טיפול לקוי בהטרדות, סכנה בבריכות ובגנים: דוח השלטון המקומי

מדוח מבקר המדינה עולה כי ב-40 רשויות מקומיות אין אחראי למניעת הטרדות מיניות ושתלונות לא טופלו כראוי • חרף מקרי הטביעה: ליקויים במתקני שחייה • עשרות גני ילדים הופעלו ללא אישור בטיחות

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם היום (שני) דוח בנושא השלטון המקומי, ממנו עולה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בהטרדות המיניות ברשויות המקומיות, למאבק בתופעת הטביעות הקטלנית ולבטיחות הילדים בגנים. נוסף על כך, דוח המבקר מצביע על ליקויים בכול הנוגע לטיפול בצוברי הגזים המופקים מנפט, שחלקם מהווים סכנת חיים, וכן על ליקויים בנוגע למינוי תפקידים ברשויות מקומיות ובנושאים הקשורים לבנייה מקומית.

כשלים בטיפול בהטרדות מיניות: תלונות לא טופלו כראוי; עשרות רשויות לא עומדות בתקנות

משרד המבקר ערך בדיקה מקיפה בנוגע לטיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן, ומצא ליקויים רבים בכול הנוגע להסדרת הוראות החוק, לקביעת נהלים ולטיפול בתלונות. המבקר מציין כי המצב ברשויות המקומיות הערביות "עגומה במיוחד".

משרד המבקר אסף נתונים מ-241 רשויות, על התקופה שבין ינואר 2015 לבין יולי 2018, ומממצאי הסקר שערך עולה כי בזמן זה הוגשו 372 תלונות על הטרדה מינית בלבד, כאשר ב-152 רשויות מקומיות לא הוגשה אף תלונה בתקופה זו. הנתונים הללו רחוקים מאוד מהמספרים של סקר הלמ"ס, לפיו 2.2% מהנשאלים חוו הטרדה מינית, וכשליש מהם נפגעו במקום עבודתם. כלומר, כמות ההטרדות המיניות ברשויות המקומיות קטנה כמעט פי עשרה מהממוצע באוכלוסייה.

כמות התלונות על הטרדות מיניות ברשויות המקומיות
כמות התלונות על הטרדות מיניות ברשויות המקומיות | צילום: משרד מבקר המדינה

עובדה זה אומנם יכולה לנבוע גם מהיעדר הטרדות, אך על פי המבקר, היא עשויה לנבוע גם מחשש של הנפגעים להתלונן, מחוסר אמון באופן טיפול הרשות המקומית בתלונה, מחוסר היכרות עם החוק ומחוסר מודעות לכך שיש אחראי הממונה לטיפול בתלונות בנושא.

חששות אלה בהחלט אפשריים, שכן המבקר קובע כי 40 רשויות מקומיות לא מינו אחראי למניעת הטרדה מינית, בניגוד לתקנות. נוסף על כך, עולה מהדוח כי בניגוד לחוק, 59 רשויות לא קבעו תקנון למניעת הטרדות מיניות וכי 86 רשויות מקומיות לא קיימו פעילויות הדרכה במניעת הטרדה מינית. בעיריות אור עקיבא, אלעד ונשר ובמועצה המקומית רכסים, האחראי על הטרדות מיניות לא עבר הכשרה כלשהי בנושא. על פי המבקר, כאמור, ברשויות מקומיות ערביות המצב גרוע במיוחד, כך שבהרבה מהן לא ננקטו פעולות להעלאת מודעות העובדים לאיסור ההטרדה המינית, לקביעת תקנון למניעת הטרדה מינית ולמינוי אחראים למניעת הטרדה מינית. על פי הדוח, כמות התלונות על הטרדות מיניות ברשויות הללו "קטן מאוד".

הטרדה מינית
הטרדה מינית | צילום: שאטרסטוק

גם בטיפול בתלונות על הטרדות מיניות נמצאו ליקויים רבים. כך למשל, באחת הרשויות המקומיות, אישה שהתלוננה על הטרדה מינית מצד מנהל האגף שבו עבדה הועברה לתפקיד אחר, בעוד נגדו לא ננקטו צעדי משמעת גם לאחר שהודה במעשים. ברשות מקומית אחרת אדם שהוגשה נגדו תלונה על הטרדה מינית שובץ לתפקיד המשלב עבודה עם קטינים, זאת בעת שהתנהל נגדו הליך פלילי. ברשות מקומית נוספת, עובד שהודה בביצוע מעשה מגונה בפומבי הועסק בקרבת קטינים מבלי שטופל מקצועית.

