הרב הראשי מחריף את הטון: "יש עולים שפיתחו רגשי אנטישמיות"

יצחק יוסף, שהוקלט תוקף בבוטות את יוצאי חבר העמים ועורר סערה, פרסם סרטון שבו טען: "ישנה עלייה מבורכת מברית המועצות - ועלייה נוספת של מי שאינם יהודים וגרמו להסתה נוראה נגד היהדות"

זמן צפייה: 04:49

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, המשיך הערב (שלישי) להחריף את הטון בהתבטאויותיו על יוצאי חבר העמים. בסרטון שפרסם בפייסבוק הצהיר הרב: "ישנם שני סוגי עלייה מברית המועצות: אחת מבורכת - ואחת של עולים המפתחים רגשי אנטישמיות"

"ישנה את העלייה המבורכת של מאות אלפי יהודים שמסרו את הנפש שלהם בברית המועצות ואבותיהם, כל אותם אסירי ציון - אנחנו מקבלים אותם באהבה ובחיבה רבה", אמר יוסף. "אבל ישנה עוד עלייה נוספת, לא נתכחש לכך, עלייה של אותם שאינם יהודים. העלו כמה כאלו, לצערנו הרב, שגרמו להסתה נוראה נגד היהדות".

הרב הוסיף: "אני מברך את כל עולי רוסיה, שלא ישימו לב להסתה שעושים כמה אחדים שניצלו את הדבר לאינטרסים פוליטיים, ומסיתים ומדיחים".

עוד בחדשות 13:

הרב הראשי מגיב לסערה על דבריו: "סילוף בוטה של הנאמר"

זעם על דברי הרב הראשי לישראל: "גזענות ואנטישמיות לשמה"

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל יצחק יוסף | צילום: לע''מ

שר הפנים ויו"ר שס ריה דרעי התייחס היום לסערה, ואמר: "ב-1992 בהיותי שר הפנים באתי להתריע בפני יצחק רבין, ואמרתי לו שמעלים אחוז גבוה של עוילם שאינם יהודים. נדהמתי מתשובתו של רבין שאמר: 'צריך לאזן תרבותית ודמוגרפית מול החרדים והספרדים'. אמרתי לו: 'יצחק, אני חרדי וספרדי'. שמעון שבס, מקורבו של רבין, התייחס היום לדברים ואמר שלא יכול להיות שרבין התבטא בצורה כזאת.

בתוך כך, משרד הפנים פרסם נתונים בנוגע לאחוז הלא יהודים מקרב העלייה כדי לגבות את דברי הרב. על פי הנתונים, בין השנים 2020-2012 עלו מאוקראינה סך הכול 39 אלף עולים – מהם 26 אלף לא יהודים. מרוסיה עלו 56 אלף – מהם 34 אלף לא יהודים. יש לציין כי ע"פ חוק השבות האנשים הללו נכנסו כחוק ומדובר בישראלים לכל דבר.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום התייחס הרב לסערה שעוררו דבריו, וטען: "מצער מאוד כי יש מי שחשים עצמם נפגעים מאופן הצגת הדברים תוך סילוף בוטה, על ידי גורמים פוליטיים אינטרסנטיים המסיתים כבר חודשים ארוכים נגד מסורת היהדות וההלכה", טען הרב.

"אמרתי ברורות ואני שב ואומר: לצד מרבית העלייה המבורכת של מאות אלפי היהודים מברית המועצות לשעבר, שמסרו את נפשם שנים רבות למען שמירה על הגחלת היהודית, ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על פי ההלכה, שהגיעו מכוח 'סעיף הנכד' בחוק השבות המתיר למי שאביו ואימו אינם יהודים לעלות לארץ", המשיך יוסף. "בביקוריי בחודש האחרון בקהילות היהודיות הפורחות ברוסיה ובאוקראינה נחשפתי לביקורת החריפה הקיימת בקרב קהילות אלה על העלאתם של רבים שאינם יהודים לארץ".

לדבריו, "מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות חיים בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים. ברי כי לצד הביקורת, חובה עלינו כיהודים לקבל כל תושב בארץ הזו, להעריך את תרומתו לנו כחברה, תורתנו מלמדת אותנו לכבד כל אדם באשר הוא אדם".

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל יצחק יוסף | צילום: לע''מ

בתיעוד שפורסם ב-Ynet, נשמע הרב יוסף אומר: "מאות אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת. העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים. גויים גמורים".

בתגובתו, התייחס הרב לתגובות הסוערות שהתעוררו במערכת הפוליטית, בהן של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכתב: "אמירה מקוממת שאינה במקומה. העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר היא ברכה עצומה למדינת ישראל ולעם היהודי. הממשלה בראשותי תמשיך לפעול למען עלייתם וקליטתם בארץ של אחינו ואחיותיו יוצאי בירת המועצות לשעבר".