הממשלה מגרשת מבקשי המקלט - ומייבאת במקומם עובדים אסייתים

בשל החוסר בידיים עובדות בישראל, הממשלה הגדילה את מכסות העובדים הזרים. אך במקום להשתמש במבקשי המקלט האפריקנים שכאן - המדינה מגרשת אותם ומייבאת סינים ופיליפינים

הלן אמביה, מבקשת מקלט מאריתריאה
הלן אמביה, מבקשת מקלט מאריתריאה | צילום: חדשות עשר

בישראל חסרים יותר מ-50 אלף עובדים, בעיקר בתחומים בהם הישראלים אינם מעוניינים לעבוד, כמו למשל בבנייה וניקיון. 37 אלף מבקשי המקלט האפריקנים שצמאים לפרנסה היו שמחים למלא את החוסר הזה. אך במקום לחבר בין שני המספרים, הממשלה עומדת לגרש את מבקשי המקלט.

על פי מחקר של אנדה ברק-ביאנקו, כלכלנית במכון להגירה ושילוב חברתי במרכז האקדמי רופין, לממשלה יש אינטרס כלכלי מובהק בשילוב מבקשי המקלט בענפי הסיעוד, הבניין, החקלאות והמלונאות. "אם נקלוט את מבקשי המקלט אנחנו יכולים להגדיל את התרומה למשק ב-3.3 מיליארד שקל ובגידול בהכנסות המדינה בתשלומי מס הכנסה ב-119 מיליון ש"ח בשנה", טוענת ברק-ביאנקו.

במודל שכתבה, התבססה ברק-ביאנקו על הניסיון שנצבר במדינות אירופה שקלטו בשנים האחרונות מספרים גדולים של פליטים. בגרמניה, למשל, שקלטה יותר ממיליון פליטים תוך שנתיים, סיפקו להם דיור, לימודי גרמנית, הכשרה מקצועית והיתר לעבוד.

בחודשיים האחרונים, במקביל לצעדי גירוש מבקשי המקלט האפריקניים, החליטה הממשלה על צעדים שמשמעותם הגדלת מכסות העובדים הזרים במדינה. כך למשל, החליטה הממשלה להגדיל את מספר העובדים הזרים בחקלאות מ-25 אלף ליותר מ-29 אלף ולאפשר לחברות שמעסיקות עובדים זרים להשתתף במכרזים ממשלתיים.

מדוע המדינה נוקטת במדיניות אבסורדית זו - גירוש כוח עבודה קיים במקביל לייבוא של כוח עבודה זר? יתכן ואחת הסיבות היא אינטרסים כלכליים-פוליטיים. מבדיקת "המפצח" עולה כי לשרת התרבות מירי רגב, מהתומכות הנלהבות בגירוש, תרמו בפריימריז האחרונים מספר קבלנים ובעלי חברות כוח אדם, שירוויחו מייבוא עובדים זרים לישראל.

תגובת מירי רגב
"כל ניסיון לייצר מצג שווא שלפיו השרה רגב פעלה בניגוד עניינים טועה ומטעה. השרה רגב פעלה מיומה הראשון בכנסת בעניין תופעת המהגרים הלא חוקיים בישראל מתוך הכרה והבנה שתופעת המהגרים פוגעת במרקם הדמוגרפי-חברתי של החברה הישראלית ותושבי דרום תל אביב בפרט. כל התרומות נתרמו על פי דין ובפיקוח של מבקר המדינה והם שקופים באתר מבקר המדינה".

תגובת שר הפנים אריה דרעי
"רשות האוכלוסין היא רק הגורם המבצע של הגדלת מכסות העובדים שנעשתה ביוזמת משרד האוצר ובהתאם לצרכי המשק. רוב מסתנני העבודה מאפריקה כלל לא עוסקים בענפי הבניין והחקלאות ולעזיבתם אין השפעה ישירה על ענפים אלה. השר אינו מכיר את התורמים שציינתם ואין שום קשר בין יישום מדיניות משרד האוצר בנושא לבין הדברים הנטענים. יפה דרעי עבדה יותר מעשרים שנה בעמותה בהתנדבות מלאה ומעולם לא נעשה שימוש בכספיה בניגוד לחוק".