מבצע חילוץ לישראלים בפרו: "המפגינים מפרקים את פסי הרכבת"

עקב ההפגנות האלימות במדינה, כבישים רבים נחסמו, תנועת הרכבות ושעות הטיסות השתבשו, ואלפי תיירים "נתקעו" במדינה מבלי יכולת לצאת ממנה או להתנועע בחופשיות ממקום למקום. בשעות הקרובות יחל מבצע לחילוץ עשרות הישראלים ש"נתקעו" שם

זמן צפייה: 01:12

הערב (שבת) יחל מבצע לחילוץ עשרות הישראלים ש"נתקעו" בפרו בגלל ההפגנות האלימות הפוקדות את המדינה בעקבות הדחתו של הנשיא פדרו קסטיו. מבצע החילוץ יתנהל על ידי צוותים של חברת הביטוח לנסיעות לחו"ל "פספורטכארד" וחברת "מגנוס" איתור וחילוץ.

בעקבות המצב במדינה, כבישים רבים בכל רחבי המדינה שבדרום אמריקה נחסמו, כמו כן, תנועת הרכבות ושעות הטיסות השתבשו, ואלפי תיירים מכל העולם, ביניהם גם כאלו מישראל, "נתקעו" במדינה מבלי יכולת לצאת ממנה, או להתנועע בחופשיות ממקום למקום.

בהודעה משותפת לשתי החברות נמסר: "המבצע המורכב גובש ב-24 השעות האחרונות על ידי 'פספורטכארד' ו'מגנוס' איתור וחילוץ. לאחר הערכויות מודיעיניות נוספות, התקבל אישור יציאה לדרך במהלך הלילה. בשלב זה לא ניתן למסור פרטים על תכנית החילוץ בשל המציאות בפרו בעקבות מצב החירום במדינה ונעדכן בהמשך ברגע שהמבוטחים הישראלים יגיעו לנקודה בטוחה. במטה חברת 'פספורטכארד' בנתניה וחמ"ל החירום של 'מגנוס' בתל אביב עוקבים מקרוב אחרי כל שלבי החילוץ, ונמצאים בקשר רציף עם המבוטחים והגורמים בשטח".

תורי ענק בשדה התעופה בעיר קוסקו
תורי ענק בשדה התעופה בעיר קוסקו | צילום: רויטרס

מחאות בפרו
צילום: רויטרס

ההפגנות האלימות בפרו פרצו בשבוע שעבר. הנשיא פדרו קסטיו הודיע על פיזור הקונגרס והכריז על מצב חירום במדינה, ובתגובה - הקונגרס הצביע על הדחתו, והוא נעצר בחשד לקשירת קשר ובמרד. במקומו מונתה מי שהייתה סגניתו בשנה וחצי האחרונות - דינה בולוארטה.

בעקבות ההדחה, מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות להפגין במחאה על מעצרו של הנשיא, בדרישה להקדים את הבחירות ובקריאות לנשיאה בולוארטה להתפטר. תומכיו של קסטיו טוענים כי הנשיאה השתלטה על הנשיאות ב"כוח" ולא בצורה הדמוקרטית המקובלת. במקביל, הממשלה הפרואנית ממשיכה להתפרק כשבימים האחרונים כמה מבכיריה התפטרו. במשך שנים סבלה פרו מחוסר יציבות פוליטי והנשיאה הנוכחית היא הנשיאה השישית ב-5 השנים האחרונות.

כאמור, ההפגנות נעשו אלימות ולפי הדיווחים השונים - לפחות 20 מפגינים נהרגו בחיכוכים והעימותים עם כוחות הביטחון בכמה מוקדים ברחבי המדינה. חלקים מסוימים מצד הפגינים וכוחות הביטחון נוקטים באלימות קשה. המפגינים מצידם - שדרפו ופרצו לכמה מוסדות ציבור ובניינים, והם מרבים לחסום כבישים ומסילות רכבות. בתגובה, כוחות הביטחון המקומיים פועלים באלימות ואף לא מהססים לפתוח באש חיה לעבר המפגינים.

כמה מהישראלים שנצורים בפרו
כמה מהישראלים שנתקעו בפרו | צילום: פייסבוק תומר בזק

תומר בזק, אחד מהישראלים שנותר נצור בפרו יחד עם קבוצה של 40 ישראלים, סיפר על המצב בחשבון הפייסבוק שלו. "כשהגענו למאצ'ו פיצ'ו הודיעו לנו שאין דרך לצאת מפה כי כל הכבישים חסומים והמפגינים מפרקים את פסי הרכבת. הסוכנת שהייתה אחראית על הטיול הביעה צער ועדכנה שנצטרך להשאר עוד זמן מה בעיירה. לאחר כמה שעות היא כתבה לנו ללכת דחוף למרכז העיירה ושם להרשם לרכבת למתי שהיא לא תהיה".

"זאת עיירה קטנה ואין פה את כל המשאבים החיוניים. באחד הערבים הגיעה אחות למלון בגלל כמה בנות הרגישו לא טוב. היא אמרה להן שהיא לא יודעת מתי יהיו תרופות בגלל שהרכבות לא עובדות. באותו הלילה אחת הבנות הרגישה מאוד לא טוב והייתה חייבת רופא דחוף, הבעיה הייתה שכל החנויות, מסעדות ומלונות נעלו דלתות בשעה 22:00 כך שלא היה אפילו דרך להגיע לרופא. התיק שלנו ארוז ואנחנו בכוננות שיא למקרה שיקפיצו אותנו לרכבת. מכל מקום אנחנו מקבלים מסר שלא לצאת בשום אופן מהעיירה מפני שמאוד מסוכן".