בצל המתיחות: עשרות אלפים התפללו בברכת הכהנים בכותל

רבבות מתפללים הגיעו למעמד "ברכת הכהנים" בכותל המערבי. על רקע המתיחות הביטחונית, ובצל והחשש מפעולות טרור במהלך חול המועד - תוגברה הכוננות במשטרה ובצבא. כוחות מד"א נפרסו גם הם במקום

ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בצל המתיחות הביטחונית ועל רקע החשש מפיגועים במהלך חול המועד, במשטרה ובצה"ל נערכו בכוחות מתוגברים לאבטח את מעמד "ברכת הכהנים" בכותל המערבי הבוקר (שני), אליו הגיעו עשרות אלפי מתפללים.

ממד"א נמסר כי "החל משעות הבוקר המוקדמות כוחות מגן דוד אדום הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א וחוליות עזרה ראשונה התפרסו ברחבת הכותל ובעיר העתיקה בירושלים, ואבטחו רפואית את רבבות המתפללים המגיעים מכל רחבי הארץ לברכת הכוהנים המסורתית בכותל. גם לאחר ברכת הכהנים ועד לשעות הערב ימשיכו כוחות מד"א לאבטח רפואית את המתפללים בכותל".

במד"א פנו לציבור וקראו "להצטייד בשתייה, להימנע מצפיפות ולהישמע להנחיות הסדרנים וכוחות הביטחון. בכל צורך רפואי ניתן לפנות לחובשים והפאראמדיקים של מד"א בשטח או להזעיק את מד"א בקו החרום 101 ובאמצעות אפליקציית 'מד"א שלי', שתסייע לאתר את מיקומו המדוייק של הזקוק לעזרה".

ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עם תום ברכת הכהנים, הודיעה המשטרה כי עצרה הבוקר "שלושה חשודים שקראו קריאות הסתה לאומניות לעבר יהודים שהשלימו ביקור בהר הבית". עוד נאמר כי "מבקרים בודדים שהפרו את כללי הביקור הורחקו מהמקום". במשטרה הבהירו כי "כל מי שיסית, יעשה פרובוקציה או יפר את כללי הביקור במקום - יטופל בהתאם. בתקופה האחרונה אנו מזהים ניסיונות בלתי פוסקים להסתה ברשת תוך עיוות המציאות.

"ברקע המשך פרסומי ההסתה ברשתות החברתיות, ובניגוד לתעמולת ההסתה והכזב של ארגוני הטרור והמסיתים למיניהם, נבהיר: אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית. תעמולת ארגוני הטרור, ההסתה ברשת ופרובקציות מכל סוג שהם -  לא ישנו דבר וחצי דבר בנוגע להר הבית. המשטרה תמשיך לפעול לשמירת הביטחון, החוק והסדר במקום. תפילות מוסלמים ימשיכו להתקיים כסדרן גם במהלך חגי תשרי. ביקורי תיירים וישראלים שאינם מוסלמים בהר הבית ימשיכו להתקיים בימי ובשעות הבוקר המקובלות ובהתאם לכללי הביקור. כל חריגה מכללי הביקור בהר הבית מטופלת ותטופל בהתאם".

ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, קיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון הערכת מצב ביטחוני בלשכתו, זאת בצל המתיחות בדרום והחשש מפעולות טרור בחול המועד. אלא שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודר ממנה. בלשכת ראש הממשלה דחו את הטענות שבן גביר לא הוזמן לדיון, וטענו שמערכת הביטחון דנה בסוגיות הקשורות לאיראן ולא בביטחון פנים.

בן גביר, נתניהו, גלנט
בן גביר, נתניהו, גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, נחשף אמש בחדשות 13 כי בזמן המתיחות הביטחונית הנרחבת, היחסים בין שר הביטחון יואב גלנט לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קשים, מנוכרים - וכמעט לא קיימים. בישיבת הקבינט האחרונה, בחודש שעבר, התגלע בין השניים עימות קשה שעיקרו בוויכוח סביב העברת ציוד לרשות הפלסטינית והמהלכים כלפי הרשות. השר בן גביר הטיח בראשי מערכת הביטחון שאלות שונות, כשבשלב מסוים באופן חריג הנחה גלנט את גורמי הצבא לחדול מלענות לו.

"אל תענו לבן גביר, לא לענות לשאלות מתריסות ולא ענייניות", אמר גלנט. בשלב הזה התערב נתניהו לטובת בן גביר - ואמר: "הם יענו לו, הוא שר וחבר בקבינט. כל שר בקבינט ראוי למענה ממערכת הביטחון".