שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן הלך לעולמו בגיל 76

ג'ובראן, נוצרי מרוני יליד חיפה, היה האזרח הערבי הראשון בישראל שכיהן כשופט בבית המשפט העליון, תפקיד אותו מילא בין השנים 2017-2004, וכן האזרח הערבי הראשון שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. הנשיא הרצוג ספד לו: "מקצועיות, אחריות ונועם הליכות שהיו לסימן ההיכר המובהק שלו"

זמן צפייה: 01:11

שופט בית המשפט העליון בדימוס סלים ג'ובראן הלך לעולמו הבוקר (שישי) בגיל 76, לאחר מאבק במחלה קשה. ג'ובראן היה האזרח הערבי הראשון בישראל שכיהן כשופט בבית המשפט העליון, תפקיד אותו מילא במשך 13 שנים, וכן האזרח הערבי הראשון שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בבחירות לכנסת ה-20. מיוני 2017 ועד לפרישתו לגמלאות באוגוסט 2017 כיהן כמשנה לנשיאת העליון.

מטעם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן נמסר: "מביעים צער על מותו של שופט בית המשפט העליון לשעבר, השופט סלים ג'ובראן, מגדלור של צדק וזכויות אדם. שופט שראה בשיפוט מלאכת קודש ייעוד ומטרה, ונתן ביטוי מעשי, מדי יום ויום, לערכים 'כבוד האדם', 'רעות', 'שוויון', 'דו-קיום' ו'סובלנות'".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "קיבלתי בצער רב את הידיעה על פטירתו של סלים ג'ובראן, שופט בית המשפט העליון בדימוס, שהלך לעולמו לאחר מחלה קשה. משך עשרות שנים ישב השופט ג'ובראן על כס המשפט ומילא את מחויבותו לדמוקרטיה הישראלית תוך שהוא נוהג במקצועיות, אחריות ונועם הליכות שהיו לסימן ההיכר המובהק שלו. השופט ג'ובראן פרץ דרך, בין היתר, בהיותו השופט הערבי הראשון בבית המשפט העליון במינוי קבע, וזכה לכהן אף כמשנה לנשיאה. הוא ייזכר בקורותיה של מערכת המשפט הישראלית כאיש אשכולות, אשר הקפיד בכבוד האחר וייצג קו ערכי, מנומק ורגיש. תנחומיי למשפחתו ולכל אוהביו".

שר המשפטים יריב לוין מסר: "‏עבדתי לצידו של השופט ג'ובראן בעת שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. זכיתי לעבוד יחד עם אדם הגון, נעים הליכות ומשפטן בעל ידע עצום, שפסיקותיו ודרכו המשפטית הותירו חותם בשיטת המשפט הישראלית. אני שולח תנחומים למשפחתו ולחבריו. יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט סלים ג'ובראן הקדיש את חייו לשלום ושיוויון בחברה הישראלית. במותו השאיר לנו את החובה להמשיך ולפעול לטובת החברה, לטובת חיים משותפים ומתן הזדמנויות גם לילד נוצרי שנולד בחיפה אי שם בשנת 1947 והפך לשופט עליון. שולח תנחומים למשפחתו".

שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן
שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן, 2017 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ג'ובראן, נוצרי-מרוני, נולד ב-1947 בחיפה, ובשנת 1968 סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. ביוני 1982 מונה לשופט בית משפט השלום בחיפה, ובמרץ 1993 מונה לשופט בית המשפט המחוזי בעיר. בעת כהונתו כשופט מחוזי שימש גם כמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

באפריל 2003 התמנה ג'ובראן לכהונת שופט בפועל בבית המשפט העליון בירושלים, לתקופה של שנה, ובמאי 2004 מונה לכהונת קבע כשופט בית המשפט העליון. באפריל 2013 מונה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20. בבית המשפט העליון הוא כיהן עד לשנת 2017, כאשר פרש וג'ורג' קרא מונה במקומו.

שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן
שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן, 2018 | צילום: פלאש 90

ג'ובראן נחשב לשופט ליברלי, ובעת השבעת נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס הוא נמנע מלהצטרף לשירת ההמנון. הדבר גרר ביקורת, אך עמיתו השופט אליקים רובינשטיין יצא להגנתו, ואף כתב עליו: "מחברות יומיומית במשך קרוב לשמונה שנים, בעבודתנו המשותפת, אוכל להעיד על יושרתו כשופט ועל היותו אזרח נאמן של מדינת ישראל המייצג את המדינה בכבוד ובהצלחה בחו"ל, וירבו כמותו".

שופטי העליון בדימוס סלים ג'ובראן ואליקים רובינשטיין
שופטי העליון בדימוס סלים ג'ובראן ואליקים רובינשטיין, 2017 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
Whatsapp Image 2024 03 15 At 0
ג'ובראן עם הנשיא לשעבר רובי ריבלין, 2017 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2012 קיבל ג'ובראן תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה, ובשנת 2017 קיבל אות אביר איכות השלטון בקטגוריית הרשות השופטת מטעם התנועה לאיכות השלטון. בשנת 2018 קיבל את אות יקיר העיר חיפה. ג'ובראן היה פעיל בקרן ליברה, וכיהן כיושב ראש וועדת ההשקעות של הקרן.

ג'ובראן הותיר אחריו ארבעה ילדים, שלושה מהם עורכי דין. בתו ראניה, עורכת דין, הייתה הערבייה הישראלית הראשונה שהשלימה קורס צוערים במשרד החוץ הישראלי, ושימשה כדיפלומטית מטעם ישראל עד שנת 2009.

שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן
שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן, 2018 | צילום: פלאש 90

ראש עיריית חיפה הנבחר יונה יהב ספד לג'ובראן: "עולם המשפט נפרד היום מאחד הגדולים, אדם אשר ניפץ כל תקרת זכוכית אפשרית, העיר חיפה ועולם המשפט איבדו היום סמל ומופת לצדק ושלום. חיפה בראשותי תמצא את המקום הראוי להנציח את זכרו של השופט ג׳ובראן. אני שולח את תנחומי הכנים למשפחת ג׳ובראן היקרה. חיפה כולה שותפה באבלכם".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "התנועה לאיכות השלטון מרכינה ראש ומשתתפת בצער המשפחה על מותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, סלים ג'ובראן. הוא היה דמות מופת ופורץ דרך בחברה הישראלית והיווה מודל לחיקוי ומקור השראה לרבים. לאורך הקריירה המשפטית הארוכה והמרשימה שלו, הוא הפגין מחויבות עמוקה לערכי הצדק, השוויון וזכויות האדם. בנוסף לכך, הוא תרם תרומה משמעותית לחיזוק שלטון החוק ולקידום ערכים דמוקרטיים בישראל. הוא נתן ביטוי בפסיקותיו לצרכיה ולקולה של האוכלוסייה הערבית, תוך דבקות בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה. אנו גאים שזכינו להעניק לו בשנת 2017 את אות אביר איכות השלטון על מפעל חיים של הגנה על זכויות אדם ואזרח. בשעה קשה זו, אנו בתנועה לאיכות השלטון שולחים את תנחומינו הכנים למשפחתו, למקורביו ולכל שוחרי הצדק והשוויון בישראל. יהי זכרו ברוך".