בג"ץ: גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים יוכרו לצורך חוק השבות

לאחר מאבק משפטי שנמשך 15 שנה, שופטי העליון קבעו כי על המדינה להכיר כיהודים גם במי שעברו בישראל גיור לא אורתודוקסי. "קהילות מבוססות בעלות זהות יהודית משותפת וידועה"

זמן צפייה: 04:14

בתום מאבק משפטי שנמשך 15 שנה: בג"ץ קבע היום (שני) בדעת רוב כי על המדינה להכיר בכל מי שבמהלך שהותו בישראל עבר גיור כדין בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית כיהודי, וזאת לצורך חוק השבות. כמו כן, שופטי בג"ץ הבהירו כי הכרעה זו שייכת לתחום האזרחי-ציבורי, ותפקידה להקנות מעמד מכוח חוק השבות, והיא אינה עוסקת בשאלה דתית.

עוד נכתב בהחלטת השופטים כי "הקהילות הלא-אורתודוכסיות שבהן התגיירו העותרים הן קהילות מבוססות בישראל, והן בעלות זהות יהודית משותפת וידועה ומסגרות קבועות של ניהול קהילתי. הליך הגיור בהן נעשה על ידי גוף דתי שהוסמך לכך בקהילה שאותה הוא משרת, בהתאם לאמות-מידה קבועות. קהילות אלו, כפי שכבר נפסק, הן 'חלק מהזרמים המרכזיים של היהדות בעולם'".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

יו"ר השלטון המקומי: רוצים להחזיר את בתי הספר – אך באופן בטוח

נשיא צרפת לשעבר סרקוזי הורשע בשחיתות – ונידון לשנת מאסר

אימה של בת ה-13 שנאנסה במלונית קורונה: "החיים של בתי נגמרו"

הרה''ר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מתארח בבית הנשיא
הרה''ר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מתארח בבית הנשיא | צילום: אהרן והב - סוכנות הידיעות ''חדשות 24''

ראשי מפלגת יהדות התורה, ח"כ משה גפני והשר יעקב ליצמן מסרו בתגובה: "החלטת בג"צ להכיר לראשונה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי בישראל הינה הרת אסון למשמעות המונח מדינה יהודית. במשך כל הדורות ידע עם ישראל להכיר בדתו ובאמונתו ללא זיופים וחיקויים, וכך זה יימשך גם לעתיד. יהדות התורה תדרוש את פסקת התגברות כדי לעמוד בפני האקטיביזם השיפוטי, שפוגע בהמוני יהודים בארץ ובעולם ומאיים לקרוע אותנו מבפנים. בלי זה לא ניכנס לשום קואליציה".

יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה
יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה | צילום: חדשות 13

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, כתב בתגובה: "מברך על פסיקת בג"ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים".

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב ישראל מאיר לאו אמר בתגובה: "מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל".

הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, אמר בתגובה: "החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל. בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק. מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים 'גיור' אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם".

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: חדשות 13

בתגובה להחלטת בג"ץ, שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) אמר כי "ההחלטה להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים מוטעה, מצערת מאד ותגרום מחלוקת וקרע קשה בעם. אני מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל".

מנגד, בפסק הדין מטעם שופטי העליון נכתב כי "שר הפנים, בתצהיר התשובה מטעמו, לא השיב לגופן של העתירות ולא טען כי יש שוני בין הגיור האורתודוכסי ובין גיור שנעשה בישראל בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות. יתרה מכך, לעניין חוק השבות שר הפנים מכיר זה מכבר בגיורים שעורכות קהילות אלה בחו"ל".