מבנים יקרסו, אין חלופות לתשתיות: ישראל לא ערוכה לרעידה חזקה

הרשויות לא מסייעות לתושבים בהלוואות לחיזוק הבניינים, למשרדי הרווחה והשיכון אין תוכניות לפינוי אוכלוסייה במקרה של רעידה עוצמתית ובכ-70% ממוסדות החינוך המסוכנים אפילו לא התחילו את התהליך למניעת הקטסטרופה שבדרך. פיקוד העורף: "אם תהיה בישראל רעידה מסוכנת – תופעל מערכת התרעה ייחודית"

זמן צפייה: 10:25

רעידות האדמה הקטלניות שפקדו את טורקיה וסוריה בלילה (בין ראשון לשני) הורגשו גם בישראל, אם כי לא באותה העוצמה. עם זאת, זו לא שאלה של "אם", אלא רק "מתי" ו"היכן" בדיוק - ובכל זאת: ישראל עושה מעט מדי כדי למנוע אסון כבד כשתהיה גם כאן רעידת אדמה חזקה מאוד. אולי זה יקרה בעוד שנה, אולי בעוד 50 שנה ואולי מחר בבוקר? ההכנות "נמרחות" כבר עשורים – וישראל לא ערוכה.

כך למשל, מבין כ-610 אלף דירות קיימות שהוקמו ברחבי הארץ לפני שנת 1980, רק 7% - כ-41 אלף – קיבלו עד היום היתר לשיפוץ שיבצר את היסודות, ומביניהן מוגנו בפועל שני אחוזים בלבד. כל היתר עלולות פשוט לקרוס על יושביהן.

הריסות מבנה שקרס בדיארבקיר, טורקיה
הריסות מבנה שקרס בדיארבקיר, טורקיה | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
חילוץ מההריסות בטורקיה | צילום: רויטרס

הריסות בעיר איסקנדרון שבדרום טורקיה
הריסות בעיר איסקנדרון שבדרום טורקיה | צילום: רויטרס

אך  מה עושות הרשויות כדי למנוע אסון ודאי שכזה? מתברר שלא הרבה: 9 מכל 10 רשויות מקומיות לא מסייעות לתושבים בהלוואות לחיזוק הבניינים, למשרדי הרווחה והשיכון אין תוכניות לפינוי אוכלוסייה במקרה של רעידה עוצמתית וחוץ מביטוחים לא הוקמה שום קרן לכיסוי הנזקים האדירים שצפויים להיגרם לרכוש פרטי.

ומה באשר לילדים שלנו? מבין 1,600 בתי ספר ישנים, רק 470 נמצאים ב"שלבים שונים של טיפול" במפגע. כלומר, בכ-70% ממוסדות החינוך המסוכנים אפילו לא התחילו את התהליך למניעת הקטסטרופה שבדרך - ועדיין לא דיברנו על התשתיות: כרגע אין חלופה לצינור הגז היחיד שמתחבר לחברת החשמל, כך שאם הוא ייפגע – נשב כולנו בחושך.

בנוסף, אין נמל תעופה חלופי לבן גוריון אם הוא ייצא משימוש, וטרם נקבע אפילו מיקום לְתאי שירותים כימיים למקרה שמערכת הביוב תושבת. כך, מה שנראה כמו מדינה מערבית ומתקדמת בשגרה, עלול להתברר כמחדל הלאומי הראשון במעלה של כל ממשלות ישראל.

אל"מ במיל' אלון גלרט, מסביר בפיקוד העורף, אמר לחדשות 13 כי "אם תהיה בישראל רעידה מסוכנת – תופעל מערכת התרעה ייחודית". לגבי הרעידה שהורגשה בלילה הוא אמר כי "היא לא הייתה בעוצמה שחייבה את הפעלת המערכת". לדבריו, האזעקה שאמורה להתריע על הרעש מתחילה בצליל עולה ויורד ולאחר מכן נשמעות המילים "רעידות אדמה".

"אם נמצאים בבית בקומת קרקע ויכולים לצאת החוצה – עדיף להיות בחוץ", אמר אל"מ במיל' גלרט. "הסכנה היא מהתפרקות של חפצים ונפילה. אם אנחנו בקומה גבוהה ולא יכולים לרדת – נכנסים למרחב המוגן או נכנסים לחדר המדרגות או יורדים למטה. בממ"ד – להשאיר את הדלת והחלון פתוחים; ברכב – לעצור בצד, להישאר בתוך הרכב ולא מתחת לגשר או עמודי חשמל. מומלץ לקבע ארונות וחפצים כבדים לקיר וכדאי לאגור מים".

ההנחיות המלאות והמפורטות נמצאות באתר "פורטל החירום הלאומי".