בהנחיית רה"מ, ישראל לא תגיע לשיחות על עסקה; "מקריבים אותם"

נתניהו החליט שישראל לא תגיע לשיחות בקהיר: "כשחמאס יירד מהדרישות ההזויות - נתקדם". קרובי החטופים תקפו: "החלטה שערורייתית, גזר דין מוות". ארה"ב: "כולם צריכים לעשות הכול כדי להגיע לעסקה, נמשיך ללחוץ על ישראל"

זמן צפייה: 01:38

בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישראל לא תשלח עוד נציגות לשיחות על עסקת חטופים - עד לשינוי בעמדת חמאס. בעקבות זאת, התעורר זעם בקרב משפחות החטופים - שמסרו אחר הצהריים (רביעי) כי "מסתמן שחלק מחברי הקבינט החליט להקריב את חיי החטופים מבלי להודות בכך". הערב פרסם נתניהו סרטון שבו אמר כי "שחרור החטופים יתאפשר עם לחץ צבאי ומו"מ תקיף מאוד. כשחמאס יירד מהדרישות ההזויות - נוכל להתקדם". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר הערב: "כולם צריכים לעשות הכול כדי להגיע לעסקה. נמשיך ללחוץ על ישראל באופן פרטני ופומבי".

ממשפחות החטופים נמסר עוד כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שמשמעותה גזר דין מוות והקרבת מודעת של 134 חטופים הנמקים במנהרות החמאס. משפחות החטופים חוששות שהתקבלה החלטה להקריב את חיי יקיריהן מבלי להודות בכך. לפני שישה ימים דרשנו פגישה מידית עם ראש הממשלה ועם כל חברי קבינט המלחמה, על מנת להבין האם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה עדיין מחויבים להחזרת החטופים, היום אנו מבינים מדוע לא נענתה בקשתנו ומדוע ראש בממשלה וחברי הקבינט פוחדים להסתכל לנו בעיניים.

"על כן, התעלמות ראש הממשלה מדרישת המשפחות, אנו מודיעים כי אם עד מחר לא תתקיים פגישה עם כלל נציגי משפחות החטופים, של ראש הממשלה ושל כל חברי קבינט המלחמה, נתבצר בכניסה לקריה - מקום התכנסות הקבינט - עד לקיום הפגישה המיוחלת. אם ראש הממשלה וחלק מחברי הקבינט חושבים להפקיר חטופים למוות בייסורים ובאדישות, הם יפגשו מיליוני ישראלים המבינים שמחר הם וילדיהם יופקרו שוב על ידי אותם אנשים".

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לאחר מכן, לשכת רה"מ הבהירה כי "בקהיר לא נמסרה לישראל שום הצעה חדשה של החמאס לשחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו עומד על כך שישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס. שינוי בעמדות החמאס יאפשר להתקדם במשא ומתן".  השרים בני גנץ וגדי איזנקוט לא עודכנו בנוגע להחלטת נתניהו על בלימת המשלחת לקהיר. גורם בסביבת יו"ר המחנה הממלכתי אמר: "גנץ ואיזנקוט עודכנו במהלך היממה האחרונה על-ידי הגורמים המקצועיים האמונים על נושא החטופים, והם מכירים לעומק את השיח שמתנהל. מחר יכונס קבינט ניהול המלחמה ובו יממשו את אחריותם הלאומית בנושא החטופים, כמו גם בשאר האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל".

האג הולנד
מסיבת העיתונאים של משפחות החטופים בהאג | צילום: רויטרס

בתוך כך, משלחת של יותר ממאה בני משפחות החטופים, הכוללת חטופות ששבו מהשבי, הגיעה היום להאג שבהולנד כדי להגיש תלונה נגד חמאס בבית הדין הפלילי הבינלאומי. התלונה כוללת יותר מאלף עמודים, המגוללים עדויות רבות, תמונות וחומרים שהחלו להיאסף זמן קצר לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. עם הגעתם לעיר, בני המשפחות הפגינו והשמיעו עדויות ממעשי הזוועה שחולל חמאס.

בנוסף- יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פנה היום לחמאס, בדרישה "להשלים במהרה" עסקת חטופים עם ישראל כדי למנוע מהפלסטינים "טרגדיה נוספת עם השלכות שיהיו לא פחות חמורות מהנכבה ב-1948" - וכן למנוע התקפה ישראלית ברפיח.