שופט העליון בדימוס יעקב טירקל הלך לעולמו בגיל 88

טירקל כיהן כשופט בבית המשפט העליון בין 1995-2005, ולאחר מכן היה יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית וחבר בוועדה לבחירת שופטים. ב-2010 עמד בראש הוועדה לבדיקת אירועי משט המרמרה

זמן צפייה: 00:32

השופט בדימוס יעקב טירקל הלך היום (שני) לעולמו בגיל 88. טירקל כיהן כשופט בבית המשפט העליון בין השנים 1995-2005 ולאחר מכן היה יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. בסוף כהונתו בבית המשפט העליון שימש גם כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית וכחבר בוועדה לבחירת שופטים.

טירקל נולד בתל אביב. הוריו, מרדכי וחיה קלרה טירקל, עלו מאוסטריה. הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ולאחר מכן עבד כעורך דין. בגיל 32 הוא מונה לשופט שלום בבאר שבע ושש שנים לאחר מכן התמנה לשפוט בבית המשפט המחוזי. כשהיה בן 45 מונה לשופט בבית המשפט העליון ושימש כנשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע במשך 14 שנים.

ביוני 2010 מונה טירקל לעמוד בראש ועדת הבדיקה של משט המרמרה ("ועדת טירקל"). בינואר 2011 פרסמה הוועדה את חלקו הראשון של הדו"ח, שכלל מסקנות שלפיהן חיילי השייטת פעלו באופן סביר וישראל פעלה בהתאם לחוק הבינלאומי. האשמה לאירוע האלים הוטלה על פעילי ארגון ה-IHH.

יעקב טירקל
יעקב טירקל | צילום: בוצ'צ'ו

מהרשות השופטת נמסר: "הרשות השופטת מודיעה בצער רב על פטירתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, השופט יעקב אבי ברוך טירקל, שהלך היום לעולמו. השופט טירקל, יליד 24 במרץ 1935, מונה בשנת 1967 לשופט של בית משפט השלום בבאר שבע. בשנת 1970 מונה לרשם בית המשפט המחוזי, וכשלוש שנים לאחר מכן מונה לשופט של בית המשפט המחוזי. בשנת 1981 מונה לכהונת נשיא של בית המשפט המחוזי בבאר שבע. בשנת 1985 מונה השופט טירקל לשופט של בית המשפט העליון עד לפרישתו בשנת 2005".

"השופט טירקל כיהן כשופט 38 שנים בכל ערכאות השיפוט. לאחר פרישתו שימש בתפקידים שונים בשירות הציבור, ביניהם מונה בשנת 2010 לעמוד בראש ועדת הבדיקה לאירועי המשט לעזה. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשיאי ושופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, מנהל בתי-המשפט וכל שופטי ישראל מרכינים את ראשם ומשתתפים באבלה הכבד של המשפחה. על מועד טקס הלוויה תצא הודעה נפרדת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיד גם הוא את יעקב טירקל. הוא כתב: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק לבנו למשפחתו של שופט בית-המשפט העליון לשעבר, יעקב טירקל ז״ל. לשופט טירקל הייתה תרומה גדולה למערכת המשפט בישראל ולחברה הישראלית. הוא היה אדם בעל יושרה עמוקה, תבונה רבה ואהבה עזה למדינה".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, מסר כי "קיבלתי בצער רב את הידיעה על פטירתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל. השופט טירקל הקדיש את חייו לעשיית משפט, ועשה זאת בנועם הליכות ובגישה עצמאית ופורצת דרך. קולו העצמאי וחשיבתו המקורית יהיו חסרים מאוד למערכת המשפט, כמו גם לציבוריות הישראלית כולה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג הוסיף בחשבון הטוויטר כי "טריקל ייזכר הוא ייזכר בקורותיו של המשפט הישראלי כמשפטן דעתן וחרוץ, איש המשפט העברי, אשר החברה הישראלית הייתה תמיד לנגד עיניו". עוד סיפר, כי לפני מספר חודשים הוא זכה לפגוש את השופט המנוח בלשכתו, ו"לשמוע את דעותיו הברורות בסוגיית השעה".