מכון כושר ומועדון ביליארד: המתקנים שמעסיקים את הצעירים בגדה

מתחמי הבילוי הבודדים שמעסיקים את הנוער הפלסטיני עוזרים במעט להפיג את העוני, התסכול והייאוש. עם זאת, מדובר בטיפה בים: "אין תקווה לצעירים הפלסטינים" • "שבאב, הדור הבא", פרק 3

זמן צפייה: 11:24

לאחרונה נפתח במחנה הפליטים שועפאט בירושלים מכון כושר - היחיד מסוגו באזור. מטרתו לא רק להגביר את המודעות לספורט ולאורח חיים בריא בקרב הצעירים, אלא גם להרחיקם מחיכוך עם חיילי צה"ל במחסומים. להרחיק אותם פיזית, ואולי גם להרחיק מהם מחשבות בנושא שעלולות להפוך למעשים בגלל ההסתה לפיגועים.

"הילדים האלה, אם לא יגיעו לכאן הם ישוטטו ברחובות, ישתמשו בסמים או יידו אבנים", אמר מוחמד מאלחי, מנהל מכון הכושר. "יש אצלנו צעירים שאוהבים ללמוד ולהצטיין, יש להם שאיפות בחיים, אבל המצב בחברה כאן מנפץ את כל הדברים האלה. המחסומים וגדר ההפרדה מנפצים את כל הדברים האלה. הם לא מאפשרים לצעירים שלנו ללמוד".

מהומות צעירים בעיסאוויה
מהומות צעירים בעיסאוויה | צילום: החדשות 13

לא רחוק משם פועל מועדון ביליארד, שבינתיים מושך בעיקר צעירים שצריכים להעביר את שעות הפנאי ועושים זאת במשחק ביליארד או משחקי מחשב. "הם באים לכאן במקום להישאר ברחובות ולהיחשף לסמים", אמר מאלחי. "ברגע שהם יוצאים מהבית ואין להם לאן ללכת, הם מגיעים לכאן".

מועדון משחקים לצעירים פלסטינים
מועדון משחקים לצעירים פלסטינים | צילום: החדשות 13

למרות העלייה בשימוש ברשתות החברתיות, בטלפונים ניידים ובטכנולוגיות החדשות, 40% מבני ה-29-18 הפלסטינים מובטלים ומצבם הכלכלי קשה. מצב אשר מביא לייאוש ותסכול גוברים בקרב הצעירים הפלסטינים בגדה, שרבים מהם מעוניינים להגר למדינות ערב, אירופה או ארה"ב.

הייאוש השולט בעיסאוויה מביא לחיכוך רב בין הצעירים לכוחות הביטחון הישראליים ואין בה כמעט צעיר פלסטיני שלא נעצר, עוכב או תושאל בתקרית כזאת או אחרת. "אין שום תקווה לצעירים הפלסטינים", אמר אחד מהם. "הצעירים הפלסטינים חושבים רק איך לנקום ביהודים".