עקב מחאת יוצאי אתיופיה: המשטרה תקים יחידה חדשה למגוון תרבותי

השר לביטחון פנים ומ"מ המפכ"ל הודיעו על הקמת "יחידה לשוויון מגדרי ומגוון תרבותי" שתקדם את הכשירות התרבותית במשטרה ותיתן כלים לשוטרים בממשק עם אוכלוסיות מיוחדות בישראל

עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס"מ בצומת עזריאלי
עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס"מ בצומת עזריאלי | צילום: חדשות 13

השר לביטחון הפנים, ח"כ גלעד ארדן, ומ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הודיעו היום (שני) כי תוקם יחידה חדשה במשטרת ישראל: "היחידה לשוויון מגדרי ולמגוון תרבותי". במסגרת הקמת היחידה יוקם מדור מקצועי שיופקד על "הטמעת התודעה הרב תרבותית" ויפקח על הטיפול בתלונות ציבור כנגד שיטור יתר.

הקמת היחידה החדשה מגיעה בעקבות השיח בין המשטרה להנהגת יוצאי אתיופיה, והיא תהיה אמונה על קידום ופיתוח הכשירות התרבותית במשטרה, ועל מתן כלים לשוטרים בכדי לשפר את הממשק עם אוכלוסיות מיוחדות בחברה הישראלית, כל אחת על פי תרבותה הייחודית.

היחידה החדשה תהיה כפופה ישירות למפכ"ל המשטרה ותחליף את יחידת יועצת המפכ"ל לענייני נשים שתאורגן מחדש ותורחב כך שתכלול את נושא הרב תרבותיות. עוד יוקם ביחידה מדור חדש - מדור תודעה ופיתוח, שבראשו יעמוד קצין בדרגת סגן ניצב. לטובת הקמת היחידה החדשה הוקצו 10 תקנים חדשים, ארבעה תקנים במטה היחידה והיתר במחוזות.

לכתבות נוספות בנושא >>

אוחנה: "בעיית האמון במח"ש קשה – וחוצת מגזרים"
נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "יש בעיה גדולה במח"ש"

ארדן: "שוטר אלים לא צריך להישאר בשורות המשטרה"

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

מהמשטרה נמסר כי היחידה תפעל לגיבוש מדיניות, לכתיבת נהלים ופקודות ולמיסוד תהליכי עבודה, שמטרתם חתירה לגיוון תרבותי בשורות המשטרה, באופן שישקף טוב יותר את החברה הישראלית ואת צרכי האוכלוסיות בחברה. בנוסף נמסר כי היחידה תסייע בפיתוח תכניות הכשרה וחינוך, תאתר חסמים במשטרה לקידום אוכלוסיות ייחודיות, תקדם הסברה פנים-ארגונית וחוץ-ארגונית בתחום המאבק באי שיויון מגדרי או תרבותי, תפקח על הטיפול בתלונות ציבור בנושא שיטור יתר, שוויון מגדרי ורב תרבותיות במשטרה ותפעל למימוש יעדי הגיוס מקרב אוכלוסיות ייחודיות.

השר לביטחון הפנים, ח"כ גלעד ארדן, אמר: "אנחנו מקימים היום יחידה משטרתית שתפעל לעקור מהשורש כל גילוי של אפליה היכן שהוא קיים במשטרה ותפקח על הטיפול המשמעתי כדי לוודא שכל התנהגות פסולה של שוטר תטופל בחומרה. משטרת ישראל שייכת לכלל אזרחי המדינה ולכל חלקי החברה ועלינו לוודא שההרכב האנושי במשטרה משקף את המגוון החברתי בישראל והשוטרים פועלים אל מול האוכלוסיות השונות על בסיס היכרות קרובה עם תרבותן ומנהגיהן".

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן מסר: "משטרת ישראל היא משטרה של כל אזרחי מדינת ישראל. משרתים בה בני כל העדות והדתות, שוטרים ושוטרות, כתף אל כתף בכל קשת התפקידים. משטרת ישראל הינה הארגון שביצע את התהליכים המשמעותיים ומרחיקי הלכת ביותר במגזר הציבורי כולו במטרה להגביר את שוויון ההזדמנויות בארגון ואת הכשירות הרב-תרבותית של המשרתים בו, ועלינו להמשיך לצעוד בדרך זו. הקמת היחידה מהווה נדבך נוסף במימוש החובה המוטלת על כולנו לקידום ערך השוויון, הרעות והערבות ההדדית ולהבטיח כי פני המשטרה ימשיכו לשקף את פני החברה כולה על כל גווניה ומרכיביה".

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב | צילום: דניאל בשך

הקמת היחידה מגיעה, כאמור, על רקע חוסר האמון המתגבר של קהילת יוצאי אתיופיה במשטרה, ובפרט על רקע הירי בצעיר סלמון טקה בתחילת חודש יולי, שעורר גל מחאות נרחב ברחבי הארץ, ובעקבותיו נערכו פגישות בין מנהיגי העדה האתיופית ובכירים במשטרה, במח"ש ובמשרד המשפטים.