פרוע

זהבה מחכה כבר תשעה חודשים לאישור בנייה, רועי מטורטר במשך שנה כדי לשדרג רישיון נהיגה, ומנגד באסטוניה משרדי הרישוי והתכנון נותרים ללא תור • בעקבות הזמן האבוד, פרק 3

זמן צפייה: 14:02

הבירוקרטיה הישראלית ידועה לשמצה ומוכיחה בכל פעם מחדש עד כמה מסורבלת ומסובכת היא עבור האזרח הפשוט, שכל מטרתו לקבל את האישורים הדרושים עבור פעולה מסוימת. זהבה ואבי אסלן, תושבי שכונת נחלאות בירושלים, ביקשו לבנות מרפסת חדשה, אך במשך תשעה חודשים הם עדיין לא הצליחו להשיג את האישור המיוחל, וסיפרו כיצד הוצע להם לשלם שוחד עבור טיפול מהיר בתיק: "פנה אליי אדם שהציע שאשלם לו 30,000 שקלים בתמורה לכך", סיפר אבי.

זו לא הדוגמא היחידה לסחבת בירוקרטית בישראל, כשגם במשרד התחבורה הרעה החולה קיימת. רועי גזית, נהג משאית שרוצה לשדרג את רישיונו למעל 15 טון, נאלץ לעבור דרך חתחתים כדי להשיג זאת. המסלול המייגע כולל מעבר בכמה תחנות, בהן משרד הרישוי, ועדה רפואית ומשרד התחבורה. בין התחנות עלול לחלוף פרק זמן ארוך, שיכול להגיע לשלושה חודשים.

זהבה ואבי אסלן רוצים לבנות מחדש את המרפסת שנהרסה
זהבה ואבי אסלן רוצים לבנות מחדש את המרפסת שנהרסה | צילום: החדשות 13

מנגד, באסטוניה התמונה שונה לחלוטין. בבניין העירייה בטאלין, עיר הבירה, מרוכזות מחלקות שונות, שמטרתן לספק את כל השירותים לאזרחים או לעסקים במקום אחד ובכך למנוע "טרטור" בין כמה גופים לטובת אישור בקשות. כל תושב יכול לבחור אם לתקשר עם הפקידים מרחוק באמצעות הפורטל הממשלתי ברשת, או להגיע לבניין ולמצוא את כל מה שידרש - בחדר אחד.

לרוב הפקידים במחלקות השונות אין כמעט ניירות בעמדות שלהם, כל הטפסים והחומרים הנדרשים נמצאים במחשב, שדרכו מתבצעות כל הפעולות. ברוב המקרים ניתן לבצע את הפעולות הבירוקרטיות אפילו באמצעות הטלפון הנייד. אלה ולטמן, ראש מחלקת השירות וניהול המסמכים בעיריית בטאלין, הדגימה כיצד הבירוקרטיה מסתכמת בכמה דקות, כשקיבלה לדואר האלקטרוני שלה בקשה לקיים אירוע כלשהו בשטח הציבורי של העיר. היא עברה על כל האישורים שנתנו מחלקות העירייה באמצעות הטלפון שלה ואישרה את הפעילות באמצעות חתימה דיגיטלית: "אני מקלידה את הסיסמה וזהו. זה לוקח כמה שניות. מערכת המידע שולחת את זה אוטומטית למבקש וגם למשטרה".

בעוד שבישראל נאבקים בבירוקרטיה, האסטונים חוסכים 1,400 שנים במהלך שנה אחת מבחינת זמן מצטבר. בממוצע זה יוצא שכל אזרח אסטוני חוסך חמישה ימי עבודה, בהם הוא לא צריך לטפל בקבלת אישורים או בנדידה בין משרדי הממשלה השונים. דמיינו לעצמכם שהייתם יכולים להרוויח שבוע חופש נוסף בשנה.

בניין העירייה בטאלין, בירת אסטוניה
בניין העירייה בטאלין, בירת אסטוניה | צילום: החדשות 13

תגובות:

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות רפורמה מהפכנית בשירותי הרישוי שנועדו לשפר באופן משמעותי את רמת השירות ולבטל רגולציה וביורוקרטיה מיותרת. במסגרת זאת, ניתנים שירותים רבים באמצעים מקוונים וגורמי חוץ. כמו כן, הורחבו שעות הפעילות במשרדי הרישוי גם בשעות אחר הצהריים והתאפשר להזמין תורים במשרדים באמצעות מערכת זימון תורים".

כמו כן, מהמשרד נמסר כי "באשר לנושא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) יצוין כי משרד התחבורה יזם והוציא לפועל מכרז לבדיקות רפואיות הנדרשות לקבלת רישיון נהיגה, באמצעות מיקור חוץ וביצוע הבדיקות תוך 21 ימים. בימים אלה אנו פועלים להוצאתם של שירותים נוספים שיצמצמו את הביורוקרטיה הקיימת למינימום וישפרו באופן ניכר את הציבור".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:  "זמני המענה של המכון אכן ארוכים מאד, עקב ריבוי פניות להערכת כשירות בריאותית לנהיגה ומורכבות מקצועית גבוהה של הפניות. כדי לטפל בבעיה, נקט המשרד בכמה צעדים: מחשוב של תהליך העבודה במכון, שנמצא בשלבים מתקדמים ואמור להתבצע בשלבים החל מראשית 2019, מכרז של יציאה למיקור חוץ שאמור להרחיב את מספר הבודקים באופן ניכר ולהנגיש את הבדיקה טוב יותר מבחינה גיאוגרפית. בחירת הספק אמורה להסתיים עד סוף שנה זו.

נוסף על כך, נמסר מהמשרד כי "תהליך הבירור במכון אכן מורכב, אך הוא נובע ממורכבות הבדיקות ומכך שמדובר בדיני נפשות (בין אם מאשרים או פוסלים את רישיון הנהיגה). כמו כן, נגרם עיכוב משמעותי נוסף בתהליך עקב מעבר מידע ידני ואיטי בין המכון לאגף הרישוי במשרד התחבורה ולהיפך".

בניין העירייה בטאלין, בירת אסטוניה
בניין העירייה בטאלין, בירת אסטוניה | צילום: החדשות 13