בלי זיקוקים ובלי פוליטיקה: בנט לא ינאם בטקס הדלקת המשואות

לאחר שבשנים הקודמות הוביל האירוע שנערך מדי שנה בערב יום העצמאות לעימותים בין יו"ר הכנסת לראש הממשלה, שר התרבות הודיע כי רה"מ לא ישתתף השנה בטקס. בנוסף, לראשונה לא יודלקו זיקוקין די-נור - כדי למנוע פגיעה בהלומי קרב

טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות | צילום: מרכז ההסברה

שר התרבות והספורט חילי טרופר ערך היום (רביעי) מסיבת עיתונאים לקראת טקס הדלקת המשואות שיתקיים ביום העצמאות, ואמר כי השנה לראשונה לא יודלקו זיקוקים בטקס, וכן כי "הפוליטיקה נשארת בחוץ". לאחר העימותים בהיערכות לטקסים הקודמים בין יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, טרופר הודיע כי רה"מ נפתלי בנט לא ינאם בטקס.

"השנה, לראשונה יסתיים הטקס קצת אחרת ולא יתקיים מופע זיקוקים", אמר טרופר על הטקס שייערך בתחילת החודש הבא, "במהלכו של הטקס לא יהיו מופעי זיקוקים, אלא רק פירוטכניקה שקטה. היופי של הזיקוקים מלווה ברעש הפוגע באוכלוסיות שונות, ביניהם הלומי הקרב".

שר התרבות חילי טרופר במסיבת עיתונאים לקראת טקס המשואות
שר התרבות חילי טרופר במסיבת עיתונאים לקראת טקס המשואות

טרופר הסביר: "חברים טובים שלי, כאלה ששירתו בעבר בדובדבן, בימ"מ וביחידות אחרות - יחידות שבשבועות האחרונים כולנו מהללים אותם ומודים להם, סיפרו לי שאולי עבור רוב הישראלים הזיקוקים הם תמונות יפות בשמיים, אבל עבורם מדובר על קולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם".

"לא מעט מלוחמי צה"ל רואים את ערב יום העצמאות מתקרב וכבר נערכים לחזרה לשדה הקרב", הוסיף טרופר, "לא כי יש מלחמה חלילה, אלא כי רעש הזיקוקים המתפוצצים מחזיר אותם לשם. חברה שיש בה ערבות הדדית חוסכת את הכאב הזה מהם. הם כבר לחמו מספיק. הם כבר שילמו מחיר יקר. השנה אנחנו מושיטים להם יד".

רה''מ נפתלי בנט בנאומו בטקס סיום קורס קצינים בבה''ד 1
רה''מ נפתלי בנט בנאומו בטקס סיום קורס קצינים בבה''ד 1 | צילום: לע''מ

בהמשך אמר טרופר: "השנה, הפוליטיקה נשארת בחוץ. על פי הסיכום שלי עם ראש הממשלה ומתוך רצון לשמור על הטקס כטקס של העם כולו ונקי מכל מאפיין פוליטי, לא יתקיים נאום ראש הממשלה ולא יוקרן סרטון ברכה שלו. כמו כן, לא תהיה כניסה טקסית שלו לרחבת ההר. ראש הממשלה ישב בקהל עם משפחתו, כמו כל אנשי סגל א'".

"יושב ראש הכנסת, כמייצג הכנסת, שמבטאת את כל גווני החברה הישראלית יישא דברים וידליק את המשואה הראשונה, על פי המסורת", הוסיף טרופר, "אני מודה לראש הממשלה נפתלי בנט על החלטתו לנהוג כך ועל השותפות במאמץ לקיים טקס נקי מפוליטיקה והעדפתו את הממלכתיות על פני יוקרה אישית".

חילי טרופר, ועידת הספורט
שר התרבות והספורט חילי טרופר

כשנשאל על הדרמה הפוליטית בעקבות פרישתה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן, אמר טרופר: "יש דרמה פוליטית בחוץ אבל בסוף המדינה חשובה יותר, לפני ואחרי הפוליטיקה, ואני רוצה לכבד את הטקס הזה היום תחילה".