"אסור לחשוב שלנו זה לא יקרה": לימודי הגנה עצמית עבור נשים

האלימות הגוברת מדי שנה כלפי נשים בישראל מעלה את הצורך בחיפוש אחר כלים אפקטיביים לשמירה על גופנו, במו ידינו. דור גורן, מדריך להגנה עצמית ומאמן מנטלי, מציג טיפים מרכזיים שיחזירו לחיינו את תחושת הביטחון • קול האישה

הפגנה נגד אלימות נשים בתל אביב
הפגנה נגד אלימות נשים בתל אביב | צילום: יח"צ ויצו

מדי שנה יותר מ-200 אלף נשים בישראל נפגעות מאלימות פיזית, כשעל פי הנתונים, רק כרבע מהן מדווחות על כך לרשויות. גם אם מתעלמים מהמצב הביטחוני הרעוע בארץ על רקע גל הטרור הנוכחי – על פי הסטטיסטיקה, מדי שנה מספר הדיווחים על אלימות כלפי נשים רק הולך וגדל, מה שמביא נשים רבות בשנים האחרונות לשקול ללמוד לראשונה, במסגרת קורסים ייעודיים, כיצד להגן על גופן מפני כול פגיעה באשר היא.

דור גורן, מדריך להגנה עצמית ומאמן מנטלי, המשלב כלים פיזיים מעולם ההגנה עצמית יחד עם כלים מעולמות הקואוצ׳ינג ו-NLP, מספר כי לכול אישה מומלץ ללמוד הגנה עצמית, כשלדבריו הסיבות לכך הן רבות וחשובות. "אסור לאף אחד או אחת להגיד 'לי זה לא יקרה'. במסגרת לימודים שבועיים, נשים יכולות כיום לרכוש כלים ותרגילים פרקטיים וחשובים, שיכולו לעזור להן בזמן אמת להתמודד מול תגובה אלימה".

המאמן מספר כי האימון מחזק את תחושת הביטחון העצמי של נשים ומאפשר להן לשדר בטחון, לפני הכול. "בנוסף, מעבר ליכולת הפיזית חשוב גם לחזק את הראייה הסביבתית ואת יכולת קליטת הגירויים החיצוניים של כול אישה – מה שמאפשר לא פעם ערנות בזמן אמת, ולפעמים אף הימנעות מתקריות אלימות. האימון מחזק את הגוף וגם את הצד המנטלי של נשים, שנתפסות בחברה כחלשות יותר פיזית".

דור גורן באימון נשים להגנה עצמית
דור גורן באימון נשים להגנה עצמית | צילום: מתוך פייסבוק

באשר להבדלים הקיימים בענף ההגנה העצמית בין גברים לנשים, עונה גורן כי מדובר קודם כל בפער שהינו משמעותי במשקל הגוף ובכוח הפיזי של האדם. לדבריו, "זו הסיבה שבגללה פתחתי קורס להגנה עצמית רק לנשים. המטרה היא התייחסות ממוקדמת לפער הזה, תוך הטמעת הלך הרוח והתפיסה שלפיה כול אישה יכולה לעשות זאת, אם רק תלמד את הדרך הנכונה. חשוב לזכור שלצד הכוח הפיזי חשובה גם הטכניקה – שאותה יש לתרגל, לשפר ולשכלל, גם אחרי השיעור".

במסגרת קורסים להגנה עצמית הקיימים כיום בארץ, יכולות נשים מכול הגילים ללמוד תרגילים שעשויים לעזור להן להילחם, ללא כול קשר למשקל גופן או לכוח הפיזי שלהן. גורן מספר כי "כל תלמידה לומדת להכיר היטב את נקודות התורפה שלה ושל התוקף או התוקפת שמולה, והיכן יש לפגוע על מנת לנטרל אותם ולהימלט מהמקום.

עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר דיזנגוף
עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר דיזנגוף | צילום: מתוך עמוד הטוויטר ''כולן''

התרגילים הם לרוב פשוטים וקלים לתרגול וליישום בשטח. הם בנויים על בסיס תנועות טבעיות של הגוף, כדי שניתן יהיה לשלוף אותם בקלות, ומאפשרים לשפר את התגובות האינטואיטיביות של נשים - שמוצאות את עצמן לא פעם בסיטואציות מלחיצות, ללא שום הכנה מראש".

בלא מעט קורסים להגנה עצמית, לומדות כיום נשים באמצעות סימולציות מסיפורים אמיתיים שקרו, כיצד לאתר את דרכי הפעולה האפשריות ואת הפתרונות האידיאליים לכול סיטואציה. גורן מסכם: "הגנה עצמית, במיוחד לנשים, הינה כלי הכרחי לקבלת שליטה של כול אישה על חייה שלה, מול תוקף שיכול לא פעם להיות חזק יותר פיזית או מנטלית. שילוב של אימון מהסוג הזה בשגרת היום-יום, יכול להעצים את תחושת הבטחון שבשגרה, גם במסגרת של הליכה פשוטה לעת לילה ברחוב – וגם, כמובן, במצב של סכנת חיים".