בין היתר, משרד המבקר רשם הערות למשרד הפנים על כך שלא קבע הנחיות בנושא, למשטרה על כך שלא קבעה נהלים להעברת מידע לרשויות מקומיות, ולפרקליטות על כך שלא קיימה את הנחיות פרקליט המדינה, המאפשרת לרשויות מקומיות לקבל מידע על כתבי אישום והרשעות נגד עובדיהן בתחום ההטרדה המינית. כמו כן, העיר המבקר למשרד החינוך על כך שלא קבע נהלים ברורים להעברת מידע מרשויות מקומיות על תלונות נגד עובדי חינוך.

"הטרדה מינית נצבעת בגוון מיוחד כשהיא מתרחשת במסגרת יחסי העבודה במגזר הציבורי", ציין שפירא. "מעבר לפגיעה הקשה בפרט ובמרקם יחסי העבודה, היא פוגעת פגיעה עמוקה גם באמון הציבור בשירות הציבורי, שהרי רשות ציבורית מחויבת בשמירה על ערכי התנהגות בסיסיים ונדרשת ממנה הקפדה יתרה על ערכי מוסר יסודיים בין בני אדם ועל טוהר המידות - ועליה לשמש דוגמה ומופת לציבור הרחב".

חרף מקרי הטביעה הרבים: ליקויים בבטיחות בבריכות העירוניות "עד כדי חשיפת הציבור לסכנה"

בכל הנוגע לבריכות שחייה ציבורית, מצא המבקר ליקויים חמורים, שעלולים לגרום לסכנת חיים, בבריכות רבות. כזכור, בתקופה האחרונה חלו כמה טרגדיות בעקבות טביעות שאירעו בבריכות ציבוריות, פרטיות ובחופי הים. לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, מתחילת שנת 2019 טבעו למוות שבעה ילדים. אשתקד טבעו למוות 37 ילדים, ו-36 נוספים נפגעו כתוצאה מטביעה. יש לציין כי על פי נתוני מד"א, בשנים 2018-2016, 10% עד 17% ממקרי הטביעה התרחשו בבריכות שחייה עירוניות.

המבקר בדק את עיריות אשקלון, לוד וקריית ביאליק, את המועצות האזוריות מגידו ועמק המעיינות ואת המועצה המקומית קריית טבעון. הבדיקה כללה 15 בריכות, ובחלקן נמצאו ליקויים, בין היתר, בהפעלת הבריכות, בטיחות המתקנים ואיכות התברואה - כאשר ביקורת נמתחה על כל הרשויות שנבדקו.

שקעי חשמל חשופים ובקבוק מים פתוח מעליהם בקאנטרי טבעון
שקעי חשמל חשופים ובקבוק מים פתוח מעליהם בקאנטרי טבעון | צילום: משרד מבקר המדינה

"חלק מהליקויים חמורים עד כדי חשיפת הציבור לסכנות בעת השימוש בבריכות השחייה", קובע המבקר. "כל הרשויות המקומיות שנבדקו אינן מפקחות על ההפעלה השוטפת של בריכות השחייה הציבוריות שבתחומן כנדרש ובהתאם נמצאו ליקויים רבים בבריכות השחייה שנבדקו בתחום הבטיחות והתברואה".

כך למשל, בכל הרשויות המקומיות שנבדקו לא מונו פקחי בריכות שחייה כלל, בניגוד לתקנות הבטיחות, ובכל הבריכות שנבדקו נמצאו ליקויי בטיחות רבים, חלקם חמורים, בנוגע לתחומי החשמל, כיבוי האש, טיפול בחומרים מסוכנים, עזרה ראשונה נגישות ובטיחות כללית. עוד עולה מהדוח כי עיריית אשקלון והמועצה המקומית קריית טבעון אפשרו לבריכת שחייה לפעול בשטחן במשך שנים ללא רישיון עסק, ואילו בלוד הוצבה טרמפולינה באחת הבריכות מבלי שהתקיימו תנאי בטיחות מינימליים. כמו כן, באחת הבריכות בקריית טבעון כלל לא היה מציל בעת הביקורת.

בריכה
בריכה | צילום: רויטרס

משרד החינוך אפשר הפעלת עשרות גני ילדים - מבלי שהוגשו לו אישורי בטיחות

מדוח המבקר עלו גם ליקויים בטיחותיים בגני ילדים, בכמה מועצות מקומיות. כך למשל, שפירא קובע כי משרד החינוך אפשר הפעלת עשרות גנים במועצות המקומיות לקיה ותל שבע שבדרום, בשלוש השנים האחרונות, מבלי שהוגשו לו אישורי הבטיחות השנתיים. באשקלון ובטירה, הגישו העיריות אישורי בטיחות למשרד החינוך, אך המבקר קובע כי עשו זאת מבלי שנערכו הבדיקות הנדרשות. "עיריות אלו, לא זו בלבד שלא מילאו את חובתן בעניין זה, אלא הן גם מסרו מידע מטעה למשרד החינוך", כתב שפירא.

בין היתר, מצא משרד המבקר כי בחלק מהגנים לא הותקנו מגני אצבעות בדלתות וכן לא הותקנו מגנים במתלים שנמצאים בגובה המחייב זאת. עוד נמצאו אבני שפה בולטות בחצר, שער חירום שאין אליו גישה, אחסון חומרי ניקיון תוך גישה אפשרית של ילדים וליקויים נוספים.

גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה | צילום: GettyImages

כך למשל, עיריית אשקלון ניהלה תיק ביטחון רק עבור חלק מגני הילדים שבאחריותה, במועצה האזורית בני שמעון החלו לנהל תיקים אלו רק בספטמבר 2017, ובמועצה המקומית רכסים לא עשו זאת כלל. עוד עולה מהדוח כי בעיריות אור יהודה ויהוד-מונוסון קציני הביטחון של מוסדות החינוך לא ביצעו כלל הליכי הפקת לקחים, לאחר תאונות שהתרחשו בגנים, בניגוד לנדרש מהם.

שפירא מותח ביקורת גם על משרד החינוך, וקובע כי מעקב על תיקון ליקויי בטיחות התבצע רק בבתי ספר, ולא בגני ילדים בחינוך הרשמי. כמו כן, קובע המבקר, למשרד ישנו מידע חלקי בלבד על תאונות שאירעו בגני ילדים. נוסף על כך, על פי המלצות הדוח, על משרד החינוך לשקול להגביר את אמצעי הפיקוח והבקרה בכל גני הילדים בישראל.

רוב הרשויות המקומיות לא שולטות בנתוני צוברי הגזים

משרד המבקר בחן גם את טיפול הרשויות בצוברי ובמחסני גזים המופקים מנפט ומצא שימוש בלתי מבוקר במתקנים מסוג זה, או מפגעים בקווי גז, שעלולים לגרום לדליפות, פיצוצים, דליקות, חנק והרעלה – המהווים סכנת חיים. נוסף על כך, ל-70% מהרשויות המקומיות שנבדקו אין מאגר נתונים מרוכז על כמות צוברי הגזים ועל מקומם. כמו כן, נמצא כי גם למשרדי העבודה והאנרגיה אין מידע שלם על הנתונים הללו.

עיריית בת ים מינתה עובדים בשיטתיות תוך חשש לעקיפת מכרזים; במועצות המקומיות הדרוזיות ברמת הגולן מקורבים הועסקו בתפקידים בכירים

דוח המבקר מתייחס גם לרשויות מקומיות באופן ספציפי ומותח על חלקן ביקורת. בבת ים, על פי המבקר, פעלה העירייה בשיטתיות למינוי ממלאי מקום למשרות פנויות, תוך עקיפת מכרזים לכאורה. 53% מהעובדים שהתקבלו לעירייה באמצעות מכרז פומבי בין השנים 2015 ל-2017, הועסקו כממלאי מקום בתפקיד שאליו התקבלו, חלקם לתקופה ארוכה מן המותר בחוק - חצי שנה. "עלה חשש לגבי הקפדה על עקרון השוויון בבחינת המועמדים ועל שמירת טוהר הליך המכרז", קבע שפירא בדוח.

במועצות המקומיות הדרוזיות ברמת הגולן - מג'דל שמס, בוקעאתה, מסעדה ועין קיניא, עלו כשלים חמורים בניהול כוח האדם ובגביית ארנונה. במועצות הללו נמצאו כמה מקרים של העסקת מקורבים בתפקידים בכירים תוך חשש לניגוד עניינים. כמו כן, מהדוח עולה כי אספקת החשמל לתושבים ותחזוקתו מלמדים על מחדלים מתמשכים.

בתל אביב, גילה המבקר כי במבנה בבעלות העירייה שנמצא באוניברסיטת תל אביב, המכונה "הבית הירוק", פועל אולם אירועים ללא רישיון עסק וללא היתר לשימוש חורג. "הפעלת אולם האירועים באופן זה נוגד את הוראות הדין, פוגע באינטרס הציבור ויש בו כדי לפגוע באמון הציבור, בעירייה ובאוניברסיטה", כותב המבקר.

בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בקריית אתא נמצאו ליקויים רבים, שעל פי המבקר "עלולים לגרום לפגיעה באמון הציבור", בנוגע למתן היתרי בנייה ולאי אכיפת החוק בנושא. בדרום השרון, דוח המבקר העלה ליקויים בוועדה לתכנון ולבנייה בנוגע לפיקוח ואכיפת מאות עבירות בנייה.

עוד עולה מדוח המבקר כי למרבית הרשויות המקומיות ישנם כמות מזערית של נותני שירותים חשבונאיים, וכי ברשויות רבות מתבצעות התקשרויות ללא מכרז לתקופות ממושכות. כמו כן, נמצאו ליקויים באופן התשלום למספקי השירות וכן נמצא כי הפיקוח על כך אינו מתבצע כשורה.