המשפחות הגיעו לי-ם; אחות החטוף ריססה על גשר: "די לטרפד"

צעדת משפחות החטופים הגיעה לירושלים ביומה הרביעי והאחרון, והסתיימה עם הגעת המשפחות למשרד רה"מ, שם קיימה עצרת מחאה. עינב צנגאוקר: "נתניהו מכניס למתווה סעיפים שעלולים לעלות בחיי החטופים". לפיד: "צריך לעשות את העסקה עכשיו"

זמן צפייה: 05:21

"צועדים בדרך לעסקה": משפחות החטופים והחטופות ממשיכות בצעדה למען החטופים מתל אביב לירושלים, שהחלה ברביעי והסתיימה היום (שבת). המשתתפים צעדו לאורך כביש 1 עד לגשר המיתרים, והגיעו למעון ראש הממשלה בירושלים - שם הן קיימו עצרת מחאה. נטלי צנגאוקר, אחותו של החטוף מתן צנגאוקר, נתלתה בסנפלינג על גשר המיתרים - וריססה: "די לטרפד".

בהפגנה בירושלים אמרה עינב צנגאוקר, אימו של מתן שנמצא בשבי חמאס: "אמא של חטוף לא צריכה לצעוד בימי הקיץ מת"א לירושלים. לא צריכה לדרוש מראש הממשלה שלא לטרפד את העסקה. מגיעה לנו הנהגה טובה יותר, שנושאת באחריות, שמתנצלת, מגיע לנו אבא ואמא שיחבקו אותנו. גם לחטופים מגיע לחבק את אבא ואמא שלהם, את האחים והאחיות, החברים והחברות שמחכים לחבק ולעטוף.

עוד אמרה: "יש עסקה על השולחן, אנחנו כל כך קרובים לקבל אותם בחזרה. אני מדברת עם בכירים בצוות משא ומתן, אני יודעת שאנחנו קרובים, יש ראש ממשלה שמהווה את המכשול ומנסה להפריד בין מתן לביני, אבל לא אתן לו. לא אתן לאף אדם בעולם למנוע ממני לחבק את מתן. אנחנו בימים הכי קריטיים שהיו פה, אנחנו פסע מהחזרת החטופים שזהו הניצחון של עם ישראל. אני יודעת שאלו ימים חמים, שחלקכם נאבקים כבר שנים, אבל אני מבקשת - אל תוותרו, אתם נותנים לי ותקווה, אתם נותנים לי את הכוחות להמשיך, ביחד נחזיר אותם".

נטלי צנגאוקר על גשר המיתרים
נטלי צנגאוקר על גשר המיתרים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנה למען החטופים בירושלים
הפגנה למען החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם תחילת העצרת בתל אביב, השרה לשעבר ציפי לבני נשאה דברים: "צה"ל מכה ובצדק, זה תפקידו. ואנחנו מחזקים מכאן את הלוחמים עכשיו במיוחד עכשיו, אחרי ההצלחה הצבאית, חובתה של הממשלה לבצע את תפקידה שלה להשלים את שתי המטרות הנוספות של המלחמה: השבת כל החטופים הביתה והחלפת שלטון החמאס, ואפשר להשיג את שתי המטרות בעסקה אחת. זאת העסקה שעומדת על השולחן".

עוד אמרה לבני: "סירוב הממשלה לעסקה יוביל לדבר נורא יותר ממה שכבר קרה לנו. תשעה חודשים נתנו להם להחזיר את החטופים ולנצח את האויב. במקום החלטות מושכלות אנחנו מקבלים סיסמאות מופקרות".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: חדשות 13
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: חדשות 13

אנדריי קוזלוב, שחולץ מנוסייראת ב"מבצע ארנון", שיתף על הבמה: "8 ביוני הרגיש כמו סרט הוליוודי, גיבורי-על באו להציל אותנו. חיילים חזקים ואמיצים שמחו לראות אותנו, אומרים לנו 'הצלנו אתכם, היום בערב הביתה'. לא יכולתי לעצור את דמעותיי. מאוחר יותר הבנתי כמה מורכב היה המבצע הזה. הזמן שלי בעזה היה גיהינום. אני אולי נראה בסדר מבחוץ, אך הכאב יושב עליי יותר ממה שכל אחד יכול לראות או לדמיין. ואני אומר שהייתי אחד מברי המזל, כי לא הוחזקתי במנהרה. אז אם אני סבלתי מתנאים קשים והתעללות - מה לגבי 120 החטופים הנותרים? מה איתם?".

עוד אמר: "אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, תודה שהחזרת אותי הביתה. עכשיו, כמו אחיך, אנא החזר את שאר החטופים הביתה. אנא חתום על עסקה. עלינו להילחם למענם. להרים את קולנו ולשחרר אותם! הזמן אוזל - תאמינו לי, כל יום חשוב, כל דקה, אפילו כל שנייה".

ציפי לבני נושאת דברים במחאה
ציפי לבני נושאת דברים במחאה | צילום: ליאור שגב

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע לצעדה גם הוא, ואמר: "אנחנו צועדים פה בדרך לירושלים כדי שיהיה ברור שגם אם חיסלו את מוחמד דף זה לא אומר שמותר לחסל את עסקת החטופים. את העסקה צריך לעשות עכשיו בשביל הילד של עינב ובשביל כל הילדים של האנשים שנמצאים פה מאחורינו. אנחנו צריכים עסקת חטופים עכשיו".

יאיר לפיד בצעדת המחאה עם עינב צנגאוקר
יאיר לפיד בצעדת המחאה עם עינב צנגאוקר | צילום: אלעד גוטמן
יאיר לפיד בצעדת המחאה
יאיר לפיד בצעדת המחאה | צילום: אלעד גוטמן

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131805' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_83eun3i6' duration='21']

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "הגיע רגע האמת, זמן החטופים! לקראת נאום נתניהו בקונגרס, אנו מפצירים בפני ראש הממשלה - אל תיסע בלי עסקה. סיים את מה שהתחלת. אנחנו מחכים ליקירים שלנו למעלה מתשעה חודשים. העם עומד מאחורי עסקת נתניהו - עכשיו תורך לעמוד מאחורי העסקה ששמת על השולחן".

הצעדה מת"א לירושלים, למען החטופים
הצעדה מת"א לירושלים, למען החטופים
חטופים מחאה עינב צנגאוקר בצעדת המשפחות לירושלים
עינב צנגאוקר בצעדת המשפחות לירושלים

צעדת המשפחות החלה כאמור ביום רביעי, ויצאה משער בגין של בסיס הקריה בתל אביב. המשתתפים צעדו בנתיבי איילון וכביש 1, עד לצומת בית דגן - ומשם נסעו באוטובוסים לניר צבי. משם, המשפחות יצאו בהסעות ללטרון, והמשיכו בצעדה לאורך כביש 1 עד למחלף שורש. ביום שישי המשיכו המוחים והמשפחות בצעדתם והגיעו אל מעלה החמישה, שם קיימו קבלת שבת.

לאחר שהמשטרה לא אישרה בתחילה את מסלול הצעדה בתחילה, המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, שוחח עם עינב צנגאוקר - ולבסוף אושר מסלול הצעדה. לפי המשטרה, המפכ"ל הסביר לאם החטוף כי "משטרת ישראל תעשה ככל שיידרש כדי שהצעדה המתוכננת תצא אל הפועל".