פארסת התרומות ללוחמים: ציוד במיליונים מעוכב חודשים במכס

חצי שנה לפרוץ המלחמה, ברור שאי אפשר להפריז בחשיבותן של כיתות הכוננות, המהוות את המענה הראשוני בעת תקיפות ופיגועים ביישובים. רבים מהכלים והתחמושת שלהן מגיעים מתרומות, אלא שכעת, ציוד לחימה שמיועד אליהן ואל החיילים שנלחמים בצפון ובעזה, בשווי עשרות מיליוני דולרים - מעוכב כבר חודשים במכס בגלל בירוקרטיה ואטימות. "משרדי הממשלה לא ערוכים לציוד שמגיע בתרומות. אין עם מי לדבר - וציוד רב יילך לגריטה. אבסורד"

זמן צפייה: 09:18

מהמכס נמסר בתגובה: "עם הכרזת הממשלה ביום 7.10.23 על מצב חירום מיוחד בעורף החל תהליך מסיבי של תרומות הן לאוכלוסייה האזרחית והן לחילי צה"ל דרך נתב"ג. על מנת להסדיר את תהליך שחרור התרומות באופן מהיר ויעיל הקים המכס ביום 11.10.23 חמ"ל תרומות בשיתוף הגורמים הרלבנטיים, לרבות משרד הכלכלה, משרד התקשורת ומשרד הבריאות. ממועד הקמת החמ"ל שוחררו באמצעותו 3082 משלוחי תרומות במשקל אלפי טונות. כיום מאוחסנים במחסן "אוברסיס" כ- 330 מטענים המוגדרים כתרומה במשקל כולל של כ 7.5 טון כאשר כ 10 מתוכם מהווים כ 2 טון. נוכח טיבם ומהותם משלוחי התרומות לא מושמדים. יודגש, כי ההחלטה בדבר אי שחרור המשלוחים היא בהתאם להנחיית הרשויות המוסמכות היות ואלו האחרונים לא קיבלו את אישורי חוקיות יבוא, לרבות בריאות תקינה ותקשורת, קרי חשש לשלום הציבור".

תגובת משרד התקשורת: "כל הציוד שמגיע לצה"ל מקבל אישור של צה"ל - במיוחד כשמדובר ברחפנים וציוד שמיועד להגנה וללחימה. ישנם רחפנים שאינם עומדים בדרישות הישראליות, משמע הם מפריעים או עלולים להפריע למערכות פעילות. בתחילה הם אושרו על ידי צה"ל, אך התגלה כי הם פוגעים בתפקוד של מערכות קיימות ולכן צה"ל הפסיק לאשרם. במקרים שהציוד מיועד לצה"ל, משרד התקשורת מקבל אישור מצה"ל לייבא. משרד התקשורת בתיאום עם צה"ל, עבד לילות כימים ואישר בזמן המלחמה אלפי פריטים שלא הפריעו לפעילות התקינה של המערכות".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות לא מכיר ולא הזמין ציוד רפואי שממתין לשחרור במכס. עוד יובהר כי כהיערכות לקראת פסח (תקופה שבה המכס, הנמלים, והאגף אמ"ר לא עובדים) נערך האגף לציוד רפואי מראש והנפיק אישורי יבוא בתוך 24 שעות לכל בקשה שהוגשה ליבוא על פי ההנחיות. באגף לא התקבלה כל טענה של עיכובים בטיפול במשלוחים. ככל ויועבר מידע נוסף המשרד יבדוק את הנושא ויטפל כמקובל".

תגובת משרד הביטחון: "מוקד התרומות שפתח משרד הביטחון בתחילת המלחמה קלט עד כה עשרות אלפי פריטים מסוגים שונים בהתאם לנוהל התרומות הממשלתי, שתוקפו פג בתאריך 31.12.2023 ומאז לא ניתן לקבל תרומות חדשות. יודגש כי במקביל ביצע המשרד רכש בהיקף חסר תקדים של עשרות מיליארדי ש"ח שביצע המשרד בהתאם לצרכי צה"ל. תרומת הכוונות לנשק הינה תרומה פרטית שלא תואמה ולא אושרה בהתאם לנוהל התרומות הממשלתי ולכן לא ניתן לקבלה. כמו כן, לא התקבלה פניה בנושא מהמשרד לביטחון לאומי".