ריבלין בטקס לזכר רבין: חושש שהלהבות שבתוכנו מסכנות את הבית

הנשיא נשא דברים בטקס הממלכתי לציון 25 שנה לרצח: "לא יכול להיות שנכשיר את צל צלה של האפשרות לרצח הפוליטי הבא, מי בשתיקה - ומי בהסבת מבט". גנץ: "רבין היה מוטרד ממה שקורה בבית"

זמן צפייה: 20:24

לפני 25 שנים, בתום עצרת התמיכה שכותרתה הייתה "כן לשלום, לא לאלימות", ראש הממשלה יצחק רבין נרצח בשלוש יריות קטלניות. הרצח אירע בליל י"ב בחשוון התשנ"ו בשעה 21:42, בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. בשעה זו (חמישי) מתקיים טקס "נר יצחק" לזכרו בבית הנשיא שבירושלים. בהמשך היום תתקיים בכנסת עצרת מיוחדת לזכרו, שם ינאמו ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, שר הביטחון, יו"ר האופוזיציה ועוד.

בווידאו: הטקס המלא

בדברים שנשא בטקס בבית הנשיא, פנה תחילה ריבלין למשפחתו של רבין, וסיפר כי בכל שנה הוא מייחל "שאפשר יהיה להתמקד פעם אחת לפחות במורשת האזרחית של יצחק. השנה החלטתי שעל כך אדבר ויהי מה. אבל לפני שאגע בזה, וכמו בכל שנה, אני מוצא את עצמי ביום הזה מבקש על נפשה של הארץ הזו, שיצחק אהב כל כך. על נפשם של אנשיה על נפשה של הדמוקרטיה הישראלית, החזקה אך שאסור לקחת אותה כמובן מאליו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

"בכל שנה אני מדליק את נר יצחק ומרגיש כמה האדמה שבחוץ בוערת", הוסיף. "השנה, עוד יותר מתמיד, אנחנו מתכנסים כאן ואני חושש שהלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית שלנו, של כולנו. מסכנות את המרקם הישראלי שבנינו בעמל רב כל כך". 25 שנים לרצח, ולדבריו של הנשיא - "המדינה נקרעת כמו ים סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים".

"לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים, שעיתונאים יחיו תחת איומים, שאזרחים יכו אזרחים, שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים. ולא יכול להיות שיהיה מי שיעז להעלות בדעתו שרצח פוליטי, של ראש ממשלה, שר, נשיא, חבר כנסת, אפשרי בכלל", הבהיר ריבלין, שהוסיף: "לא יכול להיות שנכשיר כך את צל צלה של האפשרות לרצח הפוליטי הבא, מי במילים ומי בשתיקה מי במבט ומי בהסבת מבט מי במעשים ומי באוזלת יד".

גם שר הביטחון בני גנץ נאם בטקס, ובחר לעשות זאת בעל פה, ולא לומר את הנאום שנכתב מראש. בדבריו, קרא לחברי הכנסת לשמש דוגמה כדי להרגיע את המתיחות בחברה הישראלית.

גנץ בטקס הממלכתי לזכר רבין
גנץ בטקס הממלכתי לזכר רבין | צילום: בית הנשיא

"רבין היה מברך על הסכמי השלום, אבל מוטרד מאוד ממה שקורה בתוך הבית", אמר שר הביטחון. ""קודם כול המהניגים צריכים לעשות משהו - אם אנחנו לא מצליחים לנהל דיון בכנסת או בממשלה, איך נצליח לנהל דיון ברחוב?".

"לא ראינו לאן זה הגיע? אנחנו לא רואים את האלימות בחברה?", הוסיף גנץ. "אנחנו צריכים להתעקש לתת את הבמה לאלה שחושבים אחרת מאיתנו כדי שישמיעו את כל מה שיש להם להגיד. אנחנו מאוד רחוקים משם".