בתום הערכת מצב: סכנה להתחדשות האש; סיוע בינ"ל החל להגיע לארץ

רב טפסר דדי שמחי מסר כי תנאי השרב יגיעו היום לשיאם, והודה לציבור על ההיענות לצו האוסר הדלקת אש בשטחים פתוחים. צוותי סיוע קרקעיים מקפריסין הגיעו לישראל לסייע במאמצי הכיבוי

זמן צפייה: 02:30

בתום הערכת מצב בשטח, שהתקיימה הבוקר (שישי) בהשתתפות נציב הכבאות, רב טפסר דדי שמחי, נמסר כי תנאי השרב יגיעו היום לשיאם, וכי התפתחות הרוחות מהווה סכנה להתחדשות הדליקות. נכון לשעות אלה, כוחות הכיבוי וההצלה פועלים באיזור בית שמש ובן שמן. נמשכת ההיערכות בכלל המחוזות, הכוללת מאות לוחמי אש והפעלה מלאה של כלל מטוסי הכיבוי של טייסת אלעד.

נציב הכבאות ביקש להודות לציבור על ההיענות לצו האוסר הדלקת אש בשטחים פתוחים עד השעה 20:00 בערב. עוד הדגיש שמחי כי אין לקיים עבודות אחזקה הכוללות אש או להבה גלויה כגון ריתוך, חיתוך ברזל או כל עבודת תחזוקה היוצרת גיצים. עוד ביקש שמחי להקפיד לגזום ולנכש את העשבים והצמחייה. בתוך כך, מטוסי כיבוי מקפריסין, יוון, קרואטיה ואיטליה צפויים להגיע לארץ החל מהצהריים ולהצטרף לסיוע שכבר הגיע לארץ והחל במאמצי הכיבוי.

שריפה ביערות קק''ל
שריפה ביערות קק''ל | צילום: ניתאי זכריה, יערן גוש יערות בן שמן.

השרב הקיצוני שפוקד את הארץ מאתמול הוביל לשריפות במוקדים רבים בארץ. בין היישובים שנפגעו היה גם קיבוץ הראל, שבו האש כילתה מספר בתים ומחסנים, וכן נשרפו מאות רבות של דונמים מהיער והחורש סביב. אבי פליישמן, חבר הקיבוץ שכל 220 תושביו פונו, סיפר לחדשות 13: "איני יודע מה קרה לבית שלי, אבל חשוב לי להדגיש - הנזק הוא גדול, גם אם מדובר בבית אחד בקיבוץ, ומדובר ביותר מזה".

"המושג 'בית' אצלנו הוא קצת אחר ממה שאתם מכירים, זה לא רק המקום שבו אנו מניחים את הראש או רואים טלוויזיה. זה גם השטח הציבורי - מתקני המשחקים, גני הילדים. כשאתה שואל  אותי אם הבית שלי האישי נשרף, אז אוטומטית אומר לך כן". עוד הוסיף, בהתייחס להערכת הזמן שניתנה להם לגבי החזרה לקיבוץ: ""אנחנו לא יודעים מתי נוכל לשוב הביתה".

Avi Flaishman
אבי פליישמן, תושב קיבוץ הראל

לכתבות נוספות בנושא:

הבוקר: שיא השרב; חשש מהתלקחות שריפות נוספות

אש בוערת בבתים וגינות מפויחות: תיעוד בלעדי של השריפה בהראל

ברקע גל החום הכבד: שריפה פרצה במבשרת ציון, סמוך לכביש 1

[brightcove_iframe video_id='miv07240519fire' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

"אנחנו מדינה שטסה לירח, מיטב המוחות הטובים והמבריקים נמצאים כאן. איך יכול להיות שלמרות כל מה שקרה עם אסון הכרמל, אין פה מטוס כיבוי ברמה גבוהה?" תהה פליישמן, "יש שיאמרו, אני קיבוצניק אז אני מנצל את הבמה לנגח את ראש הממשלה. זה לא נכון. הוא ראש הממשלה שלי גם, אבל האש לא מבדילה בין ימין ושמאל"

לסיכום אמר: "אני רוצה להודות ללוחמי האש, מדובר באנשים שחירפו את נפשם, יש להם משפחות בבית והם לא עשו חשבון, רצו מבית לבית. כמובן גם משטרת ישראל והמועצה האזורית מטה יהודה", והוסיף כי רבים מתושבי האזור התגייסו לסייע: "אנשים הרימו טלפונים וממש ציינו לאן להגיע. הם לא מדברים בסיסמאות"

שריפה ביערות קק''ל
שריפה ביערות קק''ל | צילום: ניתאי זכריה, יערן גוש יערות בן שמן.

לאחר יממה שרבית, שבה נשבר שיא חום של כל הזמנים בעוטף עזה, גם היום צפוי לשרור חום קיצוני ברוב חלקי הארץ. רשות הטבע והגנים הזהירה את הציבור מפני טיולים בשטחים פתוחים, וקרן קימת לישראל ביקשה מהציבור שלא להגיע לפארקים וליערות קק״ל בשל תנאי מזג האוויר הקשים, הטמפרטורות הגבוהות והרוחות. בתוך כך, בעוטף עזה מתכוננים בדריכות להפגנות השבועיות על גדר הרצועה – כאשר כל בלון תבערה שיופרח לעבר שטח ישראל עלול לגרום לנזק חמור מהרגיל.

המשטרה הודיעה כי כביש 443 מצומת שילת לצומת גמזו יישאר סגור לתנועה לשני הכיוונים, כמו גם כביש 44 משמשון לצומת נחשון. התושבים שפונו מבתיהם לא יוכלו לשוב אליהם בינתיים.

לאורך הלילה פעלו כוחות הכיבוי בשטח, בהם כבאיות של פיקוד העורף, במטרה לעצור את התפשטות האש, ולמנוע הגעתה לתחנת משנה חשמל של העיר מודיעין, שהשבתתה תותיר אלפי אנשים ללא חשמל בחום הכבד.