כניסה חדשה לירושלים: כביש 16 ייפתח הלילה לתנועה

הכביש החדש, שיחבר בין כביש 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים, ייפתח לתנועה ב-22:00. במשטרה מתנגדים בטענה שאין קליטה סלולרית במנהרות - דבר שיקשה על קריאה לעזרה במצבי חירום. משרד התחבורה: "המנהרות עומדות בכל הסטנדרטים המקובלים בעולם"

זמן צפייה: 01:31

כביש 16 החדש ייפתח לתנועה מלאה הלילה (רביעי) בשעה 22:00, כשנה לפני המועד המתוכנן. הכביש יאפשר כניסה חדשה לירושלים: מכביש 1 מאזור מוצא - לגבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין.

בתוך כך, המשטרה מתנגדת לפתיחתו, בטענה שבארבע המנהרות לאורך הכביש אין קליטה סלולארית - דבר שיקשה על קריאה לעזרה במקרי חירום. מהמשטרה נמסר כי הם העבירו הסתייגויות בנושא למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר. בתגובה, במשרד התחבורה אומרים שהמנהרות עומדות בכל הסטנדרטים המקובלים בעולם, ומאובזרות בכל אמצעי הבטיחות, לרבות עמדות טלפון קווי לתקשורת במקרי חירום.

כביש 16 החדש בכניסה לירושלים
כביש 16 החדש בכניסה לירושלים | צילום: אלמנטס

"אנחנו מצפים שהמשטרה לא תעכב את פתיחת הפרויקט לרווחת תושבי ירושלים ובאיה", נמסר ממשרד התחבורה. "המשטרה ידעה כבר שבועות ארוכים על תאריך הפתיחה המתוכנן, ומעניין מדוע דווקא עכשיו מאיימים בעיכוב הפתיחה". עוד הוסיפו כי במפרצי המנהרות קיימים טלפונים נייחים, והן מרושתות מצלמות שמעבירות צילומים לאורך כל שעות היממה לחמ"ל נתיבי ישראל וכן לחמ"ל העירייה.

מפת התמצאות כביש 16
מפת התמצאות כביש 16 | צילום: אלמנטס

הכביש עתיד לאפשר כניסה מרכזית נוספת לבירה, ויחבר את כביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אוכו כ- 6 ק"מ, והוא יכלול 4 מנהרות, 7 גשרים ו- 3 מחלפים – מוצא, רבידה ובייט, סמוך לבית החולים שערי צדק. פתיחת הכביש תקדם שדרוג מערכת הדרכים המקומית, שדרוג תשתיות קיימות ונטיעה של כ- 700 עצים חדשים.

כביש 16 החדש בכניסה לירושלים
כביש 16 החדש בכניסה לירושלים | צילום: אלמנטס

עלות הקמת הכביש עומדת על יותר ממיליארד ש"ח, אולם לא הכל מכספי המסים. משרד התחבורה הוציא לפועל את בניית הכביש בשיתוף חברה מהמגזר הפרטי, אשר מממנת את הקמת הפרויקט בתמורה לתשלום עבור 25 שנות הזיכיון בהן הם יתפעלו ויתחזקו את מערכות המנהור והכביש. לאור זאת, הכביש אינו כביש אגרה, והמדינה תשלם לזכיין תשלום רבעוני עבור הפעלה ותחזוקה.

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, בירך על פתיחת הכביש לתנועה: "פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".