לאחר שנתיים של הפסקה בגלל הקורונה: מצעד החיים יחזור במתכונת מצומצמת

הארגון העולמי הודיע כי מצעד החיים יתקיים השנה בהיקף קטן משמעותית, זאת בשל המלחמה באוקראינה ושטף הפליטים האדיר בפולין. במצעד העתידי צפויים לקחת חלק 2,000 בני אדם, מתוכם מעט מאוד ישראלים. את המצעד יובילו 8 שורדי שואה. "הסכנה לזיכרון השואה בעולם ללא ניצולי שואה ברורה"

משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו
משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו | צילום: יוסי זליגר

ארגון מצעד החיים העולמי הודיע היום (ראשון) כי לראשונה מזה שנתיים בהם מצעד החיים לא התקיים עקב מגפת הקורונה, הוא יחזור השנה אך במתכונת מצומצמת בגלל המלחמה באוקראינה ושטף הפליטים האדיר שפקד את פולין. את המצעד יובילו השנה שמונה שורדי שואה שזהו כנראה מצעדם האחרון. המצעד יתקיים בסימן המאבק באנטישמיות והעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים.

יו"ר מצעד החיים העולמי, ד"ר שמואל רוזנמן, התייחס לצמצום היקף מצעד החיים עקב המלחמה באוקראינה ואמר כי "מצעד החיים לא יישאר אדיש למראות הקשים מאוקראינה והדבר יקבל ביטוי במסגרת האירועים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה".

משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו
משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו | צילום: יוסי זליגר

לפי המתכונת הנוכחית, במצעד צפויים לצעוד מעל 2,000 בני אדם, שמרביתם יגיעו מאירופה וחלק קטן מתוכם יגיעו מישראל. בין הצועדים יהיו משלחות של שותפים אסטרטגיים של מצעד החיים ובהם הקרן הקיימת לישראל, הסוכנות היהודית וראש עיריית ירושלים משה לאון. המצעד ייחתם בטקס המסורתי על חורבות הקרמטוריום בבירנקאו, בהשתתפות הרב ישראל מאיר לאו, החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, שורדי השואה, הראל סקעת ומדליקי לפידי הזיכרון לזכר ששת המיליונים.

ברוך אדלר, סגן יו"ר מצעד החיים העולמי, מסר בתגובה: "הסכנה לזיכרון השואה בעולם ללא ניצולי שואה ברורה. כבר היום אנו עדים לעלייה בתופעות של עיוות והכחשת שואה ועל כן המחויבות שלנולזיכרון השואה רק הולכת וגדלה".

אחת השורדות שתשתתף במצעד השנה היא איב קוגלר, שנולדה בעיר האלה (Halle an der Saale) והייתה עדה לעליית הנאצים לשלטון ורבים מבני משפחתהשל איב נרצחו בשואה. איב, המתגוררת בבריטניה, צעדה בעשר השנים האחרונות עם מצעד החיים וליוותה עשרות אלפי צעירים ומבוגרים למסע בפולין ובגרמניה. "אנחנו שורדי השואה הופכים להיות זן נכחד. וזה צריך להדאיג את כולכם, יותר משזה מדאיג אותי. זה צריך להדאיג כי שנאת יהודים והכחשת השואה הן עדיין תופעות נפוצות. אם כך מתייחסים לזיכרון השואה, לעיתים אף מתעללים בו, בזמן שאני וניצולים נוספים עוד בחיים - תחשבו כמה יותר גרוע יהיה שנהפוך ללא יותר מזיכרון דהוי? לכן אנחנו, הניצולים, צריכים לדעת שזיכרון השואה יישמר חי. אנחנו צריכים לדעת שמכחישי שואה לא ינצחו. אנחנו צריכים את הקול של הדורות הבאים שיצעק נגד אנטישמיות וכל צורות השנאה הקיימות", אמרה איב.

שורדת השואה איב קוגלר
שורדת השואה איב קוגלר | צילום: מרק ישראל סלם