אחרי שחשבון הטיקטוק נחסם: נחקר חשוד בהפצת שמועות על חטופים

בלשי יחידת הסייבר בלהב 433 איתרו חשוד בהפצת סרטון כזב ושמועות על שחרור חטופים. מוקדם יותר, בצל הבהרות חוזרות ונשנות של צה"ל והצפרות מטעם משפחות חטופים להימנע מהפצת שמועות, נחסם חשבון הטיקטוק שבו פורסמו הדברים

זמן צפייה: 03:44

יחידת הסייבר בלהב 433 עיכבה הערב (שבת) לחקירה חשוד בהפצת סרטון כזב על שחרור חטופים. מוקדם יותר, על רקע שמועות שהופצו ברשתות החברתיות ביומיים האחרונים באשר לחילוץ חטופים, הבהיר בפעם השלישית תוך יממה דובר צה"ל כי אין שחר לדברים: "לא חולצו חטופים. הפצת השמועות הכוזבות פוגעת במשפחות החטופים, ואנו מבקשים מהציבור להימנע מכך". טיקטוק חסמה את החשבון של החשוד: "הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה".

גם במטה המשפחות הפצירו בציבור להימנע מהפצת שמועות ומהעברת דיווחים לא מאומתים: "בשעות האחרונות אנחנו חווים גלי שמועות שקריים בנוגע לחטופים. הפצת השמועות ברשתות השונות פוגעות במשפחות החטופים שמחכות לשובם של יקיריהן כבר מעל שנה. בכל לשון של בקשה: אנא אל תתנו יד להפצת שמועות שווא, זה בנפשנו. יש להיצמד אך ורק לדיווחים של גורמים רשמיים".

אחותה של לירי אלבג: "חיכיתי בלילה ליד הדלת בציפייה שהיא חוזרת, ובחרדה שקרה משהו נורא"
אחותה של לירי אלבג: "חיכיתי בלילה ליד הדלת בציפייה שהיא חוזרת, ובחרדה שקרה משהו נורא" | צילום: מתוך אינסטגרם

שי אלבג, אחותה של התצפיתנית לירי אלבג שנחטפה מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר, כתבה בפוסט שפרסמה ברשתות החברתיות: "כל לילה הוא לילה בלי שינה, אבל אתמול זה היה לילה מלא בשמועות, שחצי ממנו ישבתי וחיכיתי ליד הדלת. זה התחיל משמועות שבגללן כבר קפצתי בציפייה שלירי חוזרת, והמשיך לחרדה שאולי קרה משהו נורא". אלבג הפצירה בציבור: "בבקשה - אל תפיצו שמועות שפוגעות בנו, המשפחות, גם אם יש בהן דבר אמת. אנחנו בטח לא צריכים לשמוע את זה דרך הטלגרם, או דרך אנשים זרים".

לירי אלבג, מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות
לירי אלבג, מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות | צילום: מטה המשפחות

בתוך כך, יומיים לאחר האישור על חיסולו של סינוואר והתקווה המחודשת לעסקה שתשיב את 101 החטופים שנותרו בשבי בעזה, משפחות החטופים מקיימות הערב את העצרת השבועית בכיכר החטופים בת"א, בקריאה למנף את ההישג הצבאי בחיסולו של מנהיג חמאס להישג מדיני - ולפעול למען הגעה לעסקה שתשיב את יקיריהם, המוחזקים בשבי כבר 379 ימים.

עינב, אימו של מתן החטוף בעזה, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרת משפחות חטופים בשער בגין: "אחרי שנה שלמה שבה טירפדת באכזריות את החזרת מתן שלי ואת שאר החטופים – זה הזמן לשים יוזמה ישראלית להשבת החטופים וסיום המלחמה. רק עסקה יכולה להחזיר את כולם. אנחנו רואים סימנים לכך שאתה רוצה להמשיך את המלחמה במקום למנף את ההישגים ולהחזיר את יקירינו. במקום להשיב את הביטחון – הודעת שאתגרים גדולים לפנינו; שותפיך מקדמים הקמת התנחלויות בעזה. מה יש לעשות עוד בעזה?".

הפגנות למען החטופים בתל אביב
הפגנות למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנה להשבת החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "לצד ההערכה העמוקה לצה"ל ולכוחות הביטחון על חיסולו של הטרוריסט יחיא סינוואר, משפחות החטופים מביעות חשש עמוק ליקיריהן שמוחזקים למעלה משנה בשבי החמאס וקוראות להנהגת המדינה לאשר עסקה להשבת 101 החטופים".

אחרי האישור על חיסול מנהיג חמאס וממתכנני טבח 7 באוקטובר, ישראל במרוץ נגד הזמן כדי לנצל את חלון ההזדמנויות להחזרת חטופים. אתמול פורסם בזמן שישי כי ההערכה בישראל היא כי החיסול מייצר, לראשונה במלחמה, אפשרויות מול גורמים שונים בחמאס, אחרי הסתלקותו של מי שעמד בראש. מנגד, בארגון הטרור מנסים לשדר עסקים כרגיל, ומכריזים - עסקה תתאפשר רק אחרי נסיגה ישראלית מרצועת עזה.