"מכתב מיוסי": השיר החדש של שלומי שבת - שכתב הלוחם שנפל

מנהל בית הספר הנערץ רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ נהרג בקרבות בעזה בחודש נובמבר. אחרי שנפל, משפחתו ביקשה משבת להנציח את המכתבים ששלח להם משדה הקרב - בשיר. השבוע, 4 חודשים אחרי - השיר יצא לאוויר העולם, כשהמילים והלחן פרי עטו של יוסי. בקליפ - מככבים משפחתו ותלמידיו

רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ, שלומי שבת
רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ, שלומי שבת | צילום: משה שי, פלאש 90

רס"מ במיל' יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ היה המנהל הנערץ של בית הספר "פלך" בירושלים, אב לחמישה ילדים ונגן כינור מוכשר. הוא היה בן 44 והתגורר בגבעות שבגוש עציון. ב-7 באוקטובר הוא התנדב למילואים, ונהרג בקרבות ברצועת עזה בחודש נובמבר. בשירו החדש של שלומי שבת, "מכתב מיוסי", הוא חולק כבוד ללוחם ולמחנך - שנפל על הגנת המדינה.

מילות השיר של שבת נלקחו מהמכתבים שיוסי שלח למשפחתו ולחבריו מאזור הלחימה, שם נהג לכתוב בפנקסו - שהפך לצוואה. אלמנתו הדס שיתפה עם חדשות 13 את אחד המכתבים שהקדיש לה: "מי חשב שנחגוג ככה 17 שנות נישואין במלחמה נוספת? אני חולם עליכם כמעט כל לילה. אני מזכיר, מחשבות טובות ודיבורים טובים. לחשוב חיובי זה מסייע לי כאן כל כך. ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה. הקב"ה משאיר לנו מעייני ישועה, וברגעים קשים מבקש מאתינו לשאוב מים חיים מאותם המעיינות".

שלומי שבת ומשפחות החטופים
שלומי שבת ומשפחות החטופים | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

שבת כתב בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כיצד נוצר הפרוייקט: "לאחר שהגעתי לנחם את המשפחה היקרה, קיבלתי שיחת טלפון בה המשפחה ביקשה לקחת את המכתבים שיוסי כתב בזמן הלחימה - ולהנציחם בשיר שיפיח בכתוב רוח חיים. גיליתי משפחה מדהימה ומוסיקלית, את אשתו הדס ואת חמשת ילדיו של יוסי - שנותרו יתומים מאב". שבת סיפר כי לא רק מילות השיר הן פרי עטו של רס"ל הרשקוביץ: "הלחן נלקח מיוסי, שהקליט את המנגינה באייפון -  ומזה נוצר השיר המרגש", כתב.

שבת הוסיף: "בני המשפחה המורחבת, תלמידיו של יוסי בבית הספר שניהל וחברים קרובים - לקחו חלק בצילומי הקליפ, וכולם לבשו חולצות עם הכיתוב "גאה להיות חייל בצבא הגנה לישראל". השורה לקוחה מהשיר ומאפיינת את הנחישות של יוסי, שעלה על המדים והתגייס בלי לחשוב פעמיים". שבת חתם: "יוסי, אני מצדיע לך, גיבור. שמור עלינו מלמעלה ונוח על משכבך בשלום".

יוסי הרשקוביץ ז"ל חלל צה"ל חרבות ברזל
יוסי הרשקוביץ ז"ל | צילום: חדשות 13

רס"מ במיל' יוסי הרשקוביץ היה לוחם בגדוד 697, בחטיבה 551 (עוצבת "חצי האש"), ונפל בקרב בצפון הרצועה. תלמידו לשעבר מעיין כהן סיפר בריאיון לחדשות 13 כיצד עודד את תלמידיו להתגייס לתפקיד משמעותי בצה"ל: "הוא רצה שכל מי שמסיים י"ב ילך למסגרת לפני הצבא, שיהיה מוכן להגיע לשירות קרבי, ואם לא קרבי - שירות משמעותי אחר. לפני חודש הוא הזמין את כל השכבה שלנו למפגש איתו בסוכה - שאל כל אחד לאן הוא מגיע ותמיד ניסה לעזור".

בסרטון שצילם לתלמידיו, ימים לפני שנפל ברצועה, אמר: "אני מתגעגע לכולכם. אני רואה את מדינת ישראל גדלה ומתרבה. עוד אלפי ילדים יוולדו פה, ומאות יישובים יוקמו. תהיו חזקים, ובעזרת השם, נתראה בקרוב אחרי ניצחון גדול וישועה גדולה".