סערת התפילה בהפרדה: עימותים קשים בת"א במהלך הצום

אחרי שהעתירה לקיים את תפילת כל נדרי בהפרדה נדחתה, הציבו המארגנים חציצה בכיכר דיזנגוף. במקום פרצו עימותים. שניים נעצרו. לפיד: "הגרעין החרד"לי שהגיע אלינו לשכונה הביא את המלחמה". חולדאי: "לא אתן לשנות את אופי העיר". בן גביר: "שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי"

זמן צפייה: 04:54

סערת התפילה בהפרדה: עימותים פרצו אמש (ראשון), ערב יום הכיפורים, במהלך תפילת כל נדרי בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בשל ניסיון המארגנים לחצוץ בין גברים לנשים - זאת בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בעיר, שדחה את עתירת המארגנים - מישיבת "ראש יהודי" - ולאחר שעיריית תל אביב החליטה שלא לאפשר זאת. מארגני התפילה הציבו חציצה בדמות דגלים - והמוחים שהגיעו למקום קראו קריאות "בושה" ופירקו אותה. אחד מהם נעצר. בעקבות העימותים בתל אביב, גם הערב - שורת מחאות ברחבי הארץ נגד הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, בין היתר בחיפה ובגבעתיים. בכיכר המדינה שבתל אביב התאספו המונים כדי למחות. ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר לחדשות 13: "במדינה שבה ראש הממשלה לא מוכן להתחייב שיציית לבג"ץ, אז מה הפלא שגורמים קיצוניים מפרים את החלטות ביהמ"ש?".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2509232027' autoplay='0' credit='' desc='חולדאי: "רה"מ לא מוכן להתחייב שיציית לבג"ץ, אז מה הפלא שגורמים קיצוניים מפרים את החלטות ביהמ"ש?"poster='' kid='1_1lpo2p4c' duration='329']

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את המוחים: "לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

יו"ר הקואליציה אופיר כץ תקף גם הוא: "ההתפרעויות של מפגיני השמאל האנטי-דמוקרטיים במהלך התפילה הן לא רק מעשה מכוער ואנטישמי, הן מציגות מחזה שכמותו ראו רק בגולה. להפריע ליהודי בזמן תפילת יום כיפור, נורא. כל ימני, דתי, מסורתי, שהזדהה אי פעם עם המחאה, שישאל האם הוא רואה עצמו כחלק מהמופע המבחיל הזה שראינו בתל אביב?".

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הצטרף למתקפה: "בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי, צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש. אין לי ספק שהרוב המוחלט של העם, מימין ומשמאל, מתנער מהם בכל תוקף. במוצאי יום הכיפורים, אני קורא לכולנו לא להיגרר לפרובוקציות האלה ולהמשך השנאה והמחלוקת. יהודים אנחנו. אחים אנחנו".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091943' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='המונים מוחים בכיכר המדינה שבתל אביב' poster='' kid='1_i9ha2jo6' duration='17']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים הגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל'כלל ישראל' אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גרסה אחת של היהדות, הגרסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091827' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים' desc='עימותים במתחם גינדי שבתל אביב' poster='' kid='1_ee8guits' duration='11']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091828' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='עימותים במתחם גינדי בת"א' poster='' kid='1_l045u7ka' duration='50'].

מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בכיכר דיזנגוף
מפגינים בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עתירת "ראש יהודי" נדחתה ביום חמישי בשבוע שעבר, ובהכרעת בית המשפט נכתב: "לא מצאתי ממש בטענת העותרים כי מדובר בפעולה המהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הגיב גם הוא: "הרוב המוחלט של עם ישראל היה ביממה האחרונה שקוע בתפילה, בהתבוננות עצמית וקהילתית, ובקשר בינו לבין אלוהים. קבוצה קטנה אלימה ושולית, הייתה עסוקה בלהטריד ולהציק למתפללים. יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר לעם היהודי וחופש הפולחן הינו אחד מערכי הדמוקרטיה החשובים ביותר. היום אנו מבחינים בין אלו שרוצים ישראל יהודית ודמוקרטית שבה נחיה כולנו באחווה, לבין אלו שרוצים ישראל לא יהודית ולא דמוקרטית בה שולטת פרוגרסיביות קיצונית מטורללת וכפייתית. השליחות שלנו היא לוודא שישראל תישאר יהודית ודמוקרטית. זו חובתנו, והיום יותר מתמיד".

מפגין בכיכר דיזנגוף
מפגין בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", אמר: "התמונות מכיכר דיזנגוף קשות לצפייה, אבל האחראים עליהן אינם תושבי תל אביב שמסרבים לקבל הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, אלא מי שבא בכוונה לעיר העברית הראשונה כדי לפגוע בסמל הליברלי של ישראל. בתל אביב יש מאות בתי כנסת שמקיימים תפילה בהפרדה, הבחירה של גורמים קיצוניים לקיים תפילה ציבורית בהפרדה פיזית במרחב הציבורי ולהפר את החלטת העירייה ובתי המשפט נעשתה במטרה לקרוע אותנו מבפנים ולנרמל הפרדה מגדרית. לא בבית ספרנו".