אחרי המעצר בטורקיה והסערה: הכדורגלן שגיב יחזקאל נחת בישראל

הכדורגלן הישראלי נעצר בטורקיה לאחר שהקדיש את השער שכבש במדי קבוצת אנטליהספור לחטופים, והצביע על כיתוב שהיה על ידו החבושה: "100 ימים, 7 באוקטובר". ביממה האחרונה התקיימו מאמצים רבים בישראל להשיב אותו ארצה

זמן צפייה: 03:22

אחרי שנעצר אמש בטורקיה לאחר שהקדיש את השער שכבש במדי קבוצת אנטליהספור בליגה הטורקית לחטופות והחטופים, הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל נחת הערב (שני) בישראל. ביממה האחרונה התקיימו מאמצים רבים בישראל להשיב את יחזקאל לארץ, וגורמים רשמיים בירושלים עורבו בפרשה. ראש השב"כ רונן בר שוחח עם ראש המודיעין הטורקי הבוקר, מה שסייע בשחרור לצד הפעילות של משרד החוץ.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "שמחים לבשר על חזרתו הביתה של השחקן הישראלי שגיב יחזקאל יחד עם משפחתו. אני מודה לכל הגורמים שפעלו במהלך כל הלילה והבוקר במסירות ובאחריות לפיתרון הסוגיה ובתוכם, יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ, אנשי משרד החוץ, השב"כ וארגון המוסד".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "שגיב, כולנו גאים בך, ברוך שובך הביתה. ייצגת את עם ישראל בכבוד ובגאווה רבה. אני קורא לכל הישראלים השוהים כרגע בטורקיה לחזור הביתה בהקדם האפשרי".

שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022
שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022 | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

יחזקאל נעצר לאחר שהקדיש את השער שכבש אתמול עבור קבוצתו לחטופות והחטופים -  והצביע על כיתוב שהיה על ידו החבושה: "100 ימים, 7 באוקטובר". עקב המחווה שר המשפטים הטורקי הודיע שהוא נעצר בחשד ל"הסתה לשנאה ועוינות" ונלקח בלילה על ידי שוטרים מביתו לחקירה באנטליה. הוא העביר את הלילה במעצר והבוקר הובא בפני שופט - ששחרר אותו עד למשפט בעניינו.

שר הביטחון יואב גלנט תקף הבוקר: "כאשר רעדה האדמה בטורקיה לפני פחות משנה, הייתה ישראל המדינה הראשונה להתייצב ולהושיט סיוע שהציל את חייהם של רבים מאזרחי טורקיה. מעצרו השערורייתי של הכדורגלן שגיב יחזקאל הוא ביטוי לצביעות ולכפיות טובה. במעשיה, טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של החמאס".

שר החוץ, ישראל כץ, שמשרדו פעל ביממה האחרונה על מנת להביא לשחרורו המהיר של השחקן, הגיב על האירוע: "טורקיה הפכה להיות דיקטטורה חשוכה, הפועלת נגד ערכים הומניים וערכי הספורט. מעצר זה מייצג תרבות של רצח ושנאה. קורא לקהילה הבין-לאומית ולארגוני הספורט הבין-לאומיים לפעול נגד טורקיה ונגד השימוש הפוליטי שלה באלימות ואיומים נגד ספורטאים. היום זה יחזקאל, מחר זה ספורטאי אחר".

יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ אמר הבוקר בתוכנית "העולם הבוקר": "שוחחתי עם שגיב אמש, הוא הודיע לי שסיים את דרכו בקבוצה וביקש שאעזור לו להגיע לישראל. ההתאחדות שכרה מטוס פרטי שהיה מיועד להחזירו אך לפני שהגיע לטורקיה - יחזקאל נעצר. "עירבנו את פיפ"א ואופ"א (ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל וההתאחדות האירופית לכדורגל בהתאמה) בעניין, לפני מספר דקות שוחחתי עם גורם בהתאחדות הטורקית שאמרו כי הם פועלים לסיים את הפרשה כמה שיותר מהר ומנסים לסייע כמה שאפשרי".

"אירוע לא הגיוני ולא מוצדק", הוסיף זוארץ, "מאמין שהלחץ שאנחנו מפעילים יסיים את הפרשה במהירות. מקווה שהטורקים יתעשתו על עצמם - יש להם הרבה מה להפסיד בפן הספורטיבי, שחקנים מהעולם רואים זאת ועלולים לחשוש כי כל מחווה קטנה תביא למעצרם. עלינו לטפל ולדאוג גם לשחקנים הישראלים האחרים בטורקיה - נבחן יחד איתם את עתידם בקבוצותיהם".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וחבר הכנסת אביגדור ליברמן הביעו תמיכה בשחקן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תיאר את האירוע כ"מהלך של תמיכה בטרור מצד ממשלת טורקיה", השר עמיחי שיקלי צייץ: "ארדואן יכול להנהיג את דאעש", השר סער צייץ: "טורקיה מתנהלת כמדינת אויב; ארדואן אנטישמי" וח"כ ולדימיר בליאק אמר: "בעולם מתוקן טורקיה הייתה מודחת באופן מיידי מכל תחרות ספורט בינלאומית".

קריטקטורה איור שהתפרסם בטורקיה שגיב יחזקאל
קריקטורה אנטישמית שהתפרסמה בטורקיה נגד שגיב יחזקאל

הקבוצה הטורקית רכשה יחד עם יחזקאל את חבר לקבוצתו לשעבר, הישראלי רמזי ספורי - שעדיין נמצא בסגל "אנטליהספור". בנוסף ליחזקאל, קארצב וספורי משחקים בטורקיה שני כדורסלנים ישראליים: ים מדר, המשחק ב"פנרבחצ'ה" שבאיסטנבול ונמרוד לוי מ"סמסונספור בסקטבול" שבסמסון שבצפון טורקיה.

שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022
שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022 | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

שחרור יחזקאל קטע עונה בכורה טובה מבחינתו - בה הבקיע 6 שערים ובישל 2 ב-13 משחקים בליגה הטורקית. הכדורגלן חתם בקבוצה הטורקית בספטמבר האחרון לאחר עונת פריצה בהפועל באר שבע, שהביאה לזימונו לראשונה לנבחרת ישראל.