לקול קריאות "בושה": רגב בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה בגוש דן

שרת התחבורה הגיעה לתחנת "ארליך" ביפו, לרגל השקת הקו האדום, שצפוי להתחיל לפעול ביום שישי - אחרי שנים של דחיות. במקום התגודדו מפגינים שמחו ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת בשבת

זמן צפייה: 02:15

לקראת הפעלתו הרשמית של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ביום שישי הקרוב, הבוקר (רביעי) מתקיימת נסיעת המבחן מתחנת "ארליך" בשדרות ירושלים שביפו - לתל אביב. למקום הגיעה שרת התחבורה מירי רגב, וכמה עשרות מפגינים שהגיעו למקום קראו "בושה" במחאה על ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת בשבת.

דנקל, תל אביב, הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

שלשום, בנסיעת בכורה בקו האדום, התייחס ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי לכך שהרכבת הקלה לא תפעל בשבת. "המשמעות אסונית", הוא אמר בריאיון לחדשות 13, והוסיף כי בכוונתו להחרים את טקס הפתיחה בעקבות העובדה שהרכבת לא תפעל בשבת.

Whatsapp Image 2023 05 02 At 1
הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
יושבים מימין לשמאל - מנכ''ל תבל, מנכ''ל משרד התחבורה, שרת התחבורה, מנכ''ל נת''ע

הקו האדום יהיה המרכזי והראשון שייצא לפועל כחלק מה"דנקל", והוא יעבור בין הערים בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. בחלקו המרכזי הוא צפוי לעבור בתוואי תחתי, בדומה לרכבת תחתית ובשאר חלקי המסלול בתוואי עילי. אורכו של הקו הוא כ-24 קילומטר, מתוכם 12 קילומטר במנהרה, והוא יתפרס על חמש ערים ו-34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות.

בנוסף, נודע כי למעלה מ-300 דיילים עתידים להדריך את הציבור על הנסיעה ברכבת - כיצד משלמים, ואיך עולים, יורדים ונכנסים לתחנה.

דנקל, תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עבודות הבנייה בקו החלו בשנת 2009, ופתיחת הקו באופן מלא תוכננה במקור לשנת 2013, אולם בעקבות ביטול המכרז להקמתו של הקו - לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון של הזוכה במכרז והלאמת הפרויקט על-ידי המדינה - נדחה מועד פתיחתו לשנת 2021. לאחר מכן נדחתה הפתיחה לנובמבר 2022, ואז נדחתה שוב, הפעם למרץ 2023.  בעקבות התקלה במערכת הבטיחות נדחתה פתיחת הקו למאי 2023, ולצורך קבלת אישורים אחרונים נדרשה הדחייה האחרונה.