משרדי ממשלה, בנקים ואוטובוסים: שביתה כללית במשק יצאה לדרך

בעקבות הכרזת יו"ר ההסתדרות אחרי רצח 6 החטופים, המשק הישראלי מושבת החל מהבוקר. שיבושים צפויים בנתב"ג, בתי החולים יפעלו במתכונת חירום - וגם ראשי המגזר העסקי הצטרפו | מי שובת - ומי יוחרג

זמן צפייה: 04:04

"אמרתי למשפחות החטופים שאני מחכה לרגע המתאים, שנוכל להפעיל את הכוח של העובדים ולהשבית את המשק - הרגע הזה הגיע אתמול ולכן אנחנו נמצאים פה": יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נאם אמש בהפגנת הענק בתל אביב, שעות לאחר שהכריז על השבתת המשק, והחל מהבוקר (שני) המשק הישראלי פתח בשביתה כללית. בצל שביתת ארגון המורים בבתי הספר התיכוניים, בעקבות הכרזת יו"ר ההסתדרות היום גם גני הילדים לא ייפתחו, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יפעלו במתכונת חלקית עד השעה 11:45. האוניברסיטאות גם כן יישארו סגורות, ושיבושים צפויים גם בנתב"ג, כאשר ההמראות והנחיתות יופסקו בשעה 8:00. בתי החולים יפעלו במתכונת חירום, וגם ראשי המגזר העסקי הודיעו שיצטרפו לשביתה הבוקר - ומרבית מרכזי הקניות יישארו סגורים.

שביתה כללית במשק הישראלי היא אירוע נדיר מאוד בשנים האחרונות, אך בצל הרצח של ששת החטופים במנהרה ברפיח, רגעים לפני שכוחות צה"ל הגיעו אליהם, יו"ר ההסתדרות החליט יחד עם משפחות החטופים כי אין ברירה אלא להשתמש בנשק יום הדין - ולהוריד את השאלטר על משק שלם.

משרדי הממשלה יושבתו כולם, וגם העיריות הגדולות בישראל - תל אביב, ירושלים וחיפה - ייסגרו. רכבות קלות וחברות אוטובוסים לא יפעלו ברוב חלקי הארץ. מנגד, רכבת ישראל תפעיל כרגיל את כל הקווים שלה, על מנת למנוע גודש תנועה בלתי נסבל בכבישים. חלק ניכר מהחברות במגזר הפרטי, כמו הבורסה, הבנקים וחלקים במגזר ההייטק, צפויים לדומם לחלוטין את המנועים, ולעצור מלכת את המדינה לאות הזדהות עם החטופים שנותרו בחיים.

בינתיים יש מי שמנסה למנוע את קיום השביתה, ואמש דרש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להוציא צוי מניעה - ואיים כי מי שישבות לא יזכה לתשלום. לבקשת סמוטריץ', פרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית הדין לעבודה בקשה להוציא צו מניעה נגד ההסתדרות ולהורות לה לא לקיים שביתה במשק.

שביתה

בהצהרה דרמטית אתמול הכריז יו"ר ההסתדרות כי "אי אפשר לעמוד יותר מנגד", והוסיף: זה שיהודים נרצחים במנהרות בעזה הוא בלתי מתקבל על הדעת וזה צריך להפסיק. צריך להגיע לעסקה, זה יותר חשוב מכל דבר אחר". בהמשך אמר בביקורת על הממשלה: "העסקה איננה מתקדמת משיקולים פוליטיים, זה בלתי אפשרי", והוסיף: "החלטתי שצריך להפסיק את ההפקרה של החטופים, העקורים, הכלכלה שמתרסקת, להספיק את השיסוי".

"אנחנו כבר לא עם אחד, צריך להפסיק עם זה. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לשגרה, אנחנו מקבלים שקים של גופות במקום עסקה", המשיך בר-דוד, "חייבים לזעוק את זעקת הארץ האהובה שלנו,  זעקת החטופים, ההרוגים".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה בתל אביב
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

פורום העסקים של ישראל, המורכב מ-200 מראשי המשק, ומעסיק את מרבית העובדים הלא מאוגדים בישראל, הצטרף למחאת מטה החטופים, והודיע אמש כי הם מצטרפים להשבתה במשק: "בשם פורום העסקים, מטה ההייטק; פורום החירום הלאומי; ראשי האקדמיה; לשכת עו"ד ומשרדי עו"ד והרו"ח הגדולים; בתי תרבות; ראשי ערים; התנועה הקיבוצית ורבים אחרים, אנו מצהירים על השבתת כל העסקים והארגונים שלנו. בשעה קשה זו עלינו להעלות שלב במחאה ולתת תמיכה מלאה למשפחות החטופים. אנו מצטרפים ליו"ר ההסתדרות וקוראים לעסקת חטופים, זה הזמן לבחור בחיים".

"הדבר הכי ברור הוא שהחמאס אשם. רוצחים ארורים, אנו נבוא איתם חשבון דמים", נמסר מפורום העסקים, "ועכשיו הדבר המיידי הוא קידום עסקת החטופים על-פי המתווה הראשוני של ראש הממשלה ושל נשיא ארה"ב. הביטחון מבחינתנו מעל הכל! צה"ל יידע לחזור מיידית לכל מקום אשר ידרש על-ידי הדרג המדיני. אמרו את זה כל ראשי מערכת הביטחון. העסקה היא לא על חשבון הביטחון! הפורום שלנו פועל בנושא כבר מספר חודשים. היינו בקרית שמונה. היינו בניר עוז וקראנו לממשלה לפעול לעסקה – אך דבר לא קרה".

מוועד ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה) נמסר אתמול: "אוניברסיטאות המחקר של ישראל יצטרפו להשבתת המשק בקריאה לקידום עסקה לשחרור החטופים. ראשי האוניברסיטאות שבים וחוזרים על קריאתם לממשלת ישראל להציב את שחרור החטופים כמשימה הלאומית העליונה. מתוך רצון שלא לפגוע בסטודנטים ששרתו ומשרתים במילואים, ייעשה מאמץ לקיים את הבחינות שנקבעו למחר כסדרן. כל אחת מהאוניברסיטאות, תודיע באופן מסודר על ההתארגנות בהתאם לסטודנטים שלה. נבקש לציין כי הבחינה הפסיכומטרית שנקבעה למחר - תתקיים כסדרה ככל שיתאפשר. הודעה מפורטת בנושא תתפרסם מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו)".

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע כי העירייה תצטרף גם היא לשביתה. "עדן, כרמל, הרש, אורי, אלמוג ואלכס היו צריכים להיות עכשיו בבית. בחיים", כתב חולדאי בחשבון הטוויטר שלו, "ממשלת ישראל הפקירה אותם, אבל מדינת ישראל היא אנחנו. לאות הזדהות עם החטופים ומשפחותיהם, עיריית תל אביב-יפו מצטרפת לשביתה. מחר, החל משעות הבוקר ועד לצהריים לא תהיה קבלת קהל ונאפשר לכל העובדות והעובדים לצאת ולתמוך במאבק המשפחות. צאו לרחובות".

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים בדרך בגין בתל אביב
מפגינים בדרך בגין בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בנתיבי איילון
מפגינים בנתיבי איילון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים מציתים מדורות בנתיבי איילון
מפגינים מציתים מדורות בנתיבי איילון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
עימותים בין מפגינים לשוטרים בתל אביב
עימותים בין מפגינים לשוטרים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

רבבות הפגינו אמש ברחבי הארץ, למען החטופים ונגד הממשלה. לפי הערכת חברת "Crowd Solutions", כ-280 אלף הפגינו בתל אביב. המוחים ירדו לנתיבי איילון שנחסמו למשך זמן לא מבוטל, וגם דרך בגין נחסמה לתנועה. מהמשטרה נמסר כי 29 חשודים בהפרת הסדר נעצרו בתל אביב, וטענו כי שוטרת שנפגעה במהלך העימותים עם המפגינים איבדה את הכרתה ופונתה לטיפול בבית החולים. מפגינים מחו גם מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים וחסמו את הכניסה לבירה סמוך לגשר המיתרים. המשטרה פעלה לפינוי המפגינים בכוח, ומכת"זית הוזעקה למום.