הכוננות בשיא - ובכבישים דממה: ישראל מציינת את יום הכיפורים

תנועת הרכבות תופסק וכך גם הפעילות האווירית בנתב"ג, כאשר בשעות הערב יתמלאו בתי הכנסת במתפללים. כמדי שנה הוטל סגר על יהודה ושומרון, וכוחות הביטחון נמצאים בכוננות גבוהה מחשש לפיגועים • זמני הצום והתחזית המלאה

זמן צפייה: 00:36

בין כסה לעשור: ישראל תציין הערב (שלישי) את יום הכיפורים, כאשר תנועת הרכבים בכבישים תופסק ובתי הכנסת יתמלאו, בשעה שמערכת הביטחון נמצאת בכוננות שיא מחשש לפיגועים, במיוחד בגזרת יהודה ושומרון.

בשעה 13:00 הופסקה תנועת הרכבות, והן לא יופעלו עד יום חמישי בבוקר. חברות האוטובוסים הפסיקו את פעילותן בהדרגה היום החל מהשעה 14:00 וישובו לפעול בהדרגה בצאת יום הכיפורים.

הפעילות האווירית בנמל התעופה בן גוריון הופסקה בשעה 14:00, והיא תתחדש עם נחיתה בינלאומית ראשונה בצאת החג מחר בשעה 22:30, כאשר ההמראה הראשונה תגיע בשעה 23:30, ובסך הכל צפויות מחר בערב 11 טיסות שייצאו מנתב"ג.

רשות שדות התעופה נערכת לתנועת הנוסעים המוגברת האופיינית לתקופת החגים, כאשר רק מתחילת השבוע עברו בנתב"ג כ-200 אלף נוסעים, ומספר גדול יותר צפוי לעבור בנמל התעופה החל מצאת יום הכיפורים ועד לערב חג הסוכות.

אמבולנס בשטח, שטח, הגליל, גליל, כרמילא
אמבולנסים (ארכיון) | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מדי שנה, אלפי בני אדם נזקקים לשירותי מד"א במהלך יום הכיפורים, בין היתר בשל הצום, החום וחבלות שנגרמו במהלך נסיעה על אופניים. גם השנה יתוגברו תחנות מד"א ברחבי הארץ בחובשים, פרמדיקים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואופנועי החירום של מד"א - זאת על מנת להיערך להענקת טיפול רפואי דחוף לחולים ונפגעים שיזדקקו לסיוע.

מנכ"ל מד"א אלי בין מסר: "לצד חשבון הנפש, הצום והתפילות בבית הכנסת, חשוב ביום הכיפור להקפיד על הנחיות הבטיחות, ולשים לב לרוכבי האופניים, הגלגליות והקורקינטים. אני קורא לאזרחי ישראל ומבקש לנהוג באחריות וזהירות - בכביש, בבית הכנסת, בבית ובמרחבים המשותפים. הרבו לשתות בטרם הצום והקפידו לדאוג לקשישים וילדים, במטרה לעבור את הצום בצורה הבריאה והבטוחה ביותר. בשם כל מתנדבי ועובדי מגן דוד אדום, אני מאחל לכל בית ישראל גמר חתימה טובה וצום מועיל".

פעילות כוחות צה''ל באיו''ש
פעילות כוחות צה''ל באיו''ש | צילום: דובר צה''ל

הסגר על יהודה ושומרון נכנס לתוקף הלילה בחצות, ומאז הפלסטינים בעלי אישורי שהייה אינם יכולים להיכנס לשטחי ישראל. הסגר יסתיים בצאת החג, ובסוכות שוב יוכרז על סגר בשטחים. אגף המבצעים במטכ"ל הודיע שיתגבר כ-26 גדודים לקראת יום הכיפורים, כך שאלפי חיילים ישארו במהלכו בגדה המערבית ובקו התפר.

גם הלילה נמשך מבצע "שובר גלים", כאשר לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב ביצעו מעצרים של תשעה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והבקעה והעמקים. המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שאותרו הועברו להמשך חקירת שב"כ, לא היו נפגעים לכוחות הביטחון.

משימתם העיקרית של הגדודים באיו"ש היא לתגבר את צירי התנועה המרכזיים טרם כניסת החג, ובמהלכו להיכנס אל תוך היישובים ולאבטח אותם. בנוסף, החיילים יתמקדו בחוליית "גוב האריות", שמבצעת פיגועי ירי ומתעדת אותם. מפקד האגף, אלוף עודד בסיוק, אמר: "אנחנו פועלים לילות כימים במאמצי הסיכול על מנת למגר את הטרור. אין ערי מקלט באיו"ש, נגיע לכל מקום שיידרש ונעשה את כל שיידרש ושיהיה נכון לעשותו".

שר הביטחון בני גנץ קיים היום הערכת מצב בפיקוד המרכז בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן וקצינים בכירים, ובסיומה הוא אמר: "חיילי צה"ל וכוחות הביטחון נמצאים בתפר, בצירים, וביישובי יהודה ושומרון - כדי להגן על התושבים. אני אומר באופן ברור - מי שמבקש לבצע פיגוע ירי ולהרוג אזרחים ישראלים - על הכוונת שלנו, ומי שביצע - נשים עליו את ידינו".

אישה עורכת תשליך ליד הים בתל אביב
אישה עורכת תשליך ליד הים בתל אביב | צילום: רויטרס

מזג האוויר יוסיף להיות חם מהממוצע גם היום, אך בשעות הערב יש סיכוי לגשם מקומי באזורים הדרומיים והמזרחיים של הארץ, בעיקר באזור אילת, הערבה ובקעת הירדן. מחר, ביום הכיפורים, צפויה ירידה קלה בטמפטורות, כאשר השמיים יתבהרו אך מזג האוויר עדיין יהיה חם יחסית. החל מיום חמישי צפויה ירידה בטמפרטורות, כאשר בשבת ובתחילת השבוע הבא, לקראת חג הסוכות, יש סימנים להתקררות ניכרת.

יום הכיפורים התשפ''ג: זמני יציאת הצום
יום הכיפורים התשפ''ג: זמני יציאת הצום | צילום: חדשות 13

זמני תחילת הצום: בירושלים - 17:41, תל אביב - 18:00, חיפה - 17:51, באר שבע - 18:03

זמני צאת הצום: בירושלים - 18:55, תל אביב - 18:57, חיפה - 18:56, באר שבע - 18:57