4 חודשים אחרי: הנשיא הוקיר את גבורת 3 החטופים שנהרגו בשג'אעיה

בעוד שמערכת הביטחון טרם הוקירה באופן רשמי את יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז, בו היא מסרבת להכיר כחלל צה"ל למרות דרישת משפחתו, הנשיא הרצוג קיים בבית הנשיא טקס לכבודם של שלושת החטופים - שנורו למוות על ידי כוח צה"ל באחד האירועים הקשים שהתרחשו במסגרת התמרון בקרקעי בעזה. הרצוג: "מראה המילה "הצילו" הכתובה בשאריות אוכל ומשמע הצעקה "חטופים" – עדיין מהדהדים בנו, כזעקות של עם שלם"

זמן צפייה: 08:04

ארבעה חודשים אחרי הטרגדיה בשג'אעיה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ערך היום (שני) בבית הנשיא טקס הוקרה לחטופים יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז - שנורו למוות בחודש דצמבר על ידי צה"ל, לאחר שזוהו בשגגה כמחבלים. במסגרת הטקס, הוענקו למשפחותיהם של החטופים תעודות הוקרה ועיטור ייחודי בשם מדינת ישראל.

בני משפחותיהם של שלושת החטופים נשאו דברים בטקס. איריס, אמו של יותם, אמרה: "יצאתם לחופשי משוביכם, הסתובבתם כפרטיזנים ביער המסוכן שנקרא שג'אעיה, תחת אש בלתי פוסקת כשהנשק שלכם הוא הרעות, החברות, נחישות ואומץ בלתי נדלה ככה הצלחתם, ביחד. לעצמך הוכחת יותם את מה שרצית כל החיים, שאתה גיבור, חזק ומוצלח. סיפור גבורתך, עם חבריך לשבי, פרטיזנים שמתו כאנשים חופשיים, יסופר לדורי דורות. אנחנו גאים בך".

יצחק, דודו של סאמר, שיתף בגעגועים העזים במשפחה, ואמר: "נוצר גורל משותף לשלושה גיבורים-  יותם, סאמר ואלון ששהו זמן שבי ביחד, זמן שבי הוא זמן שבו נבחנת הנפש ומתגבשת זהות, זהות חדשה ולא זו שבאת איתה אלא כזו שתייצר לך את כלי ההישרדות. בסוף תפילתי שכל החטופים יחזרו הביתה בריאים ומהר למשפחותיהם ומאחל החלמה מהירה לכל הפצועים".

עידו, אחיו של אלון, סיפר: "אלון היה אדם מבריק, חכם בצורה בלתי רגילה וסקרן. תמיד רצה לדעת הכל, לא התבייש לשאול, אם אין לך פתרון בשבילו הוא כבר ימצא אותו. אף פעם לא התפשר על התוצאה, תמיד חיפש דרך יצירתית להגיע אליה".

החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טאללקהחרבות ברזל
החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר אל-טלאלקה

בנאומו, הנשיא הרצוג התחייב לפעול כדי להשיב את החטופים שנותרו בשבי חמאס, ואמר: "שלושה ישראלים אמיצי לב, שברית גורל נכרתה ביניהם, עת נפלו מאש כוחותינו כשניסו להציל את עצמם מידם הרצחנית של שוביהם. בנחישות, בתושייה, ובערבות הדדית יוצאת דופן הם יצאו למסע הצלה וחילוץ-עצמי הרואי מגיא צלמוות כנגד כל הסיכויים. מסע שנגמר באופן טרגי ואיום כל כך עם מותם בשדה הקרב. 'אהבה מקודשת בדם'".

עוד הוסיף: "הסיפור הבלתי יאמן הזה, וסופו הנורא, פילחו את לב כולנו. הכאב, המתסכל, מלא היגון, על מה שהיה עשוי להיות, על התפנית המרה כל כך, על התקוות שנגוזו, צרב את הנשמה והלב של אומה שלמה – באותו ערב שישי קשה מנשוא. מראה המילה "הצילו" הכתובה בשאריות אוכל, בשאריות כוח, ומשמע הצעקה "חטופים" – עדיין מהדהדים בנו, כזעקות של עם שלם שפקד אותו אסון נורא. הסיפור של שלושת הגיבורים הוא בראש ובראשונה סיפור של גבורה עילאית. ולפני הכול - סיפור מפעים על רוח האדם".

לסיום, קרא הרצוג פעם נוספת לשחרור החטופים - וחשף את הכתוב בתעודה שהעניק למשפחות חיים, שמריז וטלאלקה: "בתעודת ההוקרה שאני – כנשיא מדינת ישראל – מעניק לכן היום, כתוב כך - 'מדינת ישראל מביעה בזאת את הוקרתה והערכתה העמוקה לגבורתם של יותם, סאמר ואלון, אשר כל אחד מהם, בעוז רוח וערבות הדדית עילאית פעל לחלץ מיד זדים את עצמו ואת אחיו לצרה ולשביה, ונפל תוך חירוף נפש בליבו של שדה הקרב. נחקוק על לוח ליבנו לעד את היוזמה, הנחישות ויצר החיוּת המפעם אותם גילו בקו התפר הדק, הכואב והמטלטל בין צרה לרווחה, בין אפלה לאורה, בין שעבוד לגאולה'".

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

טקס ההוקרה בבית הנשיא מגיע ברקע המאבק שמנהלת משפחת שמריז במטרה להביא להכרה באלון כחלל צה"ל, במסגרתו היא אף הגישה עתירה לבג"ץ. בפתח הדיון שנערך בסוף החודש שעבר, אביו של אלון, אבי, הביע אכזבה מהמדינה. "עצוב שאני צריך להגיע לכאן כדי לתבוע את המדינה והצבא כדי שיכירו בבן שלי כחלל צה"ל, משהו שהיה אך טבעי שהדבר יעשה מיוזמתו - אך לא קרה", אמר.

בתום הדיון הורה בית המשפט למדינה להודיע עד יום שלישי אם אלון שמריז יוכר כחלל צה"ל. ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, אמר לנציג המדינה בנוגע להתנגדות להכרה באלון כחלל צה"ל: "המקרה הזה מאוד יוצא דופן. אני לא מציע להתעלם מהדין - משרד הביטחון ידע לצד הדין להפעיל דברים לפנים משורת הדין, וכך גם אפשר לפעול לפעמים אפילו יותר מלפנים משורת הדין. אפשר למצוא פתרון אנושי למקרה הזה. זה מקרה שקשה לומר שהוא מעורר השלכות רוחב דרמטיות".