דווקא בערב יום הזיכרון לשואה: קבוצת חרדים עשתה על האש בת"א

כמה חרדים תועדו מדליקים מנגל אמש בגני יהושע שבעיר, ונשמעו מצהירים: "זה לעילוי נשמות, אחנו מדליקים נר". עוד טענו כי "אנחנו בחלק של הגבורה - לא בחלק של השואה"

זמן צפייה: 04:47

קבוצת חרדים עשתה על האש אמש (רביעי) בגני יהושע שבתל אביב, בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בסרטון שבו תועדו, נשמעים חברי הקבוצה אומרים כי "זה לעילוי נשמות, אחנו מדליקים נר", וכן כי "זה יום השואה והגבורה, אנחנו בחלק של הגבורה - לא בחלק של השואה".

הפעולה מעוררת שוב את הדיון לגבי היחס המורכב של החברה החרדית ליום הזיכרון. תודעת השואה בציבור החרדי חזקה מאוד, אך קיימת טענה לפיה זה נכון רק ב-364 ימים בשנה. כלומר, החרדים מציינים את זכר השואה בכל הימים, מלבד ליום שנקבע על ידי החילונים. כמו כן, גם מבחינה הלכתית ישנה בעיה עם ציון יום השואה בחודש ניסן, שהוא חודש שאסור להתאבל בו.

לעוד כתבות בחדשות 13: 

"רגע של ניצחון": ניצולת שואה הפעילה את הצפירה יחד עם נכדתה

זיכרון להמונים: כך עברה הנצחת השואה מהמוזיאון לסלולרי

"מחזה מדהים": מאות הגיעו להלוויה של ניצול שואה ערירי

חרדים (אילוסטרציה)
חרדים (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

יש להבין את העומק של הדיון, שכן הטראומה של החברה החרדית לאחר השואה היא גם מהמפגש עם החילוניות והציונות. הממלכתיות החילונית היא בעייתית עבור החרדים. בנוסף, קיימים הבדלים גדולים בין זיכרון השואה של החרדים לזה של הציונות. הלקח של הציונות מהשואה והגלות הוא יצירת יהודי חדש - שיודע להגן על עצמו. לעומת זאת, הלקח של החרדים הוא לשמר את היהודי הישן, ואלו שני קווים מקבילים.