סילמן הודיעה לבנט על פרישתה: "הגיעה העת לחשב מסלול מחדש"

יו"ר הקואליציה הודיעה לרה"מ במכתב על עזיבתה, וטענה כי המהלך נובע בעקבות חברי ממשלה שלא מוכנים לבצע פשרות. במקביל, בנט נפגש עם שקד ואורבך בניסיון למנוע פרישה נוספת ובהמשך ייפגש עם שאר ראשי הקואליציה

זמן צפייה: 06:22

לאחר הפרסומים על פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, הבוקר (רביעי) שלחה יו"ר הקואליציה מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר מפלגתה, וכתבה כי היא אינה יכולה עוד לשאת את "הפגיעה בערכים ובגדלית שהם מהות וזכות". סילמן הוסיפה כי "הגיעה העת לחשב מסלול מחדש". לאחר מכן בנט נפגש עם שרת הפנים איילת שקד וחבר ימינה ניר אורבך בניסיון למנוע פרישה נוספת, ובהמשך ייפגש עם שאר ראשי הקואליציה.

"הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה", כתבה סילמן, "סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עמם יצאנו לדרך. אתה יודע אילו מאמצים כבירים השקעתי בשימור הקואליציה ובקידומה בתפקידי כיו"ר הקואליציה וכיו"ר וועדת הבריאות בכנסת".

"כמה ניסיתי לשמר את הביחד, למצוא את המכנה המשותף, ובדרך זו להביא לידי ביטוי את המשימות החשובות שעמדו לפתחנו", הוסיפה סילמן, "חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל".

נפתלי בנט ניר אורבך ימינה מליאה מליאת הכנסת
נפתלי בנט וניר אורבך | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"ערכים מרכזיים בתפיסת עולמי אינם עולים בקנה אחד עם המציאות הנוכחית" המשיכה יו"ר הקואליציה הפורשת, "אני קשובה לקולות מהשטח ולמחאה הכנה של ציבור הבוחרים שזכינו בתמיכתו ונבחרנו בקולותיו, וגם לכאבם של אלה שלא בחרו בנו אך שייכים למחנה הלאומי".

"איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות", סיכמה סילמן, "על רקע האמור הריני להודיעך על הפסקת חברותי בקואליציה. אני קוראת לך וליתר חבריי - צריך להודות על האמת, ניסינו. הגיעה העת לחשב מסלול מחדש. לנסות ולהקים ממשלה לאומית, יהודית, ציונית. נשלב ידיים ונביא לידי ביטוי את הערכים שבשמם נבחרנו ומייצגים את הרוב כעם".

נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רה"מ בנט לא עודכן על המהלך, ולאחר ששמע על פרישתה של סילמן בשעת בוקר מוקדמת הוא קיים התייעצות טלפונית על מנת להחליט כיצד להגיב לאירוע. ההערכה ב"ימינה" היא שסילמן קיבלה אופק פוליטי ותבטיח את מקומה הפוליטי במפלגה אחרת, למרות שאם היא פורשת תהיה לה בעיה חוקית לעשות את זה.

הפרישה של סילמן יכולה להוביל לכמה תרחישים שונים. גורמים בליכוד סיפרו כי סילמן קיבלה הבטחה לשיריון במקום ה-10 במפלגה ומינוי לשרת הבריאות אם נתניהו יקים ממשלה. סילמן לא יכולה להצטרף מיד למפלגה המיוצגת בכנסת, אך אין ספק שגם הדברים הללו באים בחשבון. יש לציין כי סילמן נראתה ביום שני האחרון בבית קפה עם חבר ימינה נוסף, ניר אורבך.

עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין
עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין

מוקדם יותר פרסם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו סרטון וידאו ואמר: "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של סילמן, ואני מברך אותה בשם המונים בעם ישראל שייחלו לרגע הזה. עידית, הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית של מדינת ישראל ודאגה לעם ישראל".

"יש היום בישראל ממשלה חלשה ורופסת. ימיה ספורים", אמר נתניהו בהמשך היום. "אני קורא מכאן לחברות וחברים נוספים בקואליציה שליבם במקום הנכון - אנחנו מחכים לכם. נקבל אתכם בכבוד ובהערכה. אתם יכולים לקנות את עולמכם בהחלטה אחת שתציל את מדינת ישראל מממשלת החולשה. קבלו את ההחלטה הנכונה הזאת עוד היום".

"אני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה למחנה הלאומי", הוסיף נתניהו, "הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם, ואין זכות גדולה מזה. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה, אתם תתקבלו בכל הכבוד הראוי ובזרועות פתוחות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2204060722' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו על פרישת סילמן' poster='' kid='1_ag66tjz7' duration='40']

ח"כ אמיר אוחנה התארח בתוכנית "העולם הבוקר", ואמר כי לליכוד היה חלק ביוזמה של סילמן: "הליכוד רצה ורוצה שכל מי שנבחר בקולות ימין, כולל עידית סילמן שאנחנו מברכים אותה, יצטרף למאמץ להקמת ממשלת ימין, ובוודאי שאנחנו לא רק רוצים, אנחנו גם פועלים